بهرامی مطرح کرد

در طرح اشتغال روستایی فرصت‌سوزی شد

کدخبر: 2265749

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های فرش خبر داد و گفت: اگر تعاونی‌هایی که سال گذشته در سامانه کارا ثبت نام کرده بودند، زودتر به وام اشتغال می‌رسیدند، امروز تولید و ارزش افزوده آن‌ها سه برابر شده بود.

عبداله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: از زمان اعلام آغاز طرح در سال گذشته، تعاونی‌های فرش به‌طور مستقیم در سامانه کارا ثبت نام کردند و علاوه بر تعاونی‌ها، ۱۱ هزار عضو تعاونی فرش در این طرح شرکت کردند. اما معتقدم که در این طرح فرصت‌سوزی شد و چنانچه مدیریت بهتری را در تزریق منابع شاهد بودیم، نتیجه بهتری از طرح می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: اگر تعاونی‌هایی که سال گذشته در سامانه کارا مراحل ثبت‌نام خود را طی کردند، زودتر تسهیلات اشتغال را دریافت می‌کردند، امروز تولید و ارزش افزوده آن‌ها سه برابر شده بود.

رییس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق تعاون با بیان اینکه تعداد محدودی از تعاونی‌ها وام و تسهیلات اشتغال روستایی را دریافت کردند، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های حوزه فرش و صنایع دستی پرداخت شده است ولی نسبت به آن حجمی که می‌توانستند کاربری داشته باشند و با سرمایه اندک اشتغال و ارزش افزوده بالا ایجاد کنند، محقق نشده است.

به گفته وی قیمت ابریشم تحت تاثیر نوسان نرخ ارز نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و این امر ضرر بزرگی به بافندگان و تعاونی‌های فرش دستباف وارد آورده است.

بهرامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در ماه گذشته، گفت: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای تولید و صادرات فرش‌های دستباف ایرانی فراهم کرد و از نظر قیمت و کیفیت مناسب بود. بانک توسعه تعاون نیز در اقدامی ۸۰ درصد مبلغ فاکتور را به تعاونی‌ها وام و تسهیلات داد که در ایجاد انگیزه تعاونی‌های فرش موثر بود.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.به گفته کارشناسان اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی از سوی مجلس، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی به تصویب رسید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: