ارتش و روزهای آغازین جنگ به روایت سرلشکر حسنی سعدی

کدخبر: 2266508

جانشین فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت:برای آنکه بدانیم ارتش در هنگام آغاز جنگ در چه وضعیتی به سر می‌برد، نیاز داریم که وقایع ۲۰ ماه پیش از آن را تحلیل و بازگویی کنیم

به گزارش ایسنا،سرلشکر حسین حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در نشست «نقش ارتش در روزهای نخست جنگ تحمیلی در روزهای آغاز جنگ با تاکید بر منطقه آبادان و خرمشهر» گفت:روز دوم مهرماه سال ۵۹ ، پنج گردان از دانشجویان استخدامی سال ۵۴ و ۵۵ دانشکده افسری با ۱۰ فروند هواپیمای «سی 130 » به اهواز رفتند. این موضوع خودش می‌تواند به یک سریال تبدیل شود و امیدواریم که هنرمندان ما بتوانند حماسه‌هایی که دانشجویان افسری ارتش در روزهای نخست جنگ از خود به نمایش گذاشتند را به مردم نشان دهند.

وی افزود: برای آنکه بدانیم ارتش در هنگام آغاز جنگ در چه وضعیتی به سر می‌برد، نیاز داریم که وقایع ۲۰ ماه پیش از آن را تحلیل و بازگویی کنیم. در حقیقت در روزهای نخست انقلاب مردم به اسلحه‌خانه‌ها و پادگان‌ها حمله بردند و سلاح‌های بسیاری از اسلحه‌خانه‌ها بیرون رفت. روز ۲۳ بهمن ماه دولت آقای بازرگان سپهبد قرنی را به عنوان رییس ستاد ارتش معرفی کرد. در آن دوران ارتش در بی‌نظمی و بی‌انضباطی بسیاری به سر می‌برد و هر کس هر دلخوری داشت آن را تسویه کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: فرماندهان رده بالای ارتش یا اعدام شدند یا پیش از اینکه انقلاب به پیروزی برسد از کشور بیرون رفتند. همچنین برخی هم به زندان افتادند یا بازنشسته شدند. بی‌نظمی موجود در سازمان ارتش باعث شد که ضد انقلاب به فکر تسخیر پادگان‌ها بیفتد. هدف آن‌ها محاصره و خلع سلاح پادگان‌ها نبود بلکه آن‌ها علیه انقلاب قیام کرده بودند. از طرف دیگر شعار «ارتش بی‌طبقه توحیدی» و انحلال ارتش را سر می‌دادند. در آن دوران امیران سلیمی و رحیمی و سرهنگ فروزان به دیدار امام رفتند و گزارش دادند. امام هم فرمود روز ۲۹ فروردین ارتشی‌ها رژه بروند. این فرمان امام قوت قلبی برای ارتشیان شد.

سرلشکر حسنی سعدی با اشاره به اینکه تنها ۴۰ درصد از سربازان در ارتش خدمت می‌کردند گفت: دولت موقت تصمیم گرفت که مدت سربازی از ۲۴ ماه به یک سال کاهش یابد. همین باعث شد که ۶۰ درصد از سربازان مرخص شوند. همچنین نقل و انتقالات نیروها نیز آزاد شد. قراردادهای متعدد تسلیحاتی و نظامی هم ملغی شد. ضد انقلاب نیز به همین واسطه تحرکات خودش را بیشتر کرد و شاهد بودیم که در گوشه و کنار کشور مانند خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان یا گنبد، گروه‌هایی خواهان تجزیه‌طلبی بودند.

وی توضیح داد: در ۲۰ مانده به آغاز جنگ تحمیلی ۳۳۴ شهید و ۶۱۸ جانباز از افسر و درجه‌دار به ثبت رسیده است. همچنین ۲۷۸ سرباز شهید شدند و ۵۳۲ سرباز نیز به درجه جانبازی رسیدند. بدون شک اگر انقلاب می‌توانست در این ۲۰ ماه به اهداف خود برسد دیگر جنگی آغاز نمی‌شد. همچنین شاهد بودیم که فداکاری‌های ارتش باعث شد که «کودتای نقاب» را به این نیرو نسبت بدهند. این در حالی است که خود ارتشیان گزارش کودتا را داده بودند. هدف، تضعیف ارتش بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه نیروهای اطلاعاتی درون ارتش نمی‌توانستند عنوان کنند که اطلاعاتی هستند یادآور شد: فعالیت ساواک باعث شده بود که وقتی نیروهای اطلاعاتی ارتش می‌خواستند عنوان کنند که در چه یگانی فعال بودند خودداری کنند چرا که آن‌ها را با نیروهای ساواک اشتباه می‌گرفتند. این در حالی است که ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ستاد فرماندهی ارتش عراق عامل نفوذی داشتیم و در بالاترین سطح دفاعی قرار داشتیم به گونه‌ای که وقتی قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر به تصویب رسید افسران عراقی ما را به آغوش می‌گرفتند و حتی برایمان کادو آوردند و در مقابل‌مان کرنش کردند. یکی از افسران در آن زمان یعنی سال ۵۳ به من می‌گفت که درنقطه‌ای که ایستاده‌ایم بارها میان نیروهای ایرانی و عراقی جنگ در گرفته است. قرارداد الجزایر باعث شد که کشورهای عربی به دلیل پذیرش آن عراق را سرزنش کنند. به همین دلیل عراق از آنجایی که متوجه شد ضد انقلاب نمی‌تواند اهداف او را به پیروزی برساند خودش دست به کار شد و برای آن از آمریکا و کشورهای عربی چراغ سبز را دریافت کرد.

سرلشکر حسنی سعدی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای اعلام می‌کنند که ارتش در زمان آغاز جنگ چرا دشمن را در خط مرزی متوقف نکرد این در حالی است که تمام یگان‌ها و لشکرهای ما در مرزهای غرب و شمال غرب کشور با ضد انقلاب درگیر بودند اما با این وجود توانستند ماشین جنگی عراق را متوقف کنند و اجازه ندهند که از رودخانه کرخه عبور کند. خدا تیمسار ظهیرنژاد را بیامرزد که به عنوان فرمانده در منطقه نبرد حضور داشت و نیروها را فرماندهی می‌کرد. ما توانستیم در آن دوران ابتدا نیروهای دشمن را متوقف کنیم، سپس یگان‌ها را در منطقه تثبیت کردیم و پس از آن در سال دوم جنگ عملیات‌های بزرگ را به مرحله اجرا گذاشتیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: