معرفی مقتل |"وقعة الطف" اصلاحیه‌ای بر «مقتل الحسین» ابومخنف

کدخبر: 2263131

آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبی‌مخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقل‌قول‌های موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابو مخنف را بازسازی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگارا پویا أبو مِخنَف، لوط بن یحیی بن سعید بن مِخنَف بن سُلیم الغامدی الأزدی (درگذشت 157ق) تاریخ نگار شیعه اهل کوفه، به دلیل نگارش کتابی به نام مقتل الحسین مشهور است. وی در این کتاب، بیشتر روایاتِ موافق و مخالف درباره واقعه عاشورا را گرد آورده است.برخی او را از اصحاب امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برشمرده اند و برخی دیگر او را از یاران امام صادق(ع) می دانند. البته با توجه به اینکه تاریخ وفات ابی مخنف را 157 یا 158 ذکر کرده اند که به دوران امام صادق(ع) نزدیک تر است، به نظر می رسد نظر گروه دوم صحیح تر است. یوسفی غروی می گوید:ابومخنف امامت امام سجاد(ع) را ده سال درک کرده است؛ ولی به دلیل اینکه سن و سال کمی داشته، از آن امام حدیثی نقل نکرده است؛ ولی از امام باقر، امام صادق و امام کاظم علیهم السلام روایاتی نقل کرده و اخبار وی از امام باقر(ع) بدون واسطه است. مهم ترین اثر ابومخنف، گزارشی از نبرد کربلا است که به نام کتاب « مقتل الحسین » معروف است. متن اصلی این اثر از میان رفته است.

با این حال، کتاب ابومخنف به سبب قدمت تاریخی که داشته است، مورد توجه مورخان و محققان قرون بعدی قرار گرفت و بسیاری از ایشان، متن آن را به طرق مختلف در آثار خود آورده اند.

آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبی مخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقل قول های موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابو مخنف را بازسازی کند. طَفّ نام دیگر سرزمین کربلا، در اصل منطقه‎ای مرتفع در اطراف کوفه و نزدیک فرات است. در ادبیات و مرثیه خوانی برای امام حسین(ع)، از سرزمین طفّ، «یوم الطف» یا کشتگان طف و "طفوف" بسیار یاد شده که کنایه از همان کربلاست.

استاد یوسفى غروى ضمن نشان دادن نادرستى انتساب «مقتل الحسین» به ابومخنف و غلط هاى فاحش آن کتاب، بازسازى صحیحى از اخبار ابومخنف ارائه داده که مبتنى بر گزارش‏هاى مورخانى چون طبرى از ابومخنف است. محقق کتاب به تفصیل از اشتباهات و اشکالات مقتل منسوب به ابومخنف سخن گفته و مقدمه اى هشتاد صفحه اى در باره این اثر و شخصیت ابومخنف و سلسله اسناد و راویان او بیان مى کند.

روش تألیف‏

طبرى اخبار مقتل امام حسین علیه السلام را از افراد دیگرى نیز نقل کرده و ترتیب و نظم خاصى به آنها نداده است اما مؤلف کتاب وقعة الطف خبرهاى ابومخنف را منظم کرده و بر اساس ترتیب تاریخى وقوع جمع آورى و ارائه مى کند. وى همچنین توضیحات زیادى را در پاورقى ها بیان کرده و سلسله اسناد روایات را که در مقدمه به تفصیل از آن یاد کرده، در متن نیاورده و فقط در پاورقى ها به آنها اشاره مى کند. در عین حال ارجاع به کتاب طبرى نیز در پاورقى ها آمده است.

آنچه در این کتاب آمده از هلاکت معاویه و بیعت خواهى یزید از امام حسین علیه السلام شروع و به بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به مدینه پایان مى یابد.

منابع: نرم افزار جامع الاحادیث نور

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: