سه فعال حقوق‌بشر مخالف خاندان سعودی برنده جایزه "نوبل جایگزین" شدند

کدخبر: 2266536

جایزه موسوم به "جایزه زندگی درست" که از آن به عنوان نوبل جایگزین یاد می‌شود امروز (دوشنبه) در شهر کپنهاگ دانمارک به سه مدافع حقوق بشر عربستانی محبوس در زندان و دو فعال ضد فساد منطقه آمریکای لاتین اهدا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیاد این جایزه اعلام کرد که برای سال 2018 این جایزه را به ارزش یک میلیون کرون (113 هزار و 400 دلار) به طور مشترک به سه عربستانی با نام‌های عبدالله الحمید، محمد فهد القحطانی و ولید ابوالخیر به دلیل "تلاش‌های دوراندیشانه و شجاعانه آنها در چارچوب اصول حقوق بشری جهانی با هدف اصلاح نظام سیاسی تمامیت خواه در عربستان" اهدا می‌کند.

همچنین این بنیاد جایزه افتخاری خود برای سال 2018 را به دو فعال آمریکای لاتین یعنی تلما آلدانا از گوآتمالا و ایوان ولاسکوئز از کلمبیا به دلیل "کار بدیع در افشای سوءاستفاده از قدرت و پیگرد فساد" اهدا می‌کند.

بنیاد جایزه زندگی درست که در سال 1980 تاسیس شد سالانه این جایزه را به تلاش‌هایی که به گفته بنیانگذار آن یعنی جیکوب رون آکسکول، انسان دوست سوئدی - آلمانی "از سوی بنیاد نوبل نادیده گرفته می‌شوند"، اعطا می‌شود.

القحطانی و الحمید فعالان بنیانگذار گروه موسوم به انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان هستند. آنها در سال 2013 هر یک به ترتیب به 10 و 11 سال زندان محکوم شدند و بعد از آن نیز حدود 12 عضو دیگر این گروه احکام دیگری را دریافت کردند.

الخیر نیز یک وکیل و یک فعال است که از یک وبلاگ نویس محکوم به زندان که در سال 2014 در عربستان دستگیر شد، دفاع کرده است.

این وبلاگ نویس در سال 2014 به دلیل امضای بیانیه‌ای با ده‌ها نفر دیگر به منظور مطالبه اصلاحات در عربستان دستگیر شد و بعدا حکم 15 سال حبس را دریافت کرد.

آلادانا و ولاسکوئز نیز هر یک به ترتیب دادستان کل سابق و رئیس کمیسیون بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازت در گوآتمالا هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: