رویترز: اروپایی‌ها در حفاظت از توافق هسته‌ای ایران شکست خورده‌اند

کدخبر: 2266808

رویترز در گزارشی نوشت شش هفته پیش از آغاز موج بعدی تحریم‌های آمریکا دیپلمات‌های اروپایی به ناتوانی برای نجات اذعان می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت ماه مه سال جاری میلادی (اردیبهشت ماه)، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این کشور را از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد، یکی از مقامات ارشد آمریکایی در نشستی که در واشنگتن برگزار شد به دیپلمات های اروپایی گفت تلاش آنها برای نجات این توافق از طریق محافظت از سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نخواهد برد. این مقام آمریکایی در آن جلسه به دیپلمات های اروپایی گفت: شما نمی توانید.

گزارش رویترز می افزاید اکنون که تنها شش هفته تا آغاز موج بعدی تحریم های آمریکا علیه ایران (در چهارم نوامبر) باقی مانده است، دیپلمات های اروپایی اذعان می کنند که این مقام آمریکایی راست می گفته است.

در ادامه گزارش، به نقل از هفت مقام و دیپلمات اروپایی که نامی از آنها برده نشده، آمده است بروکسل در طراحی یک سپر قانونی کارآمد برای حفاظت از شرکت های اروپایی فعال در ایران به منظور محدود کردن گستره جهانی نظام مالی آمریکا و سرپیچی از خواست دونالد ترامپ ناکام مانده است. به جای یافتن چنین راهکاری، اروپا در حال رایزنی با روسیه و چین است تا نشان دهد دست کم به دنبال یافتن راه هایی برای تضمین این موضوع است که ایران با فروش نفت خام خود سودی نصیبش شود و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دلیلی برای حفظ این توافق داشته باشد.

در بخش دیگری از گزارش رویترز نیز آمده است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ارزش مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا به طور ماهیانه 2 میلیارد یورو بوده است. اما با توجه به اینکه شرکت های بزرگ اروپایی در حال ترک ایران هستند و از میزان صادرات نفتی ایران نیز به دلیل تحریم های آمریکا کاسته خواهد شد، پیش بینی می شود این رقم در آینده کاهش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: