گزارش تسنیم| پشت پرده حمله اسرائیل و فرانسه به روسیه در خاک سوریه

کدخبر: 2264926

عرصه سیاسی و نظامی سوریه دیروز تحولات عجیبی را شاهد بود که از توافقی ناگهانی در فضای دیپلماتیک آغاز و تا حملاتی با منشأ نامعلوم و ناپدید شدن یک هواپیمای روسی ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ساعاتی بعد از اعلام توافق دوجانبه میان روسیه و ترکیه که با استقبال تهران مواجه شد، رژیم صهیونیستی با همراهی ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با تروریسم برخی مواضع دولتی در نزدیکی شهر لاذقیه و مناطقی از طرطوس را هدف حملات موشکی قرار داد. گرچه تاکنون دلیل قطعی برای ارتباط میان این دو تحول مهم در عرصه داخلی سوریه به دست نیامده، اما به نظر می رسد که این حوادث بی ارتباط با هم نیستند. نشست سوچی میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه در خصوص ایجاد منطقه بدون سلاح در اطراف ادلب برگزار شد.

پوتین و اردوغان، به توافق رسیدند که تا تاریخ 15 اکتبر ( 23 مهرماه) در استان ادلب سوریه با خروج گروه های مسلح از آن، یک منطقه غیرنظامی ایجاد شود. این توافق بی سابقه بین رهبران دو کشور در نتیجه مذاکرات بسیار سختی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، به دست آمد. برغم همه دشواری ها، مسکو و آنکارا قاطعانه سعی دارند تا راه، حل و فصل سیاسی در سوریه را در پیش بگیرد. مقامات دو کشور وعده داده اند که خاک سوریه از وجود تروریست ها پاک شود، در عین حال عملیات نظامی جدید در این کشور انجام نشود .

البته چند ساعت پس از امضای سند توافق در ادلب، به منطقه لاذقیه در نزدیکی پایگاه هوایی "حمیمیم" روسیه، حمله موشکی از دریا صورت گرفت. گفته می شود، این حمله چندین تأسیسات را هدف قرار داده بود. همزمان یک هواپیمای روسی نیز از رادار محور شد، که ساعاتی بعد اعلام شد این هواپیما در نتیجه فعالیت سیستم دفاع موشکی سوریه موسوم به اس 200 ساقط شده است.

پدافند هوایی ارتش سوریه بخشی از موشک های رژیم صهیونیستی را قبل از رسیدن به هدف سرنگون کرد. طبق اطلاعات برخی رسانه های عرب زبان، این حمله مشترکی از سوی اسرائیل و ائتلاف غربی بود. پس از آن، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حمله توسط چهار فروند هواپیمای اف-16 اسرائیلی صورت گرفته است. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که تعدادی از این موشک ها از روی یک ناو فرانسوی شلیک شده است.

رسانه های سوریه اعلام کردند که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شرق شهر لاذقیه که دیشب انجام شد، دست کم ده نفر زخمی شده اند. منابع بیمارستانی اعلام می کنند که حال دو نفر از مجروحان وخیم است. همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده که دو نظامی در نتیجه این حملات کشته شده اند که هنوز هویت آنها مشخص نشده است.

در همین رابطه وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که رفتارهای رژیم اسرائیل را تجاوز طلبانه می داند و حق واکنش مناسب به این رفتارها را برای خود محفوظ می داند.

این بیانیه رفتارهای رژیم صهیونیستی را تحریک آمیز خواند، چرا که جنگنده های رژیم صهیونیستی از هواپیمای ایل 20 روسیه به عنوان پوششی برای خود استفاده کردند که در نتیجه این اقدام این هواپیما توسط موشک های ضد هوایی سوریه ساقط شد. این هواپیما حامل 14 نظامی روس بود.

اقدام رژیم صهیونیستی و ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم در هدف قرار دادن منافع روسیه در خاک سوریه را می توان واکنش خشمگینانه رژیم صهیونیستی و غرب به توافق به دست آمده در خصوص ادلب با حضور ترکیه و روسیه دانست که نتیجه نشست چند روز پیش تهران بود.

توافقی که می تواند گامی مهم و اساسی در از بین بردن بقایای گروه های تروریستی در سوریه و استقرار صلح و امنیت در سوریه با حفظ جوانب انسان دوستانه در این کشور دانست.

خشم غرب و رژیم صهیونیستی از نتایج اجلاس سوچی که در ادامه روند مثبت و موفق آستانه و مسیر اجلاس اخیر تهران انجام شد، باعث واکنش شتابزده این کشورها در سوریه برای تخریب بیشتر زیرساخت ها و حمله به مواضع روسی در این کشور است. گرچه سوریه روند تقابل با تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک خود را به مرحله بعد از ریشه کن شدن گروه های تروریستی موکول کرده، اما به نظر نمی رسد که مسکو همانطور که در بیانیه وزارت دفاع این کشور مطرح شد، در قبال این تجاوزها سکوت اختیار کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: