معاون برنامه‌ریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

آموزش زبان اشاره به والدین کودکان ناشنوا در دستور کار است

کدخبر: 2267298

غفوریان گفت: در سال ۹۷ آموزش زبان اشاره به والدین در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان که ظهر امروز(سه شنبه) در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه آموزش و توانبخشی کودکان و دانش آموزان با آسیب شنوایی حدود ۵ هزار و ۸۴۵ نفر دانش آموز در مدارس ویژه و ۸ هزار و ۸۶۲ نفر در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان مشغول تدریس هستند و خدمات توانبخشی و آموزشی به آن ها ارائه می شود.

وی با بیان اینکه این افراد در دوره های قبل از دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند،افزود: بیشترین گرایش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آموزش بعد از دوره ابتدایی، ورود این دانش آموزان به دوره های فنی و حرفه ای و کاردانش است که خوشبختانه توفیقات زیادی در این باره داشتیم.

غفوریان تاکید کرد: حدود ۸۶۲ دانش آموز در ۶۷ هنرستان کار و دانش و ۸ هنرستان فنی حرفه ای مختص دانش آموزان با آسیب شنوایی در ۱۴ رشته مشغول فعالیت هستند. سیاست سازمان درباره دانش آموزان با آسیب شنوایی موضوع فراگیرسازی است. یعنی بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که این دانش آموزان در کنار سایر دانش آموزان عادی بتوانند تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه مناسب سازی فضای آموزشی در دستور کار قرار دارد، گفت: پشتیبانی از آموزش کودکان با آسیب های شنوایی از طریق مدارس پشتیبان و به وسیله معلمان رابط در دستور کار است.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای متفاوت برای آموزش کیفی دانش اموزان کم شنوا یا ناشنوا از جمله زبان اشاره و استفاده از کتاب ها و درس افزارهای مناسب این دانش آموزان در مدارس ویژه و عادی در دستور کار است، ادامه داد: کتاب های این دانش آموزان همان کتاب های دانش آموزان عادی است و تلاش ما در سازمان این است که کتاب های درسی را برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مناسب کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر درس افزار کتاب فارسی پایه اول دبستان که به صورت استفاده از زبان اشاره تهیه شده است، برای دانش آموزان در حال آماده سازی است و از مهر ۹۸ قابل بهره برداری خواهد بود.

غفوریان افزود: تلاش داریم تا بتوانیم این کار را به سایر کتاب ها نیز توسعه دهیم. آموزش معلمان بسیار مهم است؛ از این رو برای آموزش معلمان در زمینه زبان اشاره بویژه معلمان مدارس پذیرا، تهیه بسته های آموزشی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تعیین مدرس زبان اشاره در سال ۹۶ آغاز شده، گفت: در سال ۹۷ آموزش زبان اشاره به والدین در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین مداخله به هنگام برای کودکان ناشنوا در مراکز پیش دبستانی در برنامه ها وجود دارد و یکی از دوره های مورد توجه ما مقطع پیش دبستانی است که برای این موضوع محتوای آموزشی خاصی برای کودکان زیر ۴ سال آماده و در اختیار استان ها قرار داده ایم.

وی گفت: خوشبختانه در طول دو سال گذشته با ۷ میلیارد اعتبار، ارائه خدمات در بخش های مختلف از جمله خدمات دارویی، بیمارستان ها و آموزشی برای این بچه ها انجام شده است.

معاون آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همکاری با بهزیستی در زمینه مداخلات بهنگام و آموزش والدین، برگزاری مسابقه های فرهنگی، هنری، ورزشی و اردوهای تربیتی از عمده فعالیت ما برای این دانش آموزان است. از سال ۹۴ تا ۹۶ به حدود ۱۲۵ کودک کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت کرده ایم. از سال ۹۶ تاکنون نیز به ۱۳۹ دانش آموز کمک هزینه تعمیر قطعات پروتز کاشت حلزون پرداخت شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: