روایتی مهجور در آثار نمایشی؛

کوروش زارعی: مردم حامی اصلی تعزیه هستند

کدخبر: 2265059

تهران-ایرناپلاس- تعزیه یکی از اصلی ترین و کهن ترین ارکان پردازش واقعه کربلاست، که آثار نمایشی اندک و محدود از آن بهره برده اند.

واقعه عاشورا بیشتر از هر روایت تاریخی و مذهبی از بار دراماتیک و جنبه نمایشی برخوردار است. حادثه ای که هر ساله توسط دوست داران اهل بیت زنده نگه داشته شده است. تعزیه نیز به عنوان اصلی ترین و کهن ترین رکن نمایشی این رویداد به شمار می رود و همواره از گذشته تا به حال، طرفداران و علاقه مندان خود را داشته است. اما متاسفانه تاکنون تئاتر و تلویزیون نتوانسته اند تمام و کمال از این هنر استفاده کنند و تنها چند اثر ماندگار و ارزشمند در این حوزه خلق و ارائه شده است. **هر نمایش یا فیلمی می تواند از تعزیه استفاده کند کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره جایگاه تعزیه در آثار نمایشی (تئاتر و تلویزیون)، در گفتگو با خبرنگار ایرناپلاس بیان کرد: به هرحال هر نمایش یا فیلمی به فراخور خود می تواند از تعزیه استفاده کند. این موقعیت باید در فیلمنامه و نمایشنامه های ما وجود داشته باشد تا از وجود تعزیه هم بتوانیم نهایت استفاده را ببریم. تعزیه در چند فیلم سینمایی به همراه چند اثر تلویزیونی و تئاتری به لحاظ شیوه و سبک اجرایی و ایضا دخالت قصه استفاده شده است که توانسته اند تا حدودی هم موفق باشند. اما بیشتر از این ها می شود دست به خلق اثر با چنین موضوعاتی زد. **برای مردم نمی توانیم تعیین سلیقه کنیم بازیگر سریال «یوسف پیامبر» با اعلام اینکه مردم حامی اصلی تعزیه هستند، گفت: البته برای مردم نمی توانیم تعیین سلیقه کنیم، مداحی و روضه خوانی جایگاه خودشان را در میان مردم دارند. تعزیه همیشه یک عنصر خودجوش و مردمی بوده و خواهد بود. بنده از دوران کودکی در خاطرم است که تعزیه هیچ وقت مورد توجه هیچ دولت و ارگانی قرار نداشت. تعزیه همواره توسط ساکنان محله ها حمایت شده، به شکلی که شرایط و بستر آن را برای اجرا مهیا کردند. در قم بالای ده مجلس تعزیه داریم که البته این موضوع در تهران هم وجود دارد. **تعزیه مکتبی انسان‌ساز است محسن میرزاعلی، نقال و مرشد درباره جایگاه تعزیه و شبیه خوانی در آثار نمایشی اعم از تئاتر و تلویزیون و اهمیت این هنر عنوان کرد:‌ تعزیه، هنرهای آیینی و سنتی ما جایگاه ویژه ای چه در گذشته و چه در عصر حاضر دارند. اما متاسفانه کسانی که در راس کار هستند کمتر به این مسئله بها می دهند. خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که این مقوله یکی از اصلی ترین دغدغه های حوزه هنری تهران است که امسال هم به این موضوع پرداخته است. چرا؟ چون تعزیه مکتبی انسان ساز است. مثلا در گذشته آمار طلاق و میزان فساد در جامعه ما خیلی پایین بود. یکی از دلایلش می تواند این باشد که مرشدان، نقالان و تعزیه خوانان ما در دل مردم جای داشتند. فرهنگ حماسی و ایرانی بودن را در میان مردم تبلیغ می کردند و رواج می دادند و در کنار آن فرهنگ اهل بیت، زندگی و ساده زیستنشان را مدام برای مردم روایت می کردند. **هنوز اتفاقی که می خواهیم نیفتاده است میرزاعلی با بیان اینکه مادر هنر تعزیه است، بیان کرد: در تعزیه موسیقی، هنرهای تصویری، سرخوشی، بازی، رنگ ها و تئاتر وجود دارد. البته به عقیده من از آن بالاتر نقالی است که یک نمایش تک نفره است و تمام شخصیت ها را یک نقال به تنهایی با یک عصا و جلیقه به تنهایی اجرا می کند. چند وقتی است که صدا و سیما به این اجراها بها می دهد، اما هنوز آن اتفاقی که می خواهیم نیفتاده است. این مرشد درباره ضرورت گسترش نقالی، تعزیه و یا حوزه های دیگر، خاطر نشان کرد: من به نمایندگی از جامعه نقالان می گویم ما خواهان این هستیم که برنامه ثابتی داشته باشیم که از ابتدا تا انتهای شاهنامه را نقالی کنیم یا هر روز را به یک داستان مذهبی اختصاص دهیم. درباره سبک ها و شیوه های مختلف نمایش های آیینی بحث و فعالیت شود و این نمایش ها ضبط و پخش شود تا مردم بیشتر راجع به این هنرها اطلاع پیدا کنند و بدانند چه رمز و رازی در آن ها نهفته است. **تاثیر نمایش تعزیه کیارستمی دیگر هیچ وقت تکرار نشد محسن میرزاعلی با اعلام اینکه تعزیه و هنرهای آیینی، هنرهای مردمی هستند، درباره کمبود آثار نمایشی در این حوزه، افزود: مردم همواره به صورت خودجوش تعزیه را اجرا می کردند. در دانشگاه کرسی را برای پژوهش و آموزش در نظر بگیرند. البته این که بگوییم اصلا توجه نشده است صحیح نیست. اما خب آن چنان تمام و کامل پرداخته نشده است. برای مثال اجرای ویدئو آرت نمایشی تعزیه توسط عباس کیارستمی در ایتالیا و بازخورد خوبی که از آن گرفته شد، هیچ وقت در میان دیگر هنرمندان تکرار نشد و دیگر شاهد چنین تاثیراتی نبودیم. البته این وظیفه مدیران است که یک تیمی از نویسندگان، کارگردانان و تهیه کنندگان تشکیل دهند و آثار ارزشمندی را در این زمینه تولید کنند. به عقیده من هنرمندان و تعزیه خوانان کار خود را به درستی انجام داده اند و اگر موقعیت و شرایطش بوده، حضور به عمل رسانده اند. **اجرای تعزیه در نجف و کربلا این مرشد درباره اجرای تعزیه ها در راهپیمایی اربعین امسال گفت: امسال سال سوم است که در راهپیمایی اربعین برنامه تعزیه خوانی، مقتل خوانی، شبیه خوانی، نقالی و اجرای نمایش ها به زبان های مختلف عربی، انگلیسی، ترکی و اردو برگزار خواهیم کرد. چند مسیر هم برای اجرای تعزیه در این راهپیمایی مشخص شده است. قرار است قبل از رسیدن به مرز در دو مسیر چزابه و خرمشهر و همچنین در چند نقطه از شهر نجف و کربلا این هنر آیینی و مذهبی را اجرا کنیم که هنرمندان مطرح تعزیه و تئاتر، نقش آفرینی این نمایش ها را هم بر عهده دارند. گزارش از: هنگامه ملکی **اداره کل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: