علی ربیعی:

برای حفظ صلح و آرامش باید پاسخ محکمی به تروریست ها داده شود

کدخبر: 2266587

یک عضو سابق کابینه دوازدهم، گفت: ما صلح جو و صلح طلب هستیم، اما برای حفظ صلح و امنیت باید هرکس که تجاوز می کند پاسخ بگیرد، وقتی پاسخ داده نشود صلح، امنیت و ثبات به خطر می افتد.

علی ربیعی که برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز به این شهر سفر کرده ،در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به عنوان یک شهروند ایرانی به همه مردم ایران به خصوص مردم خوزستان، اهواز و خانواده‌هایی که در این حادثه عزیزی از دست داده‌اند تسلیت می گویم. کودکی که در این حادثه کشته شد قرار بود با پدر به مدرسه بروند و توسط او بدرقه شود.

وی افزود: درست است که این حادثه یک حادثه تلخ است اما از جنبه سیاسی و اقتصادی اگر نگاه کنیم می ‌بینیم که این حادثه در نیمه دوم سال 97 اتفاق افتاده است. اهمیت آن نه از جهت مهم بودن بحث ترور است بلکه مقطع زمانی این اقدام و نتایجی که عاملین آن می خواهند بگیرند برای ما با اهمیت است.

ربیعی گفت: اگر بخواهیم این اقدام را کالبدشکافی کنیم باید به چهار نکته توجه کنیم نکته اول این است که این ترور اصلا ارزش امنیتی ندارد. با توجه به گستردگی مرزهای ما و اینکه سلاح می تواند از این مرزها عبور کند و عدم سخت گیری ما برای مرزهایمان، وارد کردن تعدادی سلاح به کشور چندان کار ارزشمند و امنیتی نیست.

ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می کنم باید در این چارچوب صحبت کنیم که نقطه قوت ما ثبات ایران است و این چیزی است که آمریکایی ها و اروپایی ها نمی توانستند کتمان کنند. کشورهای منطقه در این زمینه در ضعف و نارسایی هستند. عربستان که می‌بینیم ظاهری با ثبات دارد اما من به عنوان یک تحلیل گر امنیتی و سیاسی می گویم که عربستان درون ناآرامی دارد و جنبش های اجتماعی نارضایتی در عربستان هستند. حرکت هایی که به ظاهر انجام می دهند ظاهری است و فقدان دموکراسی در عربستان وجود دارد. جامعه عربستان جامعه ای نا امن در درون خودش است و در آینده ای نه چندان دور جنبش های مدنی عربستان خود را نشان می دهند.

وی با اشاره به بی ثباتی کشورهای منطقه گفت: آمریکا می خواست که عراق را به سه کشور تبدیل کند اما نتوانست این کار را انجام دهد. چراکه به یک عراق ضعیف و کاملا ناآرام تبدیل می شد. داشتند سوریه را به دو کشور تبدیل می کردند که در این صورت حکومتی متزلزل داشت و با این سوریه ضعیف اسرائیل حتی می توانست خاک خود را بزرگ کند. همچنین این کشورها تغییر دولت لبنان و عراق را دربرنامه داشتند اما این اتفاق نیقتاد.

وی تصریح کرد: اینها همه ناشی از این مساله بود که ایران یک کشور باثبات بود و می توانست به صورت معنوی یکپارجگی این کشورها را نیز تامین کند. این حادثه این ثبات را هدف قرار داده بود. این نوع ترورها که ممکن است پیش رو داشته باشیم ارزش امنیتی ندارد اما آنها می خواهند ثبات کشور را هدف قرار دهند و از این جنبه برای ما حائز اهمیت است.

ربیعی ادامه داد: همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که با این جریان در سال 97 می خواهند مساله قوم های ناراضی را مطرح کنند. در ایران اساسا جریان مسلحانه ای تحت عنوان جنبش اجتماعی نداشته ایم و نداریم. جریاناتی که در ایران داشته ایم جریاناتی بوده است که شامل نوعی تفکر غلط مثل مجاهدین خلق و داعش و بن لادنیسم است که در بستر این تفکرات غلط هدایت سرویس های اطلاعاتی نیز می آید. قطعا در جریان این ترور هدایت سرویس های اطلاعاتی و پشتیبانی آنها و پول کشورهایی که امنیت ایران را نمی خواهند نقش داشته است.

وی افزود: یعنی ترکیبی از حمایت مالی، حمایت اطلاعاتی، و ایدئولوژی های غلط افرادی است که مجموعه عرب و افغان ها را منسجم کردند و طالبانیسم، بن لادنیسم، القاعده و بعد داعش را ایجاد کردند. این خط سیر از عرب افغان ها تا اینجا ادامه داشته است. از مقطعی که این افراد علیه اتحاد جماهیر شوری جنگیدند سرویس های اطلاعاتی روی اینها سوار شدند و این جریانات را تا امروز پیش برده اند. در این تردید نکنید پول عربستان را نیز آمریکا در مراحلی برای پشتیبانی از اینها استفاده کرد. هرگز کسی نبوده ام که بر اساس توهم توطئه صحبت کنم اما امروز واقعا در این حادثه این ترکیب را می بینم.

وزیر سابق کار گفت: امروز در میان مردم بودم. امروز یک نوع انزجار قومی را می توانستیم در اهواز لمس کنیم. در این ماجرا می بینیم که تروریسم خوب و تروریسم بد مطرح شده است. برخی رسانه های بین المللی نیز که از سوی برخی قدرت ها حمایت می شوند تلاش می کنند این ترور را چیزی جدا از تروریسمی که در جهان مصطلح است نشان دهند.

ربیعی خاطرنشان کرد: این سابقه را درباره برخورد با سازمان مجاهدین خلق نیز دیده ایم چراکه در دوره ای این سازمان را محکوم می کردند اما امروز می بینیم که این افراد را نه تنها امروز آزاد گذاشته اند بلکه پول زیادی در اختیار آنها قرار گرفته است و در خزانه داری آمریکا با تعداد زیادی از نیروهای موساد همکاری می کنند تا روی نقطه ضعف روانی ایران کار کنند تا بدانند در زمان تحریم ها چه کار کنند. تروریسم تروریسم است و اتفاقا ایران قربانی بزرگ تروریسم است.

وی افزود: با شرایط کنونی آمریکا نیاز دارد که یک کشور از گردونه تجارت نفت خارج شود و به طو موقت می خواهد ایران را از این گردونه خارج کند. این ترور نیز برای بی ثباتی ایران است چراکه منطقه با ثبات منطقه ای است که تعقل گرایانه عمل می کند و در آن منافع آنها دنبال نمی شود.

ربیعی گفت: ما ایرانی ها باید امروزه بیش از اندازه خویشتن دار باشیم با صبوری، متانت و تفکر به مساله نگاه کنیم. ما در کشور با نارسایی های اقتصادی، گرانی و.. مواجه هستیم. اما همه این مسائل حل شدنی هستند و از بین می روند و آن چه که باید بماند ثبات، امنیت و آینده ایران است. در این دوره به هوشمندی فراتر از دوره های دیگر نیازمند هستیم، این مساله پیچیدگی های زیادی دارد. ایران و ایرانی برای ما با اهمیت است. باید با صبوری و عقلانیت از این مساله عبور کنیم.

ربیعی افزود: قطعا باید به این اتفاق پاسخ دهیم. ما صلح جو و صلح طلب هستیم اما برای حفظ صلح و امنیت هرکس که تجاوز می کند باید پاسخ بگیرد. وقتی پاسخ داده نشود صلح، امنیت و ثبات به خطر می افتد. برای آرمش باید پاسخ محکم به این افراد بدهیم.

وی تاکید کرد: باید با کشورهای اروپایی که از این اتفاق چشم پوشی می کنند و قصد دارند تروریسم خوب و بد را مطرح کنند، علاوه بر مسائل سیاسی گفت و گوهای مختلفی صورت گیرد و فشارهای بین المللی بر آنها وجود داشته باشد. نمی شود که کشوری به این افراد پناه دهد. اگر امروز در دانمارک یا کشور اروپایی دیگر عملیات تروریستی انجام شود و پایگاه عاملین آن در ایران باشد دنیا چه واکنشی به این مساله نشان می دهد؟ کسانی که این افراد را حمایت کرده اند بدانند ایرانی ها خشم خود را برای آرامش نشان خواهند داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: