حذف آلاینده‌های آلی آب با صدف‌های آب شیرین

کدخبر: 2265825

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از صدف‌های آب شیرین روشی را برای حذف آلاینده‌های آلی آب ارائه کردند.

به گزارش ایسنا رضا رنجبر، مجری طرح با اشاره به چالش‌های تامین آب شیرین در ایران، گفت: ایران برای تأمین نیاز آبی کشور و کاهش آلودگی آب‌های سطحی خود نیازمند روش‌های جدید برای تصفیه آب بوده و بزرگترین مشکل برای تصفیه آب فاضلاب در ایران، جنبه اقتصادی و هزینه بالای آن است.

وی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیق از مزایای صدف‌های آب شیرین برای تصفیه آب استفاده کردیم. صدف‌ها در آب تولید مثل می‌کنند و تکثیر می‌شوند، همچنین منبع پروتئین ارگانیک خوبی برای دام و طیور هم هستند.

این محقق تصفیه آب را از جمله کارکردهای صدف‌های آب شیرین نام برد و اظهار کرد: این صدف‌ها Filter Feeder هستند و قابلیت چشمگیری در حذف میکرو ارگانیسم‌ها دارند، علاوه بر آن سنسورهای زیستی و نشانگرهای زیستی ( Biomonitor ) بسیار خوبی برای شناسایی انواع و اقسام مواد سمی در آب به شمار می‌روند.

مجری طرح، حذف فلزات سنگین نظیر نیکل و استرانسیوم را از دیگر قابلیت‌های این موجودات آبزی دانست.

رنجبر با بیان اینکه در این مطالعات صدف‌های آب شیرین به طور همزمان در معرض چندین نوع آلاینده مختلف قرار گرفتند، افزود: در این مطالعات به نتایج امیدبخشی دست یافتیم؛ از این رو تصفیه آب به وسیله صدف‌های آب شیرین می‌تواند ضمن کاهش مصرف انرژی، از هزینه‌های فرایند تصفیه فاضلاب نیز بکاهد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، طراحی فرایند و ساخت راکتور مرتبط با موضوع را از دیگر دستاوردهای این تحقیق نام برد و یادآور شد: این طرح در حال حاضر مراحل ثبت در سازمان ثبت مالکیت‌های معنوی به عنوان اختراع را می‌گذراند.

بر اساس اعلام واحد علوم و تحقیقات، این تحقیق در قالب پایان‌نامه‌ای با عنوان "بررسی حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین" در دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر فرشید پژوم شریعتی و دکتر فریبرز احتشامی اجرایی شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: