نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک

غیبت زنگنه مجوز افزایش تولید جهانی نفت را صادر کرد!

کدخبر: 2267606

 نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، یکی از مهمترین نتایج دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک درالجزایر را صدور مجوز افزایش تولید و جایگزینی نفت ایران توسط برخی از کشورهای دارای ظرفیت مازاد نفت خام برشمرد.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، یکی از مهمترین نتایج دهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک درالجزایر را صدور مجوز افزایش تولید و جایگزینی نفت ایران توسط برخی از کشورهای دارای ظرفیت مازاد نفت خام برشمرد.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر برنامه کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) متشکل از وزیران کشورهای کویت، عربستان، ونزوئلا، الجزایر، روسیه و عمان است که چند روز پیش در الجزایر برگزار شد و امارات هم به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در این نشست‌ حضور داشت.

محمدعلی خطیبی در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشته که این کمیته تصمیم گرفته تا دوباره کشورهای دارای ظرفیت مازاد نفت، بدون هیچ محدودیتی و آزادانه می‌توانند تولید خود را افزایش داده و به تقاضای مشتریان پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه عمده مشتریان نفتی دارای قراردادهای سالیانه خرید نفت هستند به «نود اقتصادی» تصریح کرد که در شرایط فعلی مشتریان خرید نفت در بازار، از خرید نفت خود از ایران کاسته‌اند و برای تامین نفت مورد نیاز به سراغ سایر کشورهای فروشنده دیگر نفت می‌روند.

به گفته خطیبی، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک، در غیاب زنگنه، وزیر نفت ایران و با قید شیطنت آمیز یک بند در بیانیه خود به راحتی،مجوز افزایش تولید و پاسخ دادن به تقاضای مشتریان را صادر کرده که این موضوع دقیقا خواسته آمریکا بوده و افزود که عده‌ای در داخل به اشتباه می‌گویند که کمیته مذکور، به خواسته آمریکا پاسخ منفی داد حال آنکه این بند چراغ سبزی به دارندگان مازاد عرضه نفت خام است.

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، نتیجه گیری کرد که آزاد گذاشتن دست کشورهای دارای ظرفیت مازاد نفت خام برای افزایش تولید تا آخر سال میلادی بوده، هرچند که نشریات حامی دولت، شکست زنگنه در نشست اخیر را یک پیروزی جلوه داده و این ناکامی بزرگ را بزک کرده اند که گویا حرف زنگنه به کرسی نشست.

وی اضافه کرد که تصمیم اخیر کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک، جلوی تحقق افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار به دلیل تحریم نفت خام ایران را گرفت هر چند که اگر قیمت‌های جهانی نفت خام بالا می‌رفت، با وجود افت تولید نفت ایران اما درآمد ایران از محل صادرات افزایش می‌یافت بنابراین با افت قیمت و کاهش صادرات نفت خام، همان بلایی که سر دولت روحانی در اوایل آمد دوباره خواهد آمد.

خطیبی گفت که تصمیم اخیر در نشست الجزایر، ترمزی برای افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 100 دلار در هر بشکه است.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، گفته که برخی کشورها قصد آزار و منزوی کردن ایران را دارند بنابراین باید دیپلماسی بسیار فعال تری داشت و با وجود آنکه در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک در الجزایر 10 وزیر نفت حضور داشته اند اما بیژن نامدار زنگنه غیبت داشت و ادامه داد که اگر زنگنه در این نشست شرکت می‌کرد نتایج به مراتب بهتری برای ایران در برداشت.

به گفته وی، قبل از برگزاری این نشست، زنگنه مدعی بود که این نشست اختیار تصمیم گیری ندارد، حال آنکه در این نشست یک تصمیم مهم اخذ شد و به دلیل عدم حضور زنگنه و حضور هیات ایرانی سطح پایین‌تر از وزیر، نتوانست مانع از اخذ این تصمیم‌گیری شود.

خطیبی اذعان داشت که زنگنه ترجیح داده که تصمیم نشست الجزایر پای کاظم پور اردبیلی نوشته شود تا به اسم خود زنگنه !

ارسال نظر: