ایروانی وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس

سیاست دولت دربرابر قیمت ارز انفعالی است

کدخبر: 2269302

کالایی که با نرخ ۴۲۰۰ تومان تهیه می شود باید از طریق کارت هوشمند و با همان قیمت تمام شده و نازل به دست مردم برسد

به گزارش نسیم آنلاین محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل التهابات ارزی در ماههای اخیر به خبرنگار « نود اقتصادی » گفت: در قبال افزایش قیمت ارز واکنش فعال و یک سیاست مشخص لازم است و دولت با این موضوع، انفعالی برخورد می‌کند.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: عمل نکردن به قوانین باعث شده تا سیستم بانکی به جای حمایت از تولیدکنندگان مردم را به خواباندن سرمایه و گرفتن سود از بانک تشویق کند. برخی تصمیمات اشتباه در تجارت خارجی در بروز مشکلات بی تأثیر نیستند، به طور مثال سال گذشته اجازه دادیم تا گروه ده کالایی وارد شود، این خودش به معنای به استقبال مشکلات رفتن است.

وزیر اقتصاد ایران در سال‌های جنگ تحمیلی در ادامه گفت: زمانی که دروازه‌های کشور را برای واردات باز می کنیم نباید انتظار رونق گرفتن تولید و یا سرمایه گذاری جدید را داشته باشیم، برخی افراد در برنامه‌های تلویزیونی می آیند و به راحتی در دفاع از واردات داد و فریاد سر می‌دهند و از این که مثلا واردات فلان ماشین لوکس کم شده است انتقاد می کنند.

ایروانی تصریح کرد: رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعتراضش را به همه جا مکتوب فرستاد و عنوان کرد که "من قول داده ام بیشتر خودرو وارد کنم، محدودیت را کم کنید"، این جملات بدین معنا است که چنین افرادی خود را صاحب منابع کشور می دانند، در حالی که منابع کشور باید برای 85 میلیون ایرانی باشد نه فقط عده ای خاص.

وی با تأکید بر این که باید سیاست گذاری های تجارت خارجی ناظر بر حمایت از تولید باشد نه واردات به «نود اقتصادی» گفت: چین از لحاظ اقتصادی قدرت بزرگ جهان است و من متأسفم که این را می‌گویم اما ما حتی در این کشور سفیر هم نداریم تا از منافع تولیدکنندگان ایرانی حمایت کند در حالی که صادرات نفت و یا صادرات کالا با تعامل و گفتگو شکل می گیرد.

وی در رابطه با نبود وزیر در برخی وزارتخانه‌ها نیز اظهار داشت: وزارت اقتصاد نقشی کلیدی و حیاتی در اقتصاد کشور دارد بنابراین نباید بدون وزیر بماند و باید هر چه زودتر وزیر این وزارتخانه مشخص شود و سیاست هایش هم باید مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد زیرا اقتصاد مقاومتی زینتی نیست بلکه یک گوهر برای اقتصاد ایران است.

ایروانی افزود: در ایران عده ای به دنبال این هستند که وقتی مشکلات کمتر شد، وزارت صنایع و بازرگانی را از هم تفکیک کنند، به نظر می رسد این پیشنهادات برای چنین افرادی بیشتر جنبه سرگرمی دارد زیرا چنین اقداماتی ضربه بسیار سهمگینی به تولید خواهد زد.

وی با بیان این مطلب که بر روی کالاهای ضروری هم سفته بازی می شود، گفت: در جهت تأمین کالاهای اساسی و معیشتی مردم، باید کارت هوشمند به تمامی آحاد جامعه حتی به دهک‌های بالا داده شود اما برخی به بهانه این که کارت هوشمند نباید به دهک های بالا داده شود می خواهند کل طرح را منتفی کنند.

وزیر سابق اقتصاد با اشاره به این مطلب که گرفتن ارز 4200 تومانی برای کالای اساسی به معنای رانت نیست، تصریح کرد: کالایی که با نرخ 4200 تومان تهیه می شود باید از طریق کارت هوشمند و با همان قیمت تمام شده و نازل به دست مردم برسد.

وی با اشاره به این که برخی دستگاه‌ها تعارف کرده و وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند، گفت: اگر در جایی تخلف انجام شده و انباری وجود داشته ، باید مشخص شود که کالاهای این انبار چگونه توزیع شده و برای کدام تعاونی کارمندی بوده است؟ و آیا دوباره کالاها به خودشان بازگشته است؟

ارسال نظر: