حیف و میل بیت المال در صندوق بازنشستگی صنعت نفت!

در صندوق بازنشستگی صنعت نفت چه خبر است؟

کدخبر: 2270173

حالا باید پرسید که با این حجم آشفتگی و نرخ بسیار پایین بازدهی سرمایه‌گذاری‌های راکد و مطالبات لاوصول، چگونه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت می‌تواند افزایش دارایی داشته باشد و از عهده تعهدات خود در مقابل بازنشستگان مستمری بگیر برآید؟

« نود اقتصادی » در گزارشی نوشت:‌ نصرت رحیمی، رییس هیئت رییسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در مصاحبه‌ای اظهار داشته که دارایی صندوق مذکور نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

کمی قبل تر از او، " افخم زروانی" رییس صندوق مذکور هم اعلام کرد که دارایی‌های صندوق نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. باتوجه به این اظهارات انتظار می‌رود که رشد دارایی‌های صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در نیمه دوم سالجاری دستکم 38 تا 40 درصد باشد.

با مطالعه‌ای گذرا انتظار از افزایش دارایی‌های این صندوق امری بعید و دور از انتظار به نظر می‌رسد.

برای اثبات این مدعا و به طور نمونه، نسبت بازدهی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق مذکور یعنی شرکت مهندسی ساختمان صبا نفت مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت نسبت بازدهی دارایی و سرمایه این شرکت در سه سال متوالی زیر یک درصد بوده است.

جالب تر اینکه مطالبات راکد شرکت مهندسی ساختمان صبا نفت در سال‌های 92 تا 94 مبلغ پنج میلیارد تومان بوده که امکان وصول هم ندارد.

در کنار آن مشخص نیست که هیئت مدیره و مدیران ارشد این شرکت برای چنین عملکردی چه میزان حقوق و پاداش دریافت کرده‌اند؟

در عین حال گزارش حسابرسی صورت‌های مالی صندوق و شرکت‌های زیرمجموعه حاکی از سرمایه‌گذاری‌های حجیم و راکد در شرکت‌های زیانده و یا با فعالیت متوقف و حتی منحل شده دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در خیابان طالقانی منحل و ساختمان محل شرکت هم در معرض فروش گذاشته شد که نیت اصلی از این اقدام هم، جبران کسری و حتی زیان‌های مندرج در گزارش حسابرسی بوده است.

برکنار از این ماجرا، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت،‌ یک برج جدید را در خیابان‌های اطراف میدان ونک و سئول خریداری کرده که نصرت رحیمی ریس هیئت رییسه صندوق از ساختمان مرکزی در خیابان حافظ به پنت ‬هاوس ساختمان و برج جدید نقل مکان کرده است.

صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت پیشترها شرکت جدیدی تحت عنوان شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تاسیس کرده که به صورت سهامی عام اداره می‌شود اما هنوز در بورس پذیرفته نشده و حتی سهام آن هم به عموم عرضه نشده است.

مسئولین صندوق هم در مصاحبه‌های خود هیچگاه اشاره‌ای نکرده‌اند که قرار است چند درصد سهام آن با هدف تامین نقدینگی و جبران ضرر و زیان و خسارت‌های شرکت‌های زیرمجموعه صندوق در بورس عرضه کنند.

بررسی‌های خبرنگار «نود اقتصادی» نشان می‌دهد که صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، در یکی از اماکن اقتصادی و مرکزی لندن برج و ساختمان بزرگی دارد که به ساختمان کالای نفت مشهور است. گفته می‌شود که اجاره چشمگیر 35 سال این ساختمان به حساب صندوق واریز نشده و شرکت نیکو که یکی از مستاجرین این ساختمان مشهور بوده به سوئیس انتقال یافته و معلوم نیست که اجاره بها و بدهی‌های خود را در قبال صندوق تسویه کرده باشد یا خیر؟

بر این موارد باید راه‌اندازی یک شرکت بزرگ کنسرسیومی به نام راهبران جوان آرمان از سال 1391 را هم افزود که در سال‌های بعد، حسابرسان عملیات مالی آنرا مردود و یا دارای زیان هنگفت گزارش داده‌اند.

حالا باید پرسید که با این حجم آشفتگی و نرخ بسیار پایین بازدهی سرمایه‌گذاری‌های راکد و مطالبات لاوصول، چگونه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت می‌تواند افزایش دارایی داشته باشد و از عهده تعهدات خود در مقابل بازنشستگان مستمری بگیر برآید؟

ارسال نظر: