در سال ۲۰۱۹

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان راه‌اندازی می‌شود

کدخبر: 2265028

"لی دی"(Li Di) اخترشناس آکادمی علوم چین اعلام کرد که سال آینده اخترشناسان می‌توانند از "تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری" (FAST) استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری یک تلسکوپ رادیویی است. این تلسکوپ در کوهستان‌های استان گوئیژو در جنوب غربی کشور چین ساخته شده‌ است. قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ ۵۰۰ متر و قطر موثر آن ۳۰۰ متر است. ساخت و نصب این تلسکوپ که بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می‌شود در ژوئیه ۲۰۱۶ به پایان رسیده است.

در نشست نجومی که اخترشناسان این خبر را اعلام کردند، حدود ۳۰ دانشمند نجوم و بیش از ۳۰۰ فرد علاقه‌مند به ستاره شناسی حضور داشتند.

لی در این نشست نجومی که در استان"شویی" چین برگزار شد، گفت: تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری تاکنون ۴۴ "تپ اختر"(pulsars) جدید کشف کرده است. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

برخی از اخترشناسان بر این باورند که این تلسکوپ رادیویی می‌تواند اجرام آسمانی ناشناس را جستجو و به درک بهتر منشا هستی کمک کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: