در نشست موسسه هنرهای تصویری سوره مطرح شد

از ۵۰ درصد افت فروش تا چند داستان دیگر در شبکه خانگی

کدخبر: 2266509

مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با بیان اینکه "ما هیچ بودجه و رانت دولتی‌ای نداریم" گفت: با وجود آنکه فعالیت در این زمینه کار بسیار سختی است اما ما سال گذشته طبق گزارش مجمع خودمان حدود ۴۰۰ میلیون تومان سود به دست آوردیم. اما متاسفانه با گران شدن DVDهای نمایش خانگی حدود ۵۰ درصد افت فروش داشتیم.

به گزارش ایسنا اولین نشست خبری مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با حضور سعید خندق آبادی مدیرعامل این موسسه دوشنبه دوم مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری در ابتدای این مراسم با اشاره به حمله تروریستی اهواز و تسلیت به خانواده‌های داغدار درباره فعالیت‌های حوزه هنری توضیحاتی داد و گفت: شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها شاید قدرتمندتر از خود سینما فعالیت کرده و پرمخاطب‌ترین فیلم در سینما حدود دومیلیون مخاطب داشتند اما شبکه نمایش خانگی شاید تا سه برابر این تیراژ را دربر می‌گیرد و همچنین که حضور این کالا در سبد خانوار زمینه را برای استفاده یک خانواده چند نفره از یک محصول فرهنگی ایجاد می‌کند و این موسسه آخرین بخش از چرخه سینمایی حوزه هنری است.

در ادامه سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری بیان کرد: «هنرهای تصویری سوره» از اولین موسسه‌های ویدئویی است که در سال ۸۱ تاسیس شد. در این سال‌ها سعی کردیم این موسسه را پویاتر کنیم و آثاری که مطابق ارزش‌های انقلاب است خریداری کنیم. محتوای آثار از اولویت‌های اصلی ما برای انتخاب فیلم‌ها است بنابر این متاسفانه نمی‌شود صرفا فقط فیلم دینی و انقلابی توزیع کرد و باید فیلم‌های پرفروش که کمتر حاشیه دارند را هم خریداری و در کنار دیگر آثار توزیع کنیم.

مدیرعامل این موسسه با تاکید براینکه "ما موسسه‌ای خود کفا هستیم" گفت: اینکه می‌گویند ما بودجه و رانت دولتی داریم کذب محض است. صرفا از درآمد فروش فیلم‌ها سرمایه‌ای ایجاد شده که با آن به خرید فیلم‌ها اقدام‌ می‌کنیم. در عین صداقت باید بگویم موسسه رسانه‌های تصویری سوره کاملا خودکفا است و مثل بخش خصوصی باید فیلمی را به نمایش بگذاریم که برایمان سود داشته باشد. ما سال گذشته طبق گزارش مجمع، حدود ۴۰۰ میلیون تومان سود داشتیم این در حالی است که موسسات خصوصی شرایط خوبی نداشتند. این موسسه فیلم‌های مثل «ویلایی‌ها»، «دریاچه ماهی»، «ماجرای نیمروز»، «فهرست مقدس»، «قلب سفید قاصدک‌ها» و... را در نمایش خانگی توزیع کرد.

او درباره گران شدن DVDهای شبکه نمایش خانگی هم گفت: ابتدای سال این محصولات ۶ هزار تومان بود اما با گران شدن دلار، مواد اصلی تولید این محصولات چند برابر شد. ما سعی کردیم این افزایش قیمت را نداشته باشیم زیرا خودمان با افت تیراژ مواجه می‌شویم. هر سری با افزایش قیمت، ۳۰ درصد افت فروش داشتیم‌ اما این یک اتفاق ناگزیر بود. سال گذشته هزینه تولید این محصولات حدود ۸۰۰ تومان می‌شد اما امسال حدود ۲ هزار تومان هزینه برمی‌دارد، هزینه‌های جانبی هم بسیار زیاد است. خود تهیه‌کننده‌ها هم هزینه رایت را بالا بردند و این قیمت ۱۰ هزار تومانی برای تهران و ۸ هزار تومانی برای شهرستان‌ها را به دنبال داشت. با این اوصاف درحال حاضر فروش ما حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. با تمام این تفاسیر قیمت این محصولات کمتر از یک بلیت سینما است. این قیمت پیش از این تقریبا یک دلار بوده و الان هم کمتر از یک دلار می‌شود. در این میان Vod افزایش قیمت نداشته و ما پیشنهاد دادیم‌ که برای تعدیل بازار آنها هم افزایش قیمتی داشته باشند اما هنوز این‌ اتفاق نیفتاده است‌. همچنین که به دنبال این‌ هستیم تا با مخاطبان ارتباط مستقیم داشته باشیم و آثار را مستقیما به مخاطبین برسانیم.

خندق آبادی اضافه کرد: ۲۸ موسسه ویدیویی ثبت شده در وزارت ارشاد داریم اما ۶ موسسه درحال فعالیت هستند و بقیه به دلایل مختلف کار نمی‌کنند. در سال‌های پیش وزارت ارشاد از موسساتی که فیلم ایرانی می‌خریدند و پخش می‌کردند پروانه نمایش یک اثر میجر می‌دادند و از این راه ما درآمد خوبی کسب می‌کردیم. حدود ۵ سالی است که جلوی این اتفاق گرفته شده است و دیگر این حمایت از موسسه‌های ویدئویی نمی‌شود. اینکه بتوانی یک سال در این موسسات کار کنی و سود داشته باشید بسیار سخت است.

او درباره قیمت رایت فیلم‌ها و محدودیت‌های موجود هم بیان کرد: قیمت رایت ثابت نیست و هر فیلمی برمبنای فروش سینمایی‌اش قیمت گذاری می‌کنند. ۸ تا ۱۰ درصد از میزان فروش فیلم در سینما، قیمت رایت اثر به تهیه کننده است. ما نمی‌توانیم یک‌سری محصولات را توزیع کنیم اما یک سری موسسات زیرپله‌ای همین محصولات را بدون کیفیت و نظارت وارد بازار می‌کنند و به دست مصرف کننده می‌رسانند که اتفاق خوبی نیست و نکته دیگر این است که ما ۱۵ میلیارد تومان پول رایت به سینماها داده‌ایم این درحالی است که ما یک موسسه‌ای هستیم با ۲۰ نفر پرسنل. شبکه‌های توزیع در سراسر کشور در خرید این رایت‌ها کمک زیادی به ما می‌کنند.

مدیرعامل این موسسه گفت: شکایت از پلیس فتا برای جلوگیری از لینک‌های دانلود فیلم‌ها سه هفته زمان می‌برد در حالی که کمترین اقدامی انجام نمی‌شود و همه این اتفاقات باعث می‌شود موسسات تصویری ضرر داشته باشند.

خندق آبادی اظهار کرد: امسال چند فیلم‌ پرفروش مثل «لاتاری»، «به وقت شام» و «لونه زنبور» را خریداری کردیم و جایی هم برای تبلیغات برخی موسسات ایجاد کردیم و با چند شرکت وارد مذاکره شدیم تا به نحوی مقداری از هزینه‌های ما ازین طریق پرداخت شود. حدود۷۶ فیلم ارزشی و دفاع مقدسی در طول این سال‌ها توسط این موسسه خریداری شده و فیلم‌هایی هم مثل «به وقت خماری»، «خجالت نکش»، «خاله قورباغه»، «دارکوب»، «تنگه ابوقریب» و ... را در نوبت اکران داریم که در دو سه ماه آینده وارد چرخه نمایش خانگی خواهند شد. از ۱۰ فیلم‌ پرفروش در سال گذشته نیز ۷۰ درصد را این موسسه توزیع کرده است.

او با بیان اینکه "پیش بینی می‌کنیم امسال سود بیشتری به دلیل اثاری که خریداری کرده‌ایم خواهیم داشت" گفت: سال گذشته پرفروش‌های کمی داشتیم اما امسال رایزنی‌های بسیاری کردیم و برخی را قبل از تولید خریداری می‌کنیم که ازاین راه هم تولید کننده پولی را برای ساخت فیلم بدست آورد و هم‌ ما می‌توانیم با قیمت کمتری آن محصول را بخریم. حوزه هنری و سوره یک موسسه‌ای است که قدرت زیادی دارد و از تولید تا نمایش خانگی را می‌تواند برعهده بگیرد. ما فیلم‌هایی را که در مرحله فیلم‌نامه بودند را هم از افرادی خریداری کرده‌ایم که از تهیه کنندگان معتبر سینمایی بودند و فیلم‌هایشان هم‌ اکران شده‌اند. هیچ کدام از آثاری که توقیف می‌شوند یا حوزه اکران‌ نمی‌کند را هم ما نمی‌خریم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: