نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

کدخبر: 2264848

 آمریکا در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای رایزنی با مشتریان نفتی ما به کار گرفته است تا آنها را از خرید نفت ایران منصرف کند. اما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در انفعال کامل است به طوریکه در چین و هند که خریدار بیش از ۵۰ درصد نفت ایران هستند حتی سفیر هم نداریم.

به گزارش نسیم آنلاین جمهوری اسلامی در شرایط کنونی و با آغاز تحریهای آمریکا ضد مردم ایران به شدت نیازمند تعامل و دیپلماسی فعال اقتصادی با کشورهای مختلف است. اهمیت این مساله در خصوص کشورهایی که بیشترین مراودات مالی را با آن‌ها داریم صدچندان می‌باشد.

آمریکا در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای رایزنی با مشتریان نفتی ما به کار گرفته است تا آنها را از خرید نفت ایران منصرف کند. اما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در انفعال کامل است به طوریکه در چین و هند که خریدار بیش از 50 درصد نفت ایران هستند حتی سفیر هم نداریم.

نداشتن سفیر موقعیت‌های تجاری را به مخاطره انداخته است

فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی در واکنش به تبعات عدم حضور سفیر ایران در کشورهای چین و هند به « نود اقتصادی » گفت حضور سفیر به عنوان نماینده کشور به خصوص در چنین برهه زمانی بسیار مهم است به طوری که نبود سفیر در کشورهای دیگر تبعات بدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کار سفارت لابی گری است و در موقعیت کنونی وجود سفرا در کشورها باعث می‌شود لابی‌گری‌های خوبی به نفع کشور انجام شود و برعکس اگر سفرا در سفارتخانه‌ها حضور نداشته باشند ممکن است فرصت‌های تجاری خوبی را از دست بدهیم.

عضو اتاق بازرگانی افزود: حضور سفیر در کشوری مانند چین که شریک اول تجاری ایران است و همچنین هند که تجارت زیادی با ایران دارد ضروری است، بنابراین عدم حضورشان هم ممکن است باعث از بین رفتن شانس‌هایی شود که در شرایط کنونی برای کشور اهمیت دارد.

وی در پایان تأکید کرد: البته نبود سفیر در یک سفارتخانه‌ به معنای قطع ارتباط در آن کشور نیست اما نباید مسئولان از اهمیت حضور نمایندگان کشور در سفارتخانه غافل شوند

نبود سفیر ایران در چین و هند مانند داستان سوریه است

جواد کریمی قدوسی هم بیان اینکه باید کمیسیون امنیت از وزارت خارجه سوال کند چرا در این شرایط حساس این جایگاه‌ها خالی می‌ماند، گفت: نبود سفیر ایران در چین و هند مانند داستان سوریه است که در اوج نبردها، دوره سفیر ما در این کشور تمام شد و مدت زیادی در سوریه بدون سفیر بودیم. در شرایطی که تحریم‌ها در حال بازگشت‌ است، این دوکشور راهبردی، بدون سفیر مانده است که جای بررسی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه زمان اتمام ماموریت سفرا از قبل مشخص است،گفت: اینکه کشور ما در دو کشور استراتژیک چین و هند سفیر ندارد در حالت خوشبینانه یک خلاء اداری در وزارت امور خارجه است.کوتاهی، سهل انگاری و عدم کارآمدی وزارت خارجه می‌تواند دلایل دیگر این موضوع باشد.

سخنگو وزارت خارجه: نداشتن سفیر امری متعارف است

قاسمی در مصاحبه‌ای با اشاره به پیچیدگی‌های انتخاب سفیر فقدان نداشتن سفیر در برخی کشورها را امری مرسوم دانست و گفت: سفیر جدید ایران در چین کار خود را آغاز کرد اما با توجه به نیاز دولت برای استفاده از همکاری وی در ریاست کل بانک مرکزی ایران، ناچارا سمت سفارت ایران در چین را وانهاد و در بانک مرکزی برای انجام وظایف محوله مشغول به فعالیت شد. البته این نوع تغییر وتحولات در همه جای جهان اتفاق می افتد و موضوعی کاملا طبیعی تلقی می شود. سفیر قبلی ایران در هند نیز به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منصوب شد و اینکه سفیری برای مسئولیت جدیدی به کشور خود فرا خوانده شود نیز امری مرسوم و کاملا رایج و طبیعی است.

قاسمی اعلام کرد :مدیریت وزارت امور خارجه برای تعیین سفرای جدید در این دو کشور بعد از رایزنی های الزامی متعارف، اقدامات مقتضی بعمل آورده است و تعیین و اعزام سفیران جمهوری اسلامی ایران به دو کشور مزبور در حال طی مسیر متعارف خود می باشد و امیدواریم که سفرای جدید برای این دو کشور به زودی به محل های ماموریت خود عازم شوند . البته با توجه به حساسیت های خاصی که در مورد تعیین و معرفی سفرای جدید و ضرورت دریافت پذیرش از کشور مقصد وجود دارد معمولا خبر رسانی و اطلاع رسانی زود هنگام در مورد افراد مزبور کاری نا متعارف و نامطلبوب تلقی می گردد بعد از طی تمامی مراحل و قطعی شدن زمان عزیمت وزارت امور خارجه رسما اخبار لازم را به اطلاع افکار عمومی می رساند.

منتقدان سیاسی خارجی در دولت یازدهم و دوازدهم معتقدند که دولت تمام ظرفیت خود را برای مذاکرات برجامی اختصاص داد و سایر ظرفیت‌های دیپلماسی و سایر کشورها را مورد غقلت قرار داده است. با بدعهدی آمریکا و شکست برجام دستگاه خارجی کماکان پروژه جدیدی تعریف نکرده است و از ظرفیت سایر کشورها به ویژه همسایگان برای مقابله با آمریکا و تحریم‌های ظالمانه آن بهره نمی‌گیرد.

ارسال نظر: