انفعال دیپلماسی وزیر نفت در آستانه آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا؛

رپرتاژ رسانه‌های حامی دولت برای اتفاقی که زنگنه در آن هیچ نقشی نداشت!

کدخبر: 2266589

دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک در شرایطی دیروز با مخالفت عربستان و روسیه با افزایش تولید نفت پایان یافت که برخی از رسانه‌های حامی دولت دلیل این اتفاق را غیبت زنگنه در این نشست دانستند

« نود اقتصادی »: دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) برای رصد تحولات بازارهای جهانی نفت خام بدون اخذ یک تصمیم خاص و البته با یک غایب بزرگ، یعنی بیژن نامدار زنگنه دیروز در الجزیره، پایتخت الجزایر، به کار خود پایان داد.

بیژن نامدار زنگنه، هفته گذشته از شرکت در نشست مذکور انصراف داد تا به جای خود، کاظم‌پور اردبیلی را راهی این نشست کند. نشستی که براساس آن، بر نحوه کاهش تعهد ۱۵۲ درصدی به ۱۰۰ درصدی کشورهای حاضر در توافق اوپک و غیراوپک نظارت و گزارش آن به نشست وزیران اوپک و غیر اوپک ارائه شود.

اما چرا زنگنه در این نشست مهم شرکت نکرد؟ تا اینجای کار، گفته می‌شود که زنگنه قرار بوده به الجزایر سفر کند اما در دقیقه نود و به دلیل تغییر شرایط از حضور در این نشست منصرف شد. وزیر نفت توضیح داده که این نشست چندان هم مهم نیست زیرا کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک حق هیچ تصمیم‌گیری و اختیار قانونی را ندارد.

اما کیست که نداند درنشست دیروز، عمده بزرگان تولید کننده نفت جهان حضور داشته‌اند و با خط و نشان دیپلماسی در پیشبرد اهداف ملی واقتصادی کشور متبوع خود کوشیده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کمی قبل‌تر در پیامی در توئیتر خود از کشورهای خاورمیانه انتقاد کرده و گفته بود که این کشورها به دنبال افزایش قیمت در بازار نفت هستند. برهمین اساس، روسیه و عربستان در حاشیه جلسه روز گذشته هرگونه افزایش فوری تولید نفت را منتفی دانسته اند و در عمل، درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش تولید نفت را رد کردند.

اما این اتفاق هیچ ربطی به دیپلماسی خاموش بیژن نامدار زنگنه نداشته، هر چند که در این بین، رسانه های حامی دولت در تلاش بوده‌اند تا ضمن کمرنگ جلوه دادن عدم حضور زنگنه در این نشست، آن را با تصمیم روز گذشته بزرگان نفتی حاضر در نشست مذکور پیوند بزنند.

شکی نیست که تولید کنندگان بزرگ نفت حاضر در دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک، دستکم شرایط را برای افزایش بیشتر تولید مساعد ندیده اند و این یعنی اینکه افزایش بیشتر قیمت نفت طی روزهای آتی. دیپلماسی خاموش زنگنه درکنار کاهش تولید نفت خام و افت فروش نفت ایران آن در عرصه بین الملل همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر: