باستان‌شناسان ایرانی و دانمارکی به دست آوردند

کشف ۶ محوطه نوسنگی در کرمانشاه

کدخبر: 2265057

بررسی‌های باستان‌شناختی دره رودخانه‌ی «رازآور» استان کرمانشاه توسط باستان‌شناسان ایرانی و دانمارکی به شناسائی ۶ محوطه دوره‌ی نوسنگی منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی - سرپرست هیات بررسی‌های باستان‌شناختی «دره‌ی رودخانه‌ی رازآور» - با اعلام این خبر گفت: طرح بررسی باستان‌شناختی در محدوده دره‌ی رودخانه با هدف کشف و شناسایی محوطه‌های دوره‌های فراپارینه سنگی و نوسنگی و همچنین درک و تحلیل الگوهای بهره‌برداری از محیط زیست و در نهایت با هدف ارزیابی وضعیت دره های شمالی منطقۀ زاگرس مرکزی در این دوران انجام شد .

وی گفت: این پژوهش در راستای طرح پژوهشی «ردیابی تغییرات محیطی و فرهنگی زاگرس مرکزی در دوره های فراپارینه سنگی و نوسنگی» به انجام رسید و بر این اساس هیاتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی با همکاری باستان شناسانی از دانشگاه کپنهاگ با هدف کشف و شناسایی محوطه های این دوران در درۀ رازآور به این مناطق اعزام شد .

خسروی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت این ناحیه و کمبود اطلاعات باستان‌شناختی در منطقه، بررسی و شناسائی دقیق محوطه‌های این دره که در چشم انداز منطقه پراکنده هستند، در دستور کار قرار گرفت .

به گفته وی، محدوده‌ی مورد بررسی در حد فاصل شهرستان صحنه در شرق، شهرستان کامیاران استان کردستان در شمال و در میان چین‌خوردگی‌های زاگرس مرکزی واقع شده که این ناحیه عبارت است از یک دشت میانکوهی طویل اما نه چندان عریض که در میان سرزمینی کوهستانی و ناهموار با دره های طویل و گاه مرتفع و کوه های سربه فلک کشیده واقع شده است .

این باستان شناس گفت: منابع آب، تراس‌های قدیمی رودخانه، غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای، دشت حاصلخیز با خاک مرغوب و منابع سنگ چخماق پراکنده در دامنه‌های شمالی ارتفاعات واقع در جنوب دره‌ی رازآور این محدوده را به مکانی ایده‌آل برای پیگیری موضوع مورد نظر این پژوهش بدل کرده است .

وی با بیان این‌که با توجه به وسعت منطقه، بررسی این فصل محدود به تراس‌های قدیمی جنوب رودخانه رازآور، برخی از اراضی بایر کوهپایه‌ای، دامنه‌های صخره‌ای، ارتفاعات جنوب رودخانه و برخی تراس‌های قدیمی بود که در نتیجه‌ی آن ۶ محوطه دوره‌ی نوسنگی شناسائی شد .

او اظهار کرد: یکی از این محوطه‌ها بر اساس برش‌ها و خاکبرداری‌ها بیش از ۶متر نهشته‌ی دوره‌ی نوسنگی بدون سفال دارد، این محوطه روی تراس قدیمی رودخانه واقع شده و دارای لایه‌های بسیار غنی حاوی مصنوعات سنگی، صدف، حلزون، زغال و خاکستر است .

سرپرست هیات بررسی های باستان شناختی دره‌ی رودخانه‌ی رازآور در ادامه گفت: فقدان اراضی قابل کشاورزی، سنگلاخی بودن کوهپایه‌ها و وجود تراس‌های وسیع دوره‌ی «هلوسن» باعث شده تا در سرتاسر منطقه تنها ۶ محوطه نوسنگی شکل گیرد یا شناسائی شود .

خسروی افزود: بررسی و شناسائی شماری غار و پناهگاه صخره‌ای در دامنه‌ی شمالی ارتفاعات جنوب حوضه نیز کشفیاتی در بر نداشت و این غارها همگی دارای بستر صخره‌ای و فاقد هرگونه مواد فرهنگی بودند چون به نظر می‌رسد اغلب آنها، غارهای جوانی هستند که در دوره‌ی پلیستوسن شکل نگرفته بودند بلکه قدمت آنها مربوط به دوره‌ی هلوسن است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: