راهکار مقابله با کنکور، علم کردن "مافیا" نیست

کدخبر: 2274216

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: راهکار مقابله با پیامدهای کنکور تنها در گفتار درمانی و ترساندن دانش‌آموزان و خانواده‌ها از مافیای کنکور نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، اظهار کرد: بهتر نیست به جای هیاهو قانون را اجرا کنیم, دانش آموزان را قربانی بی تدبیری خود نکنیم.

وی افزود: مدرسه فروشی و ضربات سنگین به مدارس دولتی, مافیای کنکور را تقویت کرد. آسیب های مزمن تحمیل شده بر آموزش و پرورش کشور از ناحیه آزمونی پر هیاهو با نام "کنکور"، بر کسی پوشیده نیست. دانش آموزان را قربانی بی تدبیری خود نکنیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: بی تردید چاره فائق آمدن بر آن را نیز لاجرم باید درپای بندبودن به اجرای قانون مصوب مجلس در شهریور 1392، با نام "سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی" جست وجو کرد.

حاجی بابایی افزود: البته این ایراد فاحش بر مجلس خصوصاً کمیسون آموزش و تحقیقات رواست که با گذشت بیش از 5 سال از تصویب قانون مذکور ،هرگز از اهرم های نظارتی خویش برای تمکین دولت به اجرای مصوبات خود بهره نجسته است.

وی خاطرنشان کرد: راهکار مقابله با پیامدهای ناگوار کنکور، تنها در بسنده کردن به گفتار درمانی و انذار دانش آموزان و خانواده ها از برچسب هیولا یا مافیا نیست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: جای این پرسش از آموزش و پرورش به قوت خود باقی است: "شما که به درستی علم مخالفت با هیولای کنکور را به آسمان بلند کرده اید چرا در طول پنج سال گذشته، هیچگاه اجرای قانون را جدی نگرفته اید؟ بلکه با هیولای مدرسه فروشی و خصوصی سازی و ضربات سنگین به مدارس دولتی و مبارزه بی امان با مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی آبرویی برای معدل باقی نمانده است.

حاجی بابایی بیان کرد: هیولا را باید در کسانی دید که دستی در مدیریت و دستی در مدرسه خود دارند و دستی در مدیریت کتاب و غیره و دستی در نفوذ برای جا انداختن کتاب های خود دارند و در هر چاپ کتاب درسی و ضمن خدمتی دم خروس کتاب های خودشان بیرون می زند.

وی ادامه داد: قطعاً واقفید بر اساس تبصره "یک" ذیل ماده" پنج" قانون موصوف، آموزش و پرورش موظف به ارائه سوابق تحصیلی داوطلبان در طول سه سال پایانی دوره دوم متوسطه بر اساس آموزن های عمومی و تخصصی هماهنگ کشوری با استانداردهای تعریف شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش بوده است؟ اما دریغ از برداشتن قدمی در میدان عمل!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: آیا بهتر نبود مدیران محترم آموزش و پرورش مدام به جای ترساندن مکرر مردم از "هیولا و مافیای مهیب کنکور ، به صراحت به جامعه هدف پاسخ می دادند، چرا با معطل گذاشتن این ظرفیت قانونی، بهانه لازم را برای مقصر جلوه دادن آموزش و پرورش در اختیار سازمان سنجش قرار داده اند؟

حاجی بابایی بیان کرد: هر ساله بلاتکلیفی بیش از یک میلیون داوطلب ورود به دانشگاه ها در اثر وعده های متناقض، گنگ و فاقد پشتوانه مسئولان ذیربط در خصوص اعمال سوابق تحصیلی، موجی از نارضاریتی را در خانواده ها به همراه داشته است که قطعاً سهم بزرگی از آن پیش از هر کس، متوجه مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است.

وی یادآور شد: پیش بینی ساز و کار لازم برای برگزاری امتحاناتی امن, استاندارد، با اعتبار و پایایی لازم در سه سال پایانی متوسطه ضروری ترین پیش نیاز برای اجرایی شدن قانون چیره شدن بر غول کنکور است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خاطرنشان کرد: بدیهی است این گام آغازین را مقدم بر همه برابر قانون باید آموزش و پرورش بردارد. تمسک جستن به بهانه هایی مانند نبود منابع مالی و یا فقدان ساختار مناسب برای اجرای این قانون در تشکیلات آموزش و پرورش، در حقیقت به منزله گریز از ایفای وظیفه ای است که مجلس آن را بر دوش آموزش و پرورش نهاده است.

حاجی بابایی ادامه داد: تأثیر مثبت یا مطلق معدل قبل از اجرایی شدن تبصره" یک" ماده "پنج" قانون یاد شده، تفسیری ناصواب و ابتر از آن است که باید با جدیت مانع اجرای آن شد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خاطرنشان کرد: لطفاً این بی تدبیری را عناصر سیاسی صرف که به همه امور سیاسی دخالت می کنند الآن پاسخ به معلم و دانش آموز به حساب تحجر وآدم های سنتی، سند تحول و دین نگذارند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: