روایت مهر از یک آیین مذهبی؛

تاسوعای تهرانی ها در کوچه حلواپزان

کدخبر: 2265160

کنار مسجد کربلایی های چهارراه گلوبندک هر ساله زنان نذر می کنند اگر حاجتشان را گرفتند، حلوا بپزند آنقدر این رسم جا افتاده که اکنون آن مکان در روز تاسوعا به کوچه حلواپزان معروف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هر یک از زنان امسال هم مانند سال گذشته یک دیگ و یک چراغ در دستشان آمدند به چهارراه گلوبندک بازار تهران. آنها هر سال نذر می کنند اگر حاجتشان برآورده شد، حلوای امام حسین را نذر کرده و بین مردم پخش کنند. تقربیا هر زنی که یک بار این نذر را کرده هر سال دوباره به همین جا می آید اصلا حضور زنان باعث شده تا این مکان دیگر در قرق آنها باشد و در ظهر تاسوعا همه یک جا جمع شوند و ادای نذر کنند.

بوی حلوا از هر طرف می آید برخی از مردم درب خانه هایشان را باز می گذارند و آشپزخانه شان را هم در اختیار آنها می گذارند تا مردم راحت تر ادای نذر کنند. هر کسی اینجا وسایل مورد نیازش را می آورد و همه با هم کمک می کنند تا حلوای بهتری پخته شود.

کم کم مردان هم به این جمع اضافه می شوند و هر کسی پولی می دهد تا آرد بیشتری برای حلوای بیشتر پخته شود. همچنان که آرد را هم می زنند تا سرخ شود، صدای صلوات و دعا و آرزو برای قبولی نذر شنیده می شود.

در اینجا رسم بر این است که هر کسی باید از ۷ نفر هفت لقمه حلوای نذری بگیرد و اگر حاجتش را گرفت سال بعد خودش یکی از حلواپزان کوچه باشد. به همین دلیل است که حالا بعد از چند سال تعداد این افراد بیشتر از سالهای قبل شده است.

تهرانی ها حالا بعد از ده ۱۵ سال این سنت را یکی از آیین های خود می دانند. آیین حلوا پزان برای شهدای کربلا در قلب تهران توسط زنان تهرانی.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: