محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با رادیو تهران؛  

درباره فیلتر شدن اینستاگرام دستور و ابلاغی صادر نشده است

کدخبر: 2272308

ما از سمت صدا و سیما شکایت های متعددی علیه کسب و کارهای داخلی داشتیم بارها از مدیران سرویس های داخلی ویدیویی از جمله آپارات و... شکایت شده که شما در رابطه با صوت و تصویر فراگیر مقررات را نقض کرده اید. الان طرحی با عنوان قانون نحوه مدیریت صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان است و تعریفی مرکز ملی فضای مجازی جمع بندی کرده است و در کمیسیون تعریف صوت و تصویر فراگیر به تصویب رسیده است، اما هنوز در صحن مجلس به تصویب نرسیده است. 

به گزارش نسیم آنلاین محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درگفت و گو با برنامه «نقطه سرشب» از رادیو تهران گفت: در خصوص فیلتر اینستاگرام نه ابلاغ و نه دستوری صادر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با رادیو تهران درباره اینستاگرام گفت: در خصوص فیلتر اینستاگرام نه ابلاغ و نه دستوری صادر شده است و بحث به عنوان یک اظهار نظر مطرح است، آن چیزی که من از مطلب دکتر خرم آبادی مطالعه کردم این بود که ایشان اشاره داشتند صوت و تصویر فراگیر بر اساس قانون اساسی بر عهده صدا و سیماست، و سرویس لایو اینستاگرام این انحصار را شکسته و این برخلاف قانون اساسی است. این یک گذاره است و ممکن پشت آن اقدامی باشد یا نباشد، اما یک گذره حقوقی است.

آذری جهرمی در ادامه با بیان توضیحات بیشتر افزود: اما آنچه جایی بحث دارد معنای صوت و تصویر فراگیر است، اینجا محل اختلاف است که تصویب نشده است. شورای عالی فضای مجازی مسئول تفسیر است که این تفسیر را به رسمیت بشناسد که بگوید ابعاد موضوع چیست؟ ما از سمت صدا و سیما شکایت های متعددی علیه کسب و کارهای داخلی داشتیم بارها از مدیران سرویس های داخلی ویدیویی از جمله آپارات و... شکایت شده که شما در رابطه با صوت و تصویر فراگیر مقررات را نقض کرده اید. الان طرحی با عنوان قانون نحوه مدیریت صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان است و تعریفی مرکز ملی فضای مجازی جمع بندی کرده است و در کمیسیون تعریف صوت و تصویر فراگیر به تصویب رسیده است، اما هنوز در صحن مجلس به تصویب نرسیده است.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ اگر ما سرویس لایو اینستاگرام را مطابق آن تعریف و انطباق بدهیم و مشخصات صوت و تصویر فراگیر معنا بدهد، حرف دکتر خرم آبادی می تواند مبنای قانونی داشته باشد، این یک واقعیت است. اما الان اگر این که انطباق انجام شود که این سرویس لایو اینستاگرام به عنوان صوت و تصویر فراگیر را دارد به لحاظ قانونی باید تبیین شود. آقای خرم آبادی فرمایش قانونی داشتند و جایگاه حقوقی و قانونی دارند فقط نوع مسئله خود کلمه صوت و تصویر فراگیر است.

وی افزود: حالا این که سرویس لایو چالش هایی را ایجاد می کند گزارش های مختلفی به دست ما رسیده و با توجه به شکایت هایی که از مردم به دست ما رسیده است به نظرم باید در فضای منطقی به آن نگاه کنیم و یک مقداری از حواشی سیاسی دورش کنیم که واقعیت موضوع چیست. اما بحثی در این رابطه در شورای عالی فضای مجازی، کار گروه مصادیق نبوده و بحثی در رابطه فیلتر اینستاگرام نبوده است. آذری جهرمی معتقد است: لایو اینستاگرام یک لبه تکنولوژِی است ، تکنولوژی زمانی که رشد می کند یک سری پوسته های سابق را از بین می برد، ما قانونی در کشور داریم که مرتبط به زمان برودکست بوده حالا تطبیقش با برادوند می دهند نتیجه اش می شود این، اگر تکنولوژی بالا رفته، باید قانون را ارتقا بدهیم.

آقای خرم آبادی مجری قانون است و قانون گذار نیست، ایشان موضوع را با قانون فعلی انطباق می دهد و نظرش را اعلام می کند و حالا این نظر می تواند شخصی یا نظر سازمانی باشد، اینجا نباید انتقاد کنیم که تکنولوژی بالا رفته و قانون را بگذاریم کنار، قانون کشور است و نباید به آن بی اعتنا باشیم، راه درست این که ظرفیت های قانونی را با توجه به تکنولوژی بالا ببریم.

برنامه «نقطه سرشب» دوشنبه ها کاری از گروه تولید و تامین شبکه رادیویی تهران است که در حوزه آی تی و فضای مجازی روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراه مخاطبان است.

ارسال نظر: