دولت آبادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت آتی عراق تفاوت چشمگیری با دول قبلی نخواهد داشت

کدخبر: 2265039

سفیر پیشین کشورمان در آنکارا گفت: :با توجه به شرایط موجود عراق، دولت فعلی تفاوت چندانی با دول سابق نخواهد داشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، حلبوسی به عنوان رئیس پارلمان و عادل المهدی به سمت نخست وزیری عراق انتخاب شده اند. اما با وجود هرج و مرج های داخلی این کشور، آینده ای نا معلوم را پیش رو دارند. حال باید دید انتخاب این افراد چه تاثیراتی در روابط عراق با ایران خواهد گذاشت.

فیروز دولت آبادی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با ترکیب کابینه دولت آینده عراق، گفت: با توجه به اینکه هیچ کدام از احزاب اکثریت آراء را بدست نیاورده اند، دولت آینده ائتلافی خواهد بود.

وی افزود: دولت ائتلافی عراق با شرکت سه حزب اول و اصلی عراق تشکیل خواهد شد، زیرا یک قاعده عرفی و نانوشته در عراق وجود دارد که هر سه حزب شیعه، سنی و کرد باید شرکت داشته باشند.

دولت آبادی با بیان اینکه دولتی که در عراق در حال شکل گیری است با دولت فعلی و دول سابق تفاوت عمده ای نخواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عراق، دولت فعلی تفاوت چندانی با دول سابق نخواهد داشت و دولت های این کشور تا آینده خیلی دور نمی توانند متفاوت ظاهر شوند وگرنه دوام نمی آورند؛ چرا که روند و نظم کنونی که در ساختار سیاسی و اجتماعی عراق شکل گرفته را بهم می زنند.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: ما دول را بر اساس مثبت و منفی بودن تقسیم بندی نمی کنیم. زیرا همه دولت ها بر سرکار می آیند تا اعمال بهتری نسبت به قبلی ها انجام دهند. در اینجا مولفه هایی مانند آمادگی اجتماعی، نهادهای سیاسی، همکاری های بین المللی، محدودیت های مالی-اقتصادی و یا سرمایه گذاری و مسائل امنیتی مطرح است و نقص در مولفه ها، در این میان موانعی را برای دولت ها ایجاد می کند؛ البته این موضوع تنها در جامعه ی عراق نیست ؛ بلکه پیشرفته ترین تا عقب مانده ترین جوامع مجبور هستند با روندهای حاکم بر معادلات داخلی حرکت بکنند و از بسیاری خواسته هایشان درعمل فاصله بگیرند. اما مسائل سیاسی، امنیتی، تروریسم و دخالت های آمریکا و دول منطقه، محدودیت هایی را در عراق ایجاد می کند.

وی با اشاره به مواضع و رویکردهای احتمالی دولت آینده عراق نسبت به ایران، گفت: این موضوع که رویکرد آنها چقدر منفی یا مثبت باشد، در روابط دو کشور تاثیری ندارد. زیرا دولتی که در این کشور بخواهد با ایران مقابله کند، پایدار نخواهد بود؛ به این دلیل که تنها دولت ایران میتواند خطرات احتمالی را از عراق دور کند.

دولت آبادی با بیان اینکه رابطه ایران و عراق از هم گسستنی نیست، افزود: در عراق دولت هایی که با ایران همکاری می کنند، راحت تر راه توسعه اقتصادی و پیشرف را طی می کنند. زیرا، دوستی با ایران برای آنها امنیت مطلوب تری ایجاد کرده و باعث می شود استقلالشان در برابر کشورهای دیگر حفظ شود و ما پیش تر شاهد کمک های ایران در شرایط بحرانی به عراق بوده ایم.

سفیر پیشین کشورمان در آنکارا با بیان این موضوع که روابط ایران و عراق به قدری محکم است که کسی قادر به پاره کردن این رشته ارتباطی نیست، توضیح داد: مولفه هایی که باعث پیوند ایران و عراق می شود، گسترده تر از آن است که افراد بتوانند بر آن تاثیر بگذارند. به طور مثال، اخیرا افرادی که دست نشانده دولت های متخاصم ایران بودند، با حمله به کنسولگری ایران در بصره و آتش زدن آن سعی کردند بر بدنه روابط ایران و عراق خدشه وارد کنند. اما شاهد بودیم که مردم آن کشور، عناصر آلوده و وابسته را پاکسازی کرده و باعث انزوای آنها شدند.

وی در رابطه با اینکه پیوندهای ایران و عراق بسیار عمیق است، تصریح کرد: علاوه بر امنیت و تاریخ، مولفه هایی مانند عمق همبستگی های فرهنگی و مذهبی هم باعث تقویت روابط دو کشور می شود و افراد نمی توانند روابط دو کشور را مختل کنند.

دولت آبادی با اشاره به جغرافیای سیاسی عراق، اظهار کرد: با نگاهی کوچک بر جغرافیای عراق متوجه می شویم عربستان که مرزی خطرناک برای عراق محسوب می شود و از دل آن داعش و حمله آمریکا به عراق و سقوط جامعه و دولت عراق بوده و از سوریه به دلیل بحران خود آن کشور، کاری نمی شود انجام داد. از شمال هم کرد ها با دولت ترکیه هم عراق به لحاظ تاریخی نگاه به شرق و ایران داشته. ایران همیشه کشوری بوده که می تواند بن بست ژئوپولوتیکی عراق را باز بکند.

این کارشناس مسائل منطقه، در پایان با بیان اینکه از زمان نهمین دولت به این طرف سیاست خارجی ما بسیار ضعیف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران در منطقه کاملا ضعیف عمل کرده و ما اثری از آن نمی بینیم؛ با این حال ریشه های روابط ایران و عراق به قدری مستحکم است که روابط ایران و عراق را حفظ کرده اند؛ حضور قوی ما درمنطقه به دلیل قدرت نظامی ما است. قدرت نظامی ما تروریسم را در منطقه ضعیف کرده، اما این قدرت نظامی است و نه سیاسی. خلاء سیاست خارجی ما به شدت مشهود است. با یک مقایسه ی کوچک سفرهای مسولان به کشورهای منطقه نسبت به جاهای دیگر دنیا، ما متوجه این ضعف می شویم. سفرهای ما باید پی در پی باشد تا دیدگاه های ما هر روز نزدیک تر شود . علائه بر موضوع، این مسئله که گروه هایی در عراق فکر می کنند با ایجاد اختلاف با ایران می توانند به قدرت برسند، نشانه ی ضعف سیاست خارجی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: