تکمیل دو سد سیلاب گیر در بالادست طرح فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

کدخبر: 2272930

سرپرست طرحهای پشتيبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بارش‌های سیلابی در پارس جنوبی، از تکمیل دو سد سیلاب‌گیر در بالادست پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی (سایت اختر) خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، سید محی الدین جعفری سرپرست طرحهای پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس در تشریح اهداف ساخت سدهای تاخیری در منطقه پارس جنوبی به بارندگی های سیلابی این منطقه در فصول پاییز و زمستان اشاره کرد و گفت: احداث این سدها موجب کنترل و هدایت سیلاب ها و جلوگیری از ایجاد خسارت در فازهای درحال ساخت و بهره برداری پارس جنوبی می شود.

جعفری با بیان اینکه ساخت سدهای تاخیری سایت اختر شامل 5 سایت در شمال طرح توسعه فازهای 13 و 24-22 از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت جلوگیری از ایجاد خسارت در این فازها ، سدهای شماره یک و دو از سدهای مذکور در مرحله ساخت قرار گرفت و با توجه به تجریبات قبلی ساخت سامانه کنترل سیلاب پارس یک توسط طرح های پشتیبانی نفت و گاز ، اجرای پروژه مذکور به مجری طرح های پشتیبانی نفت و گاز واگذار شد.

به گفته سرپرست طرحهای پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس پس از برگزاری مناقصه در پاییز 1393و انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی دو سد موسوم به D2 و D1 آغازو طبق برنامه زمانی مدون، به منظور انجام فعالیت های پروژه جهت پیشگیری از ورود سیلاب، به احداث کافردم های 1 و 2 (سدهای مقیاس کوچک و موقت که بخشی از بدنه سد اصلی هستند) منجر شد.

وی با اشاره به اینکه با احداث این کافردم ها، با وقوع سیلاب در پاییز و زمستان 1394، هیچ آسیبی به طرح توسعه فاز 13 وارد نشد، افزود: در ادامه فعالیت های اجرایی مربوطه و طی سال های 95 و 96، ساخت بدنه اصلی سدها به پایان رسید و همزمان سامانه دفع سیلاب (شامل کانال های پایین دست این سدها) نیز تکمیل شد.

سرپرست طرحهای پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس افزود: با توجه به احداث این سدها قبل از تکمیل، در بهمن و اسفند ماه سال 1395 حجم عظیم سیلاب ناشی از بارش های 110 میلیمتری کنترل و مانع بروز خسارت به طرح فازهای 13 و 24-22 شد.

به گفته جعفری مسئولیت عملیات ساخت سه سد دیگر از شمار سدهای تاخیری سایت اختر، تکمیل سامانه کنترل سیلاب و نیز سد بالادست طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی واقع در سایت تمبك، سال 96به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: