العربیه گزارش داد؛

گزینه‌های عربستان برای مقابله با تحریم‌های آمریکا: افزایش بهای نفت به ۲۰۰ دلار و بهبود روابط با به ایران

کدخبر: 2274477

العربیه نوشت سران سعودی در حال بررسی بیش از ۳۰ راهکار احتمالی برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن علیه ریاض هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، ترکی الدخیل، مدیر کل شبکه تلویزیونی العربیه، با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی این شبکه سعودی، از افزایش بهای نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه، استفاده از ارز های دیگر به جای دلار در مبادلات تجاری و تغییر رویکرد در قبال ایران به عنوان گزینه های ریاض در برابر تحریم های احتمالی آمریکا علیه عربستان نام برد؛ تحریم های احتمالی علیه ریاض که به دلیل ناپدیدن شدن و ترور احتمالی جمال خاشقجی ، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی در ترکیه، وضع خواهد شد.

الدخیل در این گزارش نوشت: بیانیه (عربستان) سعودی را در پاسخ به پیشنهادات آمریکایی ها برای تحریم عربستان سعودی خواندم. آنچه که در دایره تصمیم گیرندگان پادشاهی عربستان در جریان است، فراتر از لحن ملایمی است که در این بیانیه به کار رفته است. تصمیم گیرندگان عربستان سعودی اکنون در حال رایزنی درباره بیش از 30 راهکار احتمالی در قبال وضع تحریم ها علیه ریاض هستند. الدخیل در ادامه مدعی شده است سران سعودی سناریوهای فاجعه باری را مطرح می کنند که به اقتصاد آمریکا ضربه به مراتب شدیدتری نسبت به اقتصاد عربستان وارد خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر آمریکا عربستان را تحریم کند، ما شاهد یک فاجعه اقتصادی خواهیم بود که کل جهان را تکان خواهد داد. الدخیل در ادامه با اشاره به اینکه ریاض بزرگ ترین صادرکننده نفت است، می افزاید هرگونه تحریمی علیه عربستان سعودی بیش از هر کالای دیگری بر تولید نفت این کشور تأثیر خواهد گذاشت. در صورتی که عربستان نتواند به تولید 7.5 میلیون بشکه نفت در روز ادامه دهد بهای جهانی این ماده به شدت افزایش خواهد یافت. مدیر شبکه العربیه در ادامه می نویسد: اگر بهای 80 دلاری نفت باعث عصبانیت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا می شود، کسی نباید احتمال جهش بهای نفت به 100، یا 200 دلار در هر بشکه و حتی دو برابر این رقم را نادیده بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است می توان در مبادلات نفتی به جای دلار از ارزهای دیگری، از قبیل یوآن چین، نیز استفاده کرد. نفت در حال حاضر مهم ترین کالایی است که با استفاده از دلار مبادله می شود.

الدخیل در ادامه می افزاید همه این اتفاقات منطقه خاورمیانه و در نهایت جهان اسلام، را به سمت ایران سوق خواهد داد؛ ایرانی که به ریاض بیش از واشنگتن نزدیک خواهد شد.

در ادامه گزارش آمده است همه اینها تمهیدات نفتی بود. اما نفت تنها سلاح عربستان نیست. نگارنده گزارش در ادامه مدعی می شود عربستان دارای نفوذ زیادی در جهان اسلام است و می افزاید از سوی دیگر نباید موقعیت جغرافیایی مهم این کشور را فراموش کرد.

الدخیل در ادامه تهدید می کند عربستان می تواند همکاری های اطلاعاتی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی را که به ادعای وی باعث حفاظت از جان میلیون ها شهروند کشورهای غربی شده است، متوقف کند. وی می افزاید اعمال هرگونه تحریمی علیه عربستان از سوی کشورهای غربی، باعث خواهد شد تا رژیم سعودی گزینه های دیگری را در نظر بگیرد. برای مثال، ترامپ چند روز پیش گفت چین و روسیه آماده هستند تا نیازهای نظامی و دیگر نیازهای عربستان را مرتفع کنند. این خبرنگار سعودی می افزاید یکی از پیامدهای احتمالی وضع تحریم ها علیه ریاض، ساخت پایگاه نظامی روسیه در شهر تبوک واقع در شمال غرب عربستان خواهد بود که یکی از شهرهای بزرگ این کشور در نزدیک ترین نقطه راه «بلاد الشام» (سرزمین شام) است که سوریه، سرزمین های اشغالی، لبنان و عراق را در بر می گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است در دورانی که جنبش های حماس و حزب الله لبنان به جای دشمنی به روابط حسنه روی آورده اند، نزدیک شدن (عربستان) به روسیه در نهایت به نزدیکی روابط با ایران و حتی احتمالا آشتی با این کشور خواهد انجامید.

نگارنده مطلب در ادامه آمریکا را به توقف خرید تسلیحات نظامی این کشور تهدید می کند و می نویسد در صورت وضع تحریم های آمریکا، اینکه عربستان خرید سلاح را از این کشور متوقف کند، عجیب نخواهد بود. ریاض مهم ترین مشتری تسلیحاتی شرکت های آمریکایی محسوب می شود، زیرا عربستان 10 درصد کل تسلیحات نظامی ساخت شرکت های آمریکایی را خریداری می کند. عربستان همچنین خریدار 85 درصد از تسلیحات نظامی ارتش آمریکاست. از سوی دیگر، ارزش سرمایه گذاری های ریاض در دولت آمریکا به 800 میلیارد دلار می رسد. همچنین، تحریم های آمریکا باعث قطع دسترسی این کشور به بازارهای عربستان خواهد شد.

الدخیل در ادامه مدعی می شود همه مواردی که گفته شد تمهیدات ساده ای هستند که بخشی از دست کم 30 گزینه پیش روی ریاض برای مقابله با تحریم های احتمالی واشنگتن به شمار می روند. وی همچنین این ادعا را مطرح می کند که آمریکا با وضع تحریم ها علیه عربستان سعودی به اقتصاد خودش ضربه مهلکی وارد خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: