اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رشد۷ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری/ بذر مصرفی صددرصد داخلی است

کدخبر: 2266585

مجری طرح گندم گفت: براساس آخرین آمار تاکنون 9 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون 9 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان آبان ادامه دارد، افزود: با توجه به آنکه بخشی از گندم تولیدی کشاورزان در مرحله خرمن کوبی است، پیش بینی می شود تا پایان فصل 200 تا 300 هزارتن دیگر به میزان خرید افزوده شود.

بیشتر بخوانید: آخرین مهلت اعلام نرخ خرید تضمینی به پایان رسید/ کشاورزان هنوز بلاتکیفند

اسفندیاری پور از پرداخت صددرصد مطالبات گندمکارانی که تا 25 تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید دادند، خبر داد و گفت: 50 درصد مجموع مطالبات گندمکاران پس از ورود به سامانه خرید پرداخت شده است و مابقی مطالبات پس از تأمین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی بازرگانی دولتی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

آغاز کشت گندم در مناطق غرب و شمال غرب/ صددرصد بذر مصرفی داخلی است

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود از کشت گندم در مناطق غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: برای سال زراعی 97-98 از حدود 90 لاین رقم گندم، 476 هزارتن بذرفرآوری و آماده توزیع است و هیچ نگرانی از نظر میزان بذر نداریم.

وی با اشاره به اینکه صددرصد بذر مصرفی داخلی است، بیان کرد: برای سال زراعی جدید به میزان کافی بذر تهیه شده است و امسال جزء معدود سال هایی بوده که بیشترین بذر استاندارد از نظر میزان و کیفیت مطلوب در دسترس داریم.

به گفته اسفندیاری پور، امسال کشت گندم برای حدود 6 میلیون هکتار برنامه ریزی شده است که از این میزان 2 میلیون هکتار به گندم آبی و مابقی دیم اختصاص دارد.

مجری طرح گندم ادامه داد: برنامه تولید گندم به تمامی استان ها ابلاغ شده است که انتظار می رود با عنایت خدا و همت کشاورزان پیش بینی تولید 13.5 تا 14 میلیون تن گندم برای سال زراعی 97-98 محقق شود.

وی افزود: سموم ضد عفونی گندم به میزان کافی برای بذور شرکت های تولید کننده بذر تأمین شده است و کشاورزانی که از بذور خودمصرفی استفاده می کنند، می توانند به میزان مورد نیاز سموم ضد عفونی را از سازمان حفظ نباتات دریافت کنند.

اسفندیاری پور در توصیه به گندمکاران گفت: به گندمکاران اقلیم سرد در دهستان های شمال غرب و غرب توصیه اکید می شود که کشت گندم را در مهرماه به شکل خشکی کاری انجام دهند و منتظر بارندگی نباشند و حتما در زمان کاشت 80 درصد کود ازوته مورد نیاز را مصرف کنند تا گیاه بتواند به تدریج مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین کند.

نیازی به واردات گندم نداریم/ ضرورت اعلام هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: امسال برای سومین سال متوالی مجموع نیاز خبازی ها و صنوف از گندم تولید داخل تأمین می شود و انتظار می رود با برنامه ریزی های انجام شده و همت کشاورزان در سال زراعی آینده نیاز کشور از گندم داخل تأمین شود.

وی با تأکید بر ضرورت اعلام هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای مجموع محصولات مشمول قانون خرید تضمینی، پیشنهاد خود را در زمان مقرر به شورای اقتصاد اعلام کرده است و بنده به عنوان مجری طرح گندم تقاضا دارم که شورای اقتصاد متناسب با هزینه های تولید و تورم، نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع و هر چه سریع تر اعلام کند تا کشاورزان بتوانند با رغبت بیشتری به کشت ادامه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: