یک حزب استقلال‌طلب هنگ‌کنگ "غیرقانونی" اعلام شد

کدخبر: 2266554

مقام‌های هنگ‌کنگ امروز دوشنبه رسما یک گروه حامی استقلال از چین را ممنوع اعلام کرد. از زمان بازگشت حاکمیت هنگ‌کنگ از بریتانیا به چین در ۱۹۹۷ این اولین بار است که یک سازمان سیاسی غیر قانونی اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان لی، وزیر امنیت هنگ‌کنگ با انتشار بیانیه‌ای "حزب ملی هنگ‌کنگ" را غیر قانونی اعلام کرد.

این حکم با استناد به قانونی متعلق به دوره استعمار موسوم به"فرمان انجمن‌های هنگ‌کنگ" گرفته شده است که تمام گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی را به ثبت‌نام نزد پلیس ملزم می‌کند.

قانون فوق به دولت اجازه می‌دهد تا در راستای "منافع امنیت ملی، نظم عمومی یا حفاظت از آزادی‌ها و حقوق سایرین" گروه‌ها را ممنوعه اعلام کند.

به گفته وزیر امنیت هنگ‌کنگ، این گروه دو ساله، آماده استفاده از تمامی متدها برای هدف استقلال‌طلبی بوده است که تهدیدی برای امنیت ملی است و نقض "قانون اساسی" به شمار می‌آید که روابط هنگ‌کنگ با چین را تنظیم می‌کند.

این مقام همچنین تاکید کرد، گروه مذکور اقدام به اشاعه تنفر و تبعیض علیه چین می‌کرد. مقام‌ها همچنین اتخاذ تدابیری علیه دیگر گروه‌ها را بعید ندانستند.

هنگ‌کنگ تحت اصل "یک کشور، دو سیستم" اداره می‌شود که به این قطب مالی جهان سطح خوبی از خودمختاری و آزادی‌هایی را می‌دهد که در چین وجود ندارد؛ از جمله یک سیستم حقوقی مستقل و آزادی‌های بیان و تجمع.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: