هر ایرانی به‌ طور متوسط سالانه ۸ کیلوگرم زباله الکترونیک تولید می‌کند

کدخبر: 2265326

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد: هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه ۸ کیلوگرم پسماند الکترونیک شامل انواع موبایل، لپ تاب، تبلت، کامپیوتر رومیزی، یخچال، ماکروویو، تلویزیون، ماشین‌های لباسشویی، ظرفشویی و کولرگازی تولید می‌کند.

حامد مازندرانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پسماندهای الکترونیک 2 درصد حجم پسماندها را به خود اختصاص می‌دهند که در اثر بازیافت غیراصولی بسیار خطرساز بوده و شیرابه آن‌ها بانفوذ به زمین در آب نفوذ کرده و مواد سمی خطرناکی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی ادامه داد: حدود 15 سال بازیافت پسماند شهری را مورد مطالعه و پژوهش قرار دادم و از اغلب سایت‌های کشور مانند کهریزک تهران، محمدآباد قزوین، سراوان رشت، مشهد، کرمانشاه، زنجان، اصفهان، قم و همچنین سایت بازیافت کشورهای چین، ژاپن، بلژیک، آلمان از سیستم‌های امحا زباله بازدید کردم و با مشاهده اینکه ورود به شهرداری‌ها با سختی صورت می‌گیرد تصمیم گرفتم کار بازیافت را به‌صورت محدود و متمرکز بر زباله‌های الکترونیک ادامه دهم. وی اضافه کرد: با کمک دانشجویان این ایده تیرماه 96 در مرکز رشد دانشگاه امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد و هسته شرکت ما تشکیل شد. در ادامه طی رویدادی دو هفته‌ای در هفته دوم مهر ماه 1396 ضمن آگاه‌سازی دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با خطرات بازیافت غیراصولی پسماندهای الکترونیک، نسبت به جمع‌آوری پسماندهای الکترونیک اقدام شد و در ادامه به پاس قدردانی از مشارکت‌کنندگان هدایایی نیز اهدا شد. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ما دولتی بوده و حجم آن نیز بزرگ است عمده تولیدکننده زباله الکترونیک، دولت است و بر اساس قوانین اسقاط اموال دولتی، سازمان‌ها الزام دارند بعد از بین رفتن تجهیزات آن‌ها را اسقاط کرده و برای مزایده آن اقدام کنند و برای آن‌ها مهم نیست سرنوشت این تجهیزات چه خواهد بود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: با مصوبه کارگروه پسماند استانداری همه ادارات باید پسماندهای الکترونیک خود را در اختیار هسته ما قرار دهند و بازیافت آن‌ها در مرکز رشد امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: نکته قابل‌تأمل در روش این شرکت دانش‌بنیان حفاظت از اطلاعات موجود در دستگاه‌های دولتی است و با روش امحای موجود در شرکت ما امکان نشت اطلاعات وجود ندارد. مازندارانی‌زاده تشریح کرد: دوره‌گردها چون دانش تفکیک زباله‌های الکترونیک را ندارند به همین جهت اقدام به سوزاندن بُردهای الکترونیک می‌کنند که در این بُردها بیشتر عناصر جدول مندلیف به‌ کار رفته است که خاکستر آن آب، خاک و هوا را آلوده می‌کنند چرا که حاوی سرب، جیوه و فلزات سنگین عمده است.

وی افزود: در روش دانش‌بنیان بدون تخریب محیط‌زیست فلزات موجود در بُردهای الکترونیک جداسازی می‌شود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد: هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه 8 کیلوگرم پسماند الکترونیک تولید می‌کند که در لوازمی از قبیل یخچال، ماکروویو، تلویزیون، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی هوشمند و کولرگازی بُرد الکترونیک به‌کاررفته است. مازندرانی‌زاده یادآور شد: از دیگر وسایل الکترونیک نیز می‌توان به مانیتور، لپ‌تاپ، کامپیوتر، پرینتر، دوربین‌های مداربسته و چاپگرها اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: