معادله محاسبه تورم در گفتگو با معاون اسبق وزیر اقتصاد

از افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت کالاها تا تورم ۱۳ درصدی

کدخبر: 2269770

بانک مرکزی تورم ۱۳.۵ درصدی را برای شهریورماه اعلام کرد. در حالیکه در شش ماهه اول سال ۹۷ قیمت بسیاری از کالا تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است اما بانک مرکزی تورم تیرماه را ۱۰.۲ درصد و مرداد ۱۱.۵ را اعلام کرد. تا این سوال ایجاد شود که تورم چگونه محاسبه می‌شود؟ به قول آقای روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را تورم را جیب و قدرت خرید مردم معلوم میکند یا آمار بانک مرکزی؟

به گزارش نسیم آنلاین بانک مرکزی تورم ۱۳.۵ درصدی را برای شهریورماه اعلام کرد. در حالیکه در شش ماهه اول سال ۹۷ قیمت بسیاری از کالا تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است اما بانک مرکزی تورم تیرماه را ۱۰.۲ درصد و مرداد ۱۱.۵ را اعلام کرد. تا این سوال ایجاد شود که تورم چگونه محاسبه می‌شود؟ به قول آقای روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را تورم را جیب و قدرت خرید مردم معلوم میکند یا آمار بانک مرکزی؟

اصغر ابوالحسنی، اقتصاددان و معاون وزیر اسبق اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار « نود اقتصادی » که پرسید با توجه به اینکه قیمت اغلب کالاها و خدمات 2تا 3 برابر شده است چرا تورم شهریور ماه کماکان نازل و در حدود 13 درصد اعلام میشود گفت تورم متغیری گذشته نگر است، بنابراین تورم افزایشِ مداوم قیمت‌ها و گذشته را نشان می دهد. به طور مثال در محاسبه تورم یک ساله یک دوره یک ساله را درنظر می گیرند، مثلا از شهریورماه سال گذشته تا شهریور امسال را محاسبه می کنند.

وی افزود: مبنای تورم رشد سطح عمومی قیمت است، باید دید که قیمت وزنی حدود سیصد و شصت کالا در طی این بازه زمانی یک ساله چه میزان رشد کرده است.

این اقتصاددان تأکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که نمونه جامعه آماری بانک مرکزی با نمونه مرکز آمار متفاوت است، به طور مثال جامعه آماری بانک مرکزی شهری است اما مرکز آمار، روستاها را هم دربر می گیرد.

ابوالحسنی بیان داشت: تمامی این موارد نشان می دهد که تورم بر مبنای یک جامعه آماری و از طریق نمونه‌های گرفته شده در یک مقطع زمانی خاص محاسبه می شود و فرمولش در طی زمان هم یکسان است.

وی تأکید کرد: الان چیزی که عموم مردم حس می کنند این است که قیمت اقلام و لوازم مصرفی‌شان بسیار بالا رفته است این حرف کاملا درستی است و به این معنا است که گرانی رخ داده است، اما باید دید که این اقلام چقدر در آن سبد کالایی که محاسبات اماری کشور از آن استخراج می شود اثر دارد.

این استاد دانشگاه گفت: ممکن است گرانی برخی کالاها اثر زیادی در محاسبه تورم نداشته باشد، بنابراین باعث می شود که احساس عمومی مردم با شاخص‌های اعلامی با هم فرق داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر چه تورم 12 ماهه اعلام شده است اما در عین حال اگر نقطه ای بررسی شود متوجه خواهیم شد که در برخی اقلام که مورد نیاز مردم هم هست ما تا 35 درصد تورم در کشور داشته ایم.

ابوالحسنی اضافه کرد: اگر تورم ماهانه را در نظر بگیریم رشد قیمت ها از یک ماه به ماه قبل اعداد بسیار بالایی را نشان خواهد داد که اگر مهار و تنظیم نشود خبر از تورمی خواهد داد که مورد هدف گذاری کشور نبوده و نیست و بسیار بالا خواهد بود و اگر تورم ماهانه این چنین ادامه پیدا کند جمع سالانه آن برآیند مناسبی نخواهد بود.

ارسال نظر: