به بهانه درگذشت طلبه جوان مشهدی؛

سکوتی که گوش هایمان را کَر کرد!

کدخبر: 2265157

مثل اینکه همه ما گوشمان از شنیدن شکوه‌های بی اساس و بی منطق کوچه و بازار، کَر شده و نمی‌توانیم دیگر حرفی حق را بشنویم و ندای مظلومان را پاسخ دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ چه حکمتی است که این روز ها یکسری چیز ها بیشتر به گوشمان می خورد و یکسری چیز ها حتی لحظه ای توجهات را جلب نمی کند. ویدیو طبل زدن نا متعارف یک جوان و بالا و پایین رفتن های عجیب و غریبش بار ها در فضای مجازی باز نشر شده است. حتی بسیاری، نحوه عزاداری این جوان را تحلیل کردند و شاید این ویدیو یکی از پر بازدید ترین ویدیو های دهه نخست محرم ۹۷ باشد.

اعتراض به نبود آزادی در ایران، انتقاد سلبریتی هایی که خود از جعبه جادویی تلویزیون به مردم معرفی شده اند، نسبت به سانسورچی های تلویزیون، انتقاد از وضعیت اقتصادی و تاثیر آن در کم شدن نذورات حسینی، دستاویز دیگر برای کسانی بود که شرایط را برای انتقاد به نظامی سیاسی کشور مناسب می دیدند. قیمت دلار یک ریال تکان بخورد فضای مجازی پر می شود از انتقاد و گلایه از مسئولان که چرا دانه برنجی از سفره ما کم شد و وضعیت اقتصادی اینقدر نابسامان است. اما واقعا چرا وقتی جوان ۲۷ ساله ای به ضرب چاقو در شهر مشهد مجروح می شود و پس از چند روز تحمل درد فراوان به کما رفته و از دنیا می رود، صدا از کسی در نمی آید؟ چه حکمتی است که ما گِرم به گِرم طلا در بازار و ریال به ریال ارزش دلار برایمان ارزش دارد، اما جوان طلبه ای که به دست افرادی ناشناس کشته می شود، خاطر ما را مکدر نمی کند؟ هیچ کس جویای حال این جوانی که سه فرزند دارد، نمی شود و کسی دلش برای این اطفال معصوم نمی شکند؟

اگر همین جوان که امام جماعت مسجدی در مشهد بود، لب به شکایت از وضعیت فرهنگی کشور باز می کرد و مثلا به شیوه برگزاری یک کنسرت اعتراض می کرد، همه نیزه ها را بالا می بردند و لحظه ای آرام و قرار برای این طلبه نمی گذاشتند؛ از آن طرف دنیا، رسانه ها شروع می کردند گزارشات مختلف از تند روی روحانیت و عده ای سلبریتی هم با درست کردن پویش های مختلف موجی از شکوه علیه قشر مذهبی راه می انداختند.

چرا واقعا کسی از علت قتل جویا نشد؟ چرا کسی متن دلسوزانه برای کودکان این روحانی جوان، در صفحه شخصیش ننوشت؟ چرا همه جا را سکوت فراگرفته است؟ مثل اینکه همه ما گوشمان از شنیدن شِکوه های بی اساس و بی منطق کوچه و بازار، کَر شده و نمی توانیم دیگر حرفی حق را بشنویم و ندای مظلومان را پاسخ دهیم. مثل اینکه فقط می خواهیم کلاه خودمان را بگیریم که باد نبرد. واقعا مشکل کجاست؟ آیا چیزی غیر از منفعت طلبیِ بی حد و حصر، سبب به وجود آمدن چنین پدیده ی دردناکی است.

سکوتی که گوش هایمان را کَر کرد!

خجالت آور است که همه سکوت کردند و فقط چند خبر آن هم به دست خبرگزاری ها پس از وخیم شدن حال این طلبه جوان، منتشر شده است. هیئت های مشهور تا جایی که من دنبال کردم و در این ایام به دلیل اقتضای کارم به بیش از ۱۰ هیئت رفتم، هیچ کس حتی اسمی از این شهید نیاورد. مرحبا بر شما هیئتی ها؛ این شب ها باید در مجالس عزاداری سید الشهدا (ع)، های های به حال خودمان اشک بریزیم و گریه کنیم؛ باید دو دستی روی سرمان بزنیم؛ باید ندای هل مِن ناصر یَنصُرُنى را برای مظلومان امروز فریاد بزنیم و دیگر از شعار یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ (ای کاش با شما بودیم شهدای کربلا) دست بکشیم.

سکوتی که گوش هایمان را کَر کرد!

فضای مجازی ما شده است، فقط بهانه ای برای گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی بیهوده. کسانی هم که تریبونی دارند، یا در خودشیفتگی مفرد به سر می برند و فقط خود نمایی می کنند یا از چیز های می گویند که مزاق جوانان خوش بیاید و بیشتر لایک بگیرند. مبادا کسی از مردم انتقاد کند. مبادا کسی توصیه ای به مردم بکند و مبادا کمی نسبت به رفتار های اشتباه اعتراض کند.

سکوتی که گوش هایمان را کَر کرد!

این روز ها مظلومیت عزای سید الشهدا (ع) و بی تابی های زینب (س) بالای تله زینبیه برایم ملموس تر شده است. گریه ها و دلتنگی های رقیه (س) سه ساله و شب بیداری های رباب و دوری از همسرش، من را یاد دختران و همسر محمد تولایی میندازد. اما محمد جان تو راحت باش. در خانه ات آرام بگیر و در کنار اربابت مستفیض شو. حسین (ع) می داند که تو بعد از ضرباتی که خوردی، تنها، افتان و خیزان مانند اربابت که زخم خورده و کمر شکسته، پس از شهادت اباالفضل (ع) به خیمه ها می رفت، به بیمارستان می رفتی و نوای هَل مِن ناصِرت را هیچ کس نمی شنید. تو دل واپس تنهایی ها و گریه های همسر و فرزندانت نباش. خدا بزرگ است و بر هر چیزی تواناست. آن جا عشق بازی کن، اما برای جماعت ما هم دعا کن....

سکوتی که گوش هایمان را کَر کرد!

یادداشت از علی کریمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: