بالا رفتن بهای نفت با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

کدخبر: 2266552

سرمایه‌گذاران حوزه نفت و انرژی پیش‌بینی کرده‌اند با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، قیمت هر بشکه طلای سیاه به بیش از ۱۰۰ دلار باز می‌گردد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، بسیاری از سرمایه گذاران حوزه نفت و انرژی پیش بینی کرده اند با اعمال تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران ، قیمت هر بشکه طلای سیاه به بیش از 100 دلار نزدیک خواهد شد.

آخرین باری که بهای نفت به مرز 100 دلار نزدیک شد سال 2014 بود.

«دانیل ژاگی»، یکی از بنیانگذاران گروه انرژی «مرکوریا» معتقد است قیمت هر بشکه نفت در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به بیش از 100 دلار خواهد رسید زیرا بازار ظرفیت زیادی برای جایگزینی 2 میلیون بشکه نفت روزانه که ایران صادر می کرد را ندارد.

ژاگی در کنفرانس نفتی آسیا- اقیانوسیه در سنگاپور گفت: بازار پاسخی برای حذف 2 میلیون بشکه از نفت روزانه ایران را در سه ماهه چهارم سال 2018 ندارد. در صورتی که این حجم از نفت روزانه جایگزین نشود شاهد افزایش بهای هر بشکه نفت به 100 دلار خواهیم بود.

بر این اساس، همزمان با برگزاری اجلاس سنگاپور بهای هر بشکه نفت برنت با افزایش 1.6 درصدی به 80 دلار و 2 سنت رسید.

بن لاکاک، معاون فروش شرکت انرژی «ترافیگورا» نیز در پیش بینی های خود اعلام کرد بهای نفت به واسطه نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم های نفتی واشنگتن علیه تهران تا پیش از پایان سال جاری میلادی به 100 دلار می رسد و احتمالا سال 2019 با نفت 100 دلاری آغاز شود.

لاکاک گفت: زمانی که رئیس جمهور آمریکا در ماه مه اعمال مجدد تحریم های نفتی علیه ایران را اعلام کرد تولید روزانه بین 300 تا 700 هزار بشکه نفت کاهش یافت. این میزان به واسطه تهدیدات آمریکا برای پایان تجارت نفتی با ایران هم اکنون به یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش یافته است. این روند غیرقابل انتظار بود و احتمال بالارفتن بهای نفت تا بیش از 100 دلار ممکن است.

به گفته لاکاک، علاوه بر تحریم های آمریکا علیه ایران، بازار باید با موضوع کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز کنار بیاید. از سوی دیگر، نفت شیل آمریکا نیز به دلیل بحران در خط لوله و نیروی کار رشد چندانی نداشته است و قادر نیست کمبود ناشی از کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا را جبران کند.

دونالد ترامپ پیشتر از اوپک به دلیل کاهش تولید و بالابردن بهای نفت انتقاد کرده بود. او همچنین از تولیدکنندگان نفت غیر اوپک خواست تا تولید نفت خودر را افزایش دهد. بازار نفت به واسطه تحریم های آمریکا علیه ایران با بحران ظرفیت مواجه است و این روند به بالارفتن قیمت نفت منجر می شود.

روز گذشته، عربستان سعودی، عضو سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه، بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپک درخواست رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت خام خود را رد کردند.

بحران بهای جهانی نفت بدون شک بر قیمت سوخت در آمریکا با پایان فصل تابستان تاثیر خواهد گذاشت. کاهش ذخایر نفت آمریکا از مهم ترین دلایل افزایش بهای جهانی نفت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: