باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مشق‌های نانوشته در نظام آموزشی/ رنگین کمان وعده‌ها در برزخ تحقق

کدخبر: 2265762

سال تحصیلی جدید کلید خورد، اما هنوز برخی طرح‌ها و وعده‌های آموزش و پرورش از حرف به عمل نرسیدند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مدارس از ساعاتی دیگر بهار علم و دانش را در اولین روز خزان آغاز می کنند، سال تحصیلی که مانند هر سال دیگر هر ساله با وعده و قول های مسئولان آموزش و پرورش قرار است نسبت به گذشته بهتر باشد و گاه این وعده و وعید ها سال هاست که جامه عمل بر تن نکردند.

وعده هایی که که گاه دانش آموزان و گاه معلمان در انتظار تحقق آن هستند تا اوضاع و احوال بهتری در نظام آموزشی داشته باشند، اما موانعی در مسیر تحقق سنگ اندازی می کنند.

رتبه بندی معلمان؛ طرحی پر آوازه، اما ناقص

۴،۵ سالی است که صحبت از اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان می شود و فاز مقدماتی آن به اجرا در آمد، اما بیش از آنکه فاز مقدماتی شبیه به رتبه بندی باشد، مجرایی برای کمک به افزایش حقوق معلمان بود و در فرایند اجرا نقد های بسیاری بر آن وارد شد.

در زمان اجرای طرح بهبود فرایند اجرا به تدوین و پیاده سازی فاز نهایی رتبه بندی موکول شد و با روی کار آمدن سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش که خود در زمان تصدی معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی پیگیر اجرای فاز نهایی بود، امید ها برای حرکت در مسیر گام نهایی شدن گرفت، اما آقای وزیر در تدوین طرح که قرار بود تا پایان ۹۶ به دولت برسد، بدقولی کرد و شهریور ۹۷ لایحه کامل به دولت رفت و اکنون هم باید منابع اعتباری در دولت تامین شود تا فاز اجرایی به نتیجه برسد در واقع طرح رتبه بندی هنوز در کشاکش بروکراسی های اداری و تامین ساختار مناسب به سر می برد.

امروز و فردا کردن پرداخت مطالبات فرهنگیان

اوضاع معیشتی معلمان و شرایط پرداختی آموزش و پرورش هر ساله قصه تکراری معوقات معلمان را به دنبال دارد و هر چه اوضاع استخدامی آن ها رسمیت کمتری داشته باشد، حق و حقوقشان بیشتر ازضایع می شود.

معلمان حق التدریس و خرید خدمات آموزشی ۲ قشری که علی رغم نبود امنیت شغلی و تلاش کردن در حد معلمان رسمی، اما همچنان بلاتکلیف در سرنوشت کاری خود هستند و اوضاع پرداختی شان نه تنها بهتر نشده است بلکه هنوز برای پرداخت حقوقشان امروز و فردا می شود هرچند علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی از سال گذشته خبر تخصیص ردیف بودجه برای معلمان خرید خدمات آموزشی را داده بود و امید می رود با شروع سال جدید این ردیف تخصیص یابد.

تاخت و تاز مافیای کنکور در نظام تعلیم و تربیت

سال هاست حذف کنکور به طور ضمنی و تلویحی مطرح می شود، اما هیچ راهکار عملی بر ای آن در نظر گرفته نمی شود و هر ساله علی رغم برنامه هایی برای تقبیح این روش درس خواندن، ملاک برتری مدارس قبولی کنکور است.

آموزش و پرورش علی رغم همکاری با نهاد های مربوطه، اما هنوز در کشاکش بروکراسی های اداری و کوتاه کردن دست مافیا موفق نشده است تا این غول را ضربه فنی کند، اما همچنان دانش آموزان باید با این اوضاع کتکور و آموزش محوری کنار بیایند.

بسته شدن شیر مدرسه برای دانش آموزان

توزیع شیر در مدارس با توجه به فوایدی که برای سلامت دانش آموزان دارد حدود ۲ دهه است که در میان دانش آموزان رواج پیدا کرده است هرچند منابع تامین اعتبار آن سال هاست دچار مشکل شده است و معوقاتی را برای آموزش و پرورش به همراه دارد.

وضعیت معوقات و تامین اعتبار شیر مدارس سال گذشته به حدی رسید که همان توزیع قطره ای هم قطع شد و تا پایان سال خبری از توزیع شیر بین مدارس نشد.

به گفته علی الهیار ترکمن برای امسال تامین اعتبار و برنانه ریزی توزیع شیر انجام شده است، اما باید تخصیص اعتبارات به درستی انجام شود تا دانش آموزان از شیر بهره مند شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: