استاد دانشگاه: پیش فروش خودرو به کاهش قیمت منجر نمی شود

عنوان

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران برنامه پیش فروش خودرو را در کاهش قیمت ها «بی اثر» توصیف کرد که فقط می تواند به کاهش برخی حباب های قیمتی بینجامد.

«امیرحسن کاکایی» امروز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با جو ایجاد شده در صنعت خودرو و همچنین اتفاق هایی که در بازار سرمایه رخ داد، حاشیه بازار خودرو در یک ماه گذشته به شدت بالا رفت.
به گفته وی، با حرکت نقدینگی سرگردان به بازار سکه، طلا و ارز در ماه های گذشته و اشباع شدن این بازارها، موج نقدینگی به بازار خودرو رسید و حاشیه قیمتی افزایش یافت.
این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز دولت همچنان در قیمتگذاری جدید خودروها بلاتکلیف است و اجازه نمی دهد خودروسازان با وجود افزایش نرخ نهاده ها، به افزایش قیمت بپردازند.
وی به پیش فروش های خودروسازان اشاره کرد و گفت: پیش فروش هایی که با قیمت های ابتدای سال انجام شده است، معنایی جز رانت و برخورداری از یارانه تفاوت قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد ندارد.
کاکایی بیان داشت: هر مشتری که در این طرح توانست به خرید خودرو اقدام کند، حاشیه قیمتی 50 درصدی نصیبش می شود، البته این حاشیه مربوط به مصرف کننده امروز نیست، بلکه از آنِ بازار سرمایه است.
وی توضیح داد: بسیاری از خریداران خودرو، در حقیقت مصرف کننده نیستند و خودرو را برای سرمایه گذاری و دستیابی به سود خریده اند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: به طور نمونه پراید که در زمان آغاز پیش فروش سایپا با قیمت 42 میلیون تومانی در بازار خرید و فروش می شد، این روزها به حدود 38 میلیون تومان کاهش یافته است و هنوز در مقایسه با قیمت کارخانه 16 میلیون تومان حباب دارد.
کاکایی تصریح کرد: این پیش فروش ها و قیمتگذاری های دستوری، جز توسعه رانت، توسعه حاشیه بازار و تمدید اوضاع نابسامان خودرویی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
وی بیان داشت: این پیش فروش ها در شرایط فعلی به مثابه زیان خودروسازان است، زیرا برخی مواد اولیه داخلی نظیر فولاد و آلومینیوم قیمت جهانی دارند و همچنین قطعات خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار با افزایش قیمت مواجه شده اند اما خودروساز اجازه افزایش قیمت ندارد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: تداوم این روند به تضعیف صنعت در میان و بلندمدت می انجامد، زیرا قطعه سازان به دلیل نبود سودآوری لازم با خودروسازان همراهی نمی کنند و در نتیجه نرخ تولید خودرو به شدت افت می کند.
«این در حالی است که هنوز آثار تحریم های خودرویی هویدا نشده است.»
وی ادامه داد: در دوران تحریم نیز از خودروسازان انتظار می رود بر تحقیق و توسعه (آر اند دی) تمرکز کنند تا بتوانند بیشتر دوام بیاورند اما وقتی خودروساز زیانده شود نمی تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.
وی گفت: از دولت انتظار می رفت با قطعی شدن برخی موارد از جمله نرخ دلار و مشخص شدن گروه های کالایی دریافت کننده ارز دولتی، قیمت های جدید خودروها را اعلام می کرد.
«حدس می زنم دولت به دنبال آرام نگه داشتن بازار است و اکثر مدیران دولتی نیز به این شیوه می خواهند فشار بیشتری بر مردم وارد نشود»؛ از دید وی، این دیدگاه ها سیاسی است؛ زیرا از نظر اقتصادی درست نیست.
به گزارش ایرنا، بازار خودرو کشور در ماه های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد؛ خروج یکطرفه آمریکا از برجام و در پی آن زمزمه ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45 میلیون تومان قیمت دارند، تعادل بازار را به هم زد.
چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده است که می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد.
البته رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز به ایرنا گفت: آنچه خودروسازان برای افزایش قیمت ها اعلام کرده اند از جمله کمبود قطعه، بهانه ای بیش نیست و آنها همانند سال های 1391 و 1392، خواب رشد یکباره قیمت ها را در سر می پرورانند.
اقتصام*3065*1961*

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

اثر گلخانه‌ای در مدیریت فرهنگی (۲)

خودکفایی و استقلال اقتصادی لازمه فعالیت‌های فرهنگی

شرح حدیث رهبر انقلاب درباره ریاست‌طلبی/ نباید دنبال ریاست بدویم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: برخی‌ها برای نمایندگی مجلس خودشان را می‌کُشند؛ اگر راه پیدا نکنند یا صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد، خودش را به آب و آتش و در و دیوار می‌زند که چرا نشد؛ این عقل و تدبیر نیست.

۲۰ درصد مشکلات اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌هاست

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره اقتصاد ایران در سال 98 به «نود اقتصادی» گفت سال آینده از لحاظ اقتصادی سال دشواری خواهد بود، شاید بتوان گفت که سال 1398 سخت ترین سال چند دهه اخیر کشور ما از لحاظ اقتصادی باشد.

نسبت اصلاح طلبان و روحانی در ششمین سال دولت تدبیر و امید!

اصلاح طلبان نباید از تبعات تصمیمی که در حمایت از روحانی در سال ۹۲ و 96 اتخاذ کردند، شانه خالی کنند و باید مسئولیت این حمایت را بپذیرند اگر دست اصلاح طلبان پشت روحانی نبود، معلوم نبود آیا دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی می‌توانست راهی پاستور شود یا خیر. از سوی دیگر موضوعی که اصلاح طلبان را به انتقاد از عملکرد روحانی وادار می کند پیش رو بودن دو انتخابات مهم است. انتخابات مجلس در سال 98 و انتخابات ریاست جمهوری 1400.

مهم‌ترین مطالب سرویس

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه
۲۰ درصد مشکلات اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌هاست
عبدالملکی: تاثیر دلار بر قیمت کالاها ۱۲.۵درصد است
سیاست‌ دولت تاثیر تحریمها بر اقتصاد کشور را ۱۰ برابر کرد
بازی رسانه‌ای کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!
جنگ زرگری یاران روحانی بر سر دلار ۴۲۰۰ تومانی
مدیر سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با نسیم آنلاین
تعلل وزارت نفت دلیل توقف عرضه نفت در بورس
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با نسیم آنلاین:
حمایت‌های شکننده دولت از تولید گندم؛ خودکفایی در معرض خطر
افشاگری مشاور ولی‌اله سیف درباره فساد در نظام بانکی؛
ارزش اغلب بانک‌ها منفی است
هشدار توکلی به روسای قوای سه گانه؛
از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید
۷ نکته درباره اظهارات قائم مقام بانک مرکزی
آمارسازی برای لاپوشانی رکورد زدن نقدینگی
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نسیم آنلاین:
استمرار عرضه نفت در بورس؛ شرط رونق خرید نفت توسط بخش خصوصی
برای نخستین ماشین اپل؛
دستخط استیو جایز حراج می شود
مهدی محمدی در اینستاگرام به اشتراک گذاشت:
سایه قتل جمال‌خاشقجی برتحولات منطقه‌ای و بین‌المللی
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین