تحولات آفریقا| پشت پرده هشدار مصر درباره خروج افراد مسلح از ادلب

کدخبر: 2266592

هشدار مصر در مورد تامین گذرگاههای امن برای خروج افراد مسلح از ادلب بیانگر ترس این کشور از احتمال نفوذ افراد مسلح به سایر کشورهای منطقه از جمله مصر و صحرای سیناء است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، موضع مصر در قبال پیشنهادهای مربوط به حل و فصل بحران ادلب در سوریه، با احتیاط زیاد و ترس از ورود تروریست ها به سایر کشورهای منطقه به ویژه خاک مصر همراه است .

سامح شکری وزیر خارجه مصر در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه ضمن اشاره به این موضوع نگرانی خود را از احتمال خروج افراد مسلح از ادلب به سمت سایر کشورهای منطقه ابراز داشته و در این مورد هشدار داد.

منابع دیپلماتیک مصر با اشاره به اینکه قاهره با حمله نظامی فراگیر به ادلب مخالف است و در عین حال تامین گذرگاههای امن برای خروج افراد مسلح از ادلب را نیز نمی پذیرد، اعلام کردند این مخالفت ناشی از ترس انتقال تروریست ها به مناطق دیگر و پیش از همه شمال سیناء و لیبی است که به مثابه تهدید جدی علیه مرزهای غربی مصر خواهد بود.

بنابر اعلام این منابع، مصر در تلاش است در برخورد با بحران ادلب دیدگاه خود را به عربستان سعودی نزدیک کند بر این اساس که افراد مسلح در آنجا باقی مانده و خروج آنان تهدیدی برای منافع امنیتی قاهره در منطقه نباشد و در عین حال با دیدگاه عربستان مبنی بر حفظ نقش معمول افراد مسلح و یا همان تهدید علیه آنچه نفوذ ایران در سوریه خوانده شده، موافق است.

تلاش تروریست ها برای ورود به طرابلس

یک منبع نظامی در طرابلس پایتخت لیبی از تلاش برخی افراد وابسته به گروههای تروریستی بین المللی برای ورود به طرابلس از طریق مرزهای جنوبی این کشور خبر داد.

به نوشته روزنامه الحیات، در این میان فرمانده نیروهای مصراته برای نجات پایتخت و پاکسازی آن از شبه نظامیان آماده باش کامل اعلام کرده است.

همچنین یک منبع امنیتی از درگیری های مجدد در اطراف انبار نفت در مسیر فرودگاه در طرابلس خبر داد و اعلام کرد در این درگیری ها از سلاح های سنگین استفاده شد و در جریان آن گردان های طرابلس با گردان های وابسته به پاکسازی پایتخت به رهبری صلاح بادی درگیر شدند که زنگ خطر در مورد تشدید ناآرامی ها و نیز بحران سوخت در طرابلس را به صدا در آورده است .

آخرین آمار تلفات درگیری ها بر اساس اداره امور مجروحان وابسته به وزارت بهداشت دولت الوفاق ملی لیبی 115 کشته و 383 مجروح و 17 مفقود الاثر است.

ایست های امنیتی در مغرب برای جلوگیری از مهاجرت جوانان

یک مرکز غیر دولتی دست اندرکار حقوق بشری در مغرب اعلام کرد مسئولان امنیتی دهها ایست بازرسی در ورودی های شهرهای شمالی برپا کرده اند که هدف از آن جلوگیری از سرازیر شدن جوانان مغربی مایل به مهاجرت به اروپا است.

به نوشته روزنامه القدس العربی، این مرکز با صدور بیانه ای اعلام کرد، مسئولان امنیتی موج بازداشت جوانان در ورودی های شهرهای توریستی شمال کشور را کلید زده اند و سرگرم بررسی هویت آنان هستند و پس از اطمینان یافتن از هویت این جوانان آنان را مجبور می کنند به شهرهای خود بازگشتند.

شهرهای شمالی به افزایش سرازیر شدن صدها جوان مغربی که رویای مهاجرت را در سر دارند، معروف است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: