اسماعیل حسن‌زاده:‌ اکثر مدیران باشگاه‌ها به هر قیمتی می‌خواهند نتیجه بگیرند/ نباید تماشاگران را از فوتبال بگیریم

کدخبر: 2265954

اسماعیل حسن‌زاده گفت که اکثر مدیران باشگاه‌های فوتبال کشور، می‌خواهند نتیجه را به هر قیمتی به دست بیاورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل حسن زاده درباره اتفاقات رخ داده در هفت هفته گذشته در لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: بخشی از گزارش مقامات رسمی مسابقات، در مورد اتفاقاتی است که ما تقریباً در یک یا دو مسابقه در هفته با مشکل مواجه هستیم. اخیراً می بینیم که سلامت افراد به خطر می افتد. اینکه سلامت افراد را با پرتاب سنگ و اشیاء به خطر بیندازیم، وجه تمایز این التهابات سکوهاست. در بخشی که ما باید با آرای خود، بازدارندگی داشته باشیم، من و همکارانم این جدیت را داریم. البته آرا باید مناسب باشد، نه اینکه فقط سنگین تر باشد.

وی ادامه داد: باید عزمی عمومی و فرهنگی که ناشی از تعلیمات باشگاه ها و کانون هواداران در تیم ها باشد، شکل بگیرد. برخی التهابات از صحبت های یک مدیر یا سرمربی علیه داور یا عوامل اجرایی مسابقات ناشی می شود، افرادی که معلوم الحال هستند و این مورد در حیطه کاری ما نیست.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این باره که به نظر می رسد لایه ای عصبانی روی تماشاگران، مربیان و بازیکنان وجود دارد، گفت: در یک برنامه تلویزیونی عنوان شد که نوعی التهاب و پریشان خاطری در نوع زندگی تماشاگر جوان یا میانسال وجود دارد که آن را با خود به ورزشگاه آورده است. بله، بخشی از موضوع، این است که اگر تماشاگر عصبانی به ورزشگاه هم نمی آمد، آن خشم را داشت. این موضوع باید توسط افرادی که تخصص دارند، بررسی شود.

حسن زاده که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفت وگو می کرد، ورزش را یک امر لطیف برشمرد که وظیفه آن، سرگرم کنندگی و ایجاد شور و شعف است و تصریح کرد: کارگری که در محیط کارش مشکل دارد، وقتی به ورزشگاه می آید باید آن مشکل را فراموش کند. نباید مشکلات کاری، افراد را به رفتار غیرعادی در ورزشگاه سوق بدهد. متأسفانه موضوع کمی غیرمتعارف شده و تماشاگر نباید اینقدر افسارگسیخته عمل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است چه تنبیهات سنگینی برای باشگاه ها در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: معمولاً در آغاز فصل، به دو نکته توجه داریم. یکی اینکه باید پلکانی جلو برویم. در حقوق جزایی هم نگاه متفاوتی نسبت به مجرم سابقه دار یا فردی که برای اولین مرتبه مرتکب جرم می شود، وجود دارد. نکته دوم این است که ما به این واقعیت رسیدیم که تماشاگر را از فوتبال نگیریم و تلاش می کنیم حکم بازی بدون تماشاگر ندهیم. همه تماشاگران نباید محروم شوند. در عین حال مطابق قانون می توان مجازاتی چون بازی خانگی بدون حضور تماشاگر یا در ورزشگاه غیرخانگی یا در استان و شهر دیگر برای تیم ها در نظر گرفت.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه سیاست قضایی این کمیته این است که احکام باید موثر باشند، گفت: مثلاً باشگاه میزبان که می توانست 30 هزار بلیت بفروشد، یک سوم این تعداد بلیت فروشی کند و دوسوم تماشاگران محروم شوند تا افرادی که جرمی مرتکب نشده اند، محروم نشوند. البته باید به ما هم حق بدهید. اگر در هفته های ابتدایی، همه احکام سنگین را صادر کرده و تیرهای خود را در هفته های اول شلیک کنیم، چیزی نمی ماند.

حسن زاده با اشاره به احکامی که کمیته انضباطی می تواند صادر کند، اظهار داشت: اگر بخواهیم سختگیرانه عمل کنیم، باید جرایم نقدی را بالا ببریم، از محرومیت تماشاگران استفاده کنیم و ورزشگاه میزبان متخلف را تغییر دهیم. این تنبیهات در فوتبال جهان و فیفا پیش بینی شده است. البته طبق بند شش ماده 66 آیین نامه انضباطی، اگر هویت فردی را بشناسیم و بدانیم که او عامل تشنج بوده است، می توانیم این فرد را حداقل تا دو سال از ورود به ورزشگاه ها محروم کنیم.

وی با بیان اینکه باشگاه ها و نهادهای امنیتی باید در این زمینه به کمیته انضباطی کمک کنند، تصریح کرد: به خصوص در برخی شهرهای کوچک که یک تیم لیگ برتری دارند، یک فرد معلوم الحال که حال خوبی نداشته یا آلوده بوده، سبب تشنج می شود. اگر باشگاه این فرد را به ما معرفی کند، به نفع این باشگاه است. اگر این تماشاگر محروم شود، این مکانیسم وجود دارد که فرد خاطی در زمان هر مسابقه باید خود را به کلانتری معرفی کند. امیدوارم باشگاه ها این کار را انجام دهند.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: متأسفانه واقعیت بسیار تلخی که وجود دارد، این است که اکثر مدیران باشگاه های ما به هر قیمتی نتیجه را می خواهند. آنها اگر بدانند تشویق تماشاگر خاطی که 10 بار به آنها ضربه زده و یک روز به تیم شان برای پیروزی کمک می کند، نمی خواهند آن تماشاگر را از دست بدهند. نتیجه گیری افراطی در شأن فوتبال ما نیست. با این حال پس از اتفاقات هفته سوم دیدیم برخی دوستان در باشگاه ها، مدیران استانی و هیئت های فوتبال با ما همکاری می کنند و عزم افراد را در معرفی افراد خاطی و معلوم الحال دیدیم. امیدوارم بتوانیم از این مکانیسم استفاده کنیم و جلوی افرادی که منشأ آشوب هستند، بگیریم.

حسن زاده در خصوص قانون استفاده تیم میزبان از 90 درصد میزبانی در دربی 88 گفت: کاری که قرار است صورت بگیرد، بسیار درست است. شاید در تجربه های اول سختی هایی هم وجود داشته باشد. به خصوص اینکه باید بپذیریم در بهترین ورزشگاه کشور یعنی آزادی در شماره صندلی و کد ملی مشکل داریم. ما این موضوع را به فال نیک می گیریم و می توانیم 40 دلیل بیاوریم که قانون 90 درصد به 10 درصد، اتفاق خوبی است. امیدواریم مدیران و رسانه ها، محاسن این طرح را برجسته و تماشاگران هم این قانون را رعایت کنند. مثلاً 10 درصد ورزشگاه برای تیم میهمان در ورزشگاه آزادی، می شود حدود هشت هزار نفر. پس از فروخته شدن هشت هزار بلیت، سایر تماشاگران تیم میهمان در خانه بمانند و بازی را از تلویزیون تماشا کنند. امیدوارم نتیجه این طرح مثبت باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: