وزیر انگلیسی: همه پرسی دومی درباره برگزیت برگزار نخواهد شد

کدخبر: 2264929

وزیر برگزیت انگلیس ضمن هشدار درباره عواقب عدم دستیابی به توافقی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برگزاری همه پرسی دیگری در این باره در کشورش را کاملا رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزری تسنیم، "دومینیک راب"، وزیر برگزیت انگلیس در مصاحبه ای با هفته نامه "اشپیگل" در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان کمی که تا پایان مهلت مقرر برای دستیابی به توافق در مذاکرات برگزیت وجود دارد آیا هنوز می توان برگزیت را نجات داد گفت: اگر ما شهروندان و اقتصاد را در هر دو طرف در نظر بگیریم و سیاست را به کناری بگذاریم شانس دستیابی به توافقی خوب در مذاکرات برگزیت را خواهیم اشت. اما باید طرف اروپایی هم این گونه به این مسئله بنگرد. ما باید خود را روی نیمه راه ببینیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که نخست وزیر انگلیس این هفته به اتریش سفر می کند تا شخصا با سران کشورهای اروپایی در این باره صحبت کند و آیا او آماده توافق هست نیز گفت: ما تا به حال توافقات گسترده ای را انجام داده ایم. این امر را شما می توانید در بحث های سیاسی شدیدی که ما در انگلیس هدایت می کنیم ببینید. ما خود را بسیار عمل گرا و بلند پرواز نشان داده ایم. حالا توپ در زمین اتحادیه اروپا قرار دارد. نشست سالتزبورگ می تواند یک نقطه عطف مهم در این راستا باشد.

"دومینیک راب" درباره پیشنهاداتی که نخست وزیر انگلیس اخیرا ارائه داده و با انتقاداتی از هر دو طرف روبرو شده است نیز گفت: این ها تنها پیشنهاداتی هستند که تا کنون تجارت بدون دردسر بین انگلیس و اتحادیه اروپا را تضمین کرده و مسائل خاص درباره ایرلند را حل می کند. من هنوز هیچ جایگزین قابل اعتمادی را درباره این پیشنهادات نه از طرف انگلیس و نه اتحادیه اروپا ندیده ام.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما باید برای اینکه اهدافمان را به دست آوریم در هر دو طرف یکپارچگی نشان دهیم. انگلیس می تواند همچنین در آینده یک شریک قدرتمند اتحادیه اروپا باشد و مشترکا با این اتحادیه بر چالش های بین المللی غلبه کند. شما به مسئله امنیت و آنچه در سال های گذشته در فرانسه، آلمان، بروکسل و لندن اتفاق افتاده است بنگرید. این به تنهایی دلیل کافی برای این مسئله است ما در آینده باید در کنار هم قرار گیریم.

وی در ادامه به عواقب عدم توافق با اتحادیه اروپا در مسئله برگزیت اشاره کرده و گفت: اگر ما نتوانیم به توافقی در این راستا با اتحادیه اروپا دست یابیم در کوتاه مدت آسیب هایی ایجاد می شود. اما برخی خطرات در صورت توافق کاهش می یابد و برخی دیگر اگر در هر دو طرف اراده کافی وجود داشته باشد کاملا برطرف می شود.

وی همچنین گفت که ما نباید همه مسائل حل نشده را به زمانی که خود می خواهیم و به مرحله دوم مذاکرات برگزیت بعد از مارس سال 2019 بکشانیم. اگر ما برای نمایندگان و شهروندان خود این مسئله را آشکار نکنیم که مناسبات آینده ما در آینده در چه مسیری قرار خواهد گرفت بنابراین به دست آوردن حمایت برای یک توافق برای ما دشوارتر می شود.

این مقام انگلیسی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که من می توانم به شما اطمینان بدهم که این دولت هیچ همه پرسی خروج دومی را برگزار نخواهد کرد. اگر یک توافق با اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس با شکست مواجه شود احتمالا دیگر هیچ توافقی در این باره وجود نخواهد داشت چرا که پس از آن دیگر زمان باقی نخواهد ماند. به همین دلیل من می گویم که زمان آن فرارسیده است که گام های بعدی را با تمرکز بیشتری برداریم.

"دومینیک راب" همچنین در مصاحبه دیگری با روزنامه "دی ولت" با توجه به زمان محدود تا پایان مهلت مقرر برای برگزیت از اتحادیه اروپا سازگاری بیشتر را درخواست کرده و گفت: لندن همچنان عدم توافق با اتحادیه اروپا را رد نمی کند.

وی افزود: ما توافقاتی را انجام داده ایم و از خود انعطاف پذیری نشان داده ایم. حالا ما باید چنین رویکردی را از طرف اتحادیه اروپا ببینیم. ما خیلی عمل گرا بوده ایم. حالا زمان آن است که طرف مقابل هم این گونه اقدام کند.

صدر اعظم آلمان اخیرا مذاکرات فشرده ای را درباره برگزیت درخواست کرده و درباره شکست مذاکرات و عدم دستیابی به توافق در این باره هشدار داده است. هشدار مرکل در لندن به عنوان یک حمایت غیر مستقیم درک می شود. راب در این باره گفت که کلمات مثبت مفید است، اما ما حالا به اقدامات و تصمیمات ملموس نیاز داریم.

وی به عنوان بزرگترین مانع در مسیر دستیابی به توافق در مذاکرات برگزیت به مسئله حاد مرزهای آینده در شمال ایرلند اشاره کرده و تاکید کرد که در این باره باید به تمامیت ارضی و اقتصادی شمال ایرلند و بقیه انگلیس احترام گذاشته شود.

وی همچنین تصریح کرد که ما همواره گفته ایم که عدم توافق از یک توافق بد بهتر است. ما اجازه نمی دهیم که این مذاکرات منجر به جدایی و شکاف در انگلیس شود.

مذاکرات بین اتحادیه اروپا و لندن درباره برگزیت تحت فشار زمان قرار دارد. انگلیس می خواهد در 29 ماه مارس سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا ماه اکتبر منعقد می شود تنظیم شود تا پارلمان ها فرصت رای گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می شود. چنین خروجی می تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: