برکاتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

برنامه ویژه مدارس و دانشگاه‌ها برای مبارزه با چاقی/ ۴ درصد از کودکان کشور دچار سوء تغذیه هستند/ طرح مکمل یاری رایگان برای کودکان زیر ۵ سال اجرا می‌شود

کدخبر: 2273528

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: در گذشته 25 درصد از کودکان زیر 5 سال دچار سوء تغذیه بوده اند، ولی خوشبختانه میزان سوء تغذیه در کودکان به 4 درصد رسیده است.

حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت برای ارتقا و حفظ سلامت کودکان اقدامات خوبی انجام داده است، به طوری که در گروه سنی زیر 5 سال مرگ و میر نوزادان قبل از انقلاب و اوایل آن در حدود 140 بود، یعنی به ازای هر 1000 نفر 140 نوزاد بر اثر بیماری های واگیر، سوانح و حوادث فوت می کردند که اکنون میزان مرگ و میر نوزادان نسبت به قبل از انقلاب به نصف کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سوء تغذیه یکی از مسائل مهم و اولویت دار وزارت بهداشت به خصوص در گروه سنی زیر 5 سال محسوب می شود و در سالیان گذشته 25 درصد از کودکان زیر 5 سال دچار سوء تغذیه بوده اند، ولی خوشبختانه با انجام اقدامات مناسب و برنامه ریزی خوب در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور میزان سوء تغذیه در کودکان به 4 درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت بیان کرد: اجرای طرح مکمل یاری رایگان ویتامین A و D در سراسر کشور انجام می شود و خانواده هایی که کودکان خود را به مراکز جامع سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سلامت می برند نیز به طور رایگان از مکمل های A و D استفاده می کنند.

برکاتی افزود: به دلیل کمبود فعالیت های فیزیکی ، عارضه چاقی در بین کودکان زیر 5 سال رشد پیدا کرده است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه های ورزشی ویژه کودکان در مدارس، در اوایل طرح در 7 دانشگاه و در حال حاضر در 23 دانشگاه اجرا می شود.

وی گفت: کشور ما در منطقه از نظر وضعیت سوء تغذیه تقریبا رتبه اول را دارد و وزارت بهداشت برای تثبیت این موضوع برنامه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر سلامت یادآوری کرد: ازدواج های فامیلی و بروز بیماری های مادرزادی، همچنین حوادث و سوانح باعث ایجاد مرگ و میر در بین کودکان زیر 5 سال و افت شاخص کیفیت آن در کشور شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: