پیچیده‌تر شدن اوضاع سیاسی آلمان با نتایج انتخابات باواریا

کدخبر: 2274523

در انتخابات مجلس ایالتی باواریا در آلمان حزب سوسیال مسیحی با از دست دادن بیش از ۱۰ درصد از طرفداران سنتی خود در شکست تاریخی فقط ۳۷ و ۴ دهم درصد از آراء مردم این ایالت را کسب کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، در انتخابات مجلس ایالتی در ایالت باواریا در جنوب آلمان ، حزب سوسیال مسیحی به عنوان قدرتمند ترین حزب این ایالت با از دست دادن بیش از ۱۰ درصد از طرفداران سنتی خود فقط ۳۷ و ۴ دهم درصد از آراء مردم این ایالت را کسب کرد. گرچه این حزب همچنان در صدر رده بندی احزاب قرار دارد، اما شکست تاریخی آن غیر قابل کتمان است. همچنین حزب سوسیال دموکرات در این انتخابات با افت ۱۱ درصدی ۹.۶ درصد آرا را به خود اختصاص داد که این به معنای تن دادن به یک شکست بزرگ است.

در عین حال حزب سبز ها با افزایش ۹.۱ درصدی آراء نسبت به دور قبل، خود را به جایگاه دوم در رده بندی حزبی در این ایالت رساند. حزب راستگرا و پوپولیست جایگزینی برای آلمان هم با کسب ۱۰.۲ درصد آرا توانست در رده چهارم قرار گیرد.

حزب لیبرال که در دور قبل انتخابات کمتر از ۵ درصد آراء را کسب کرده و از پارلمان ایالتی بیرون رفته بود، در این دور با افزایش ۱.۷ درصدی و کسب ۵ درصد آراء مجدداً به مجلس ایالتی باواریا راه یافت.

کارشناسان دست اندرکار امور سیاسی و حزبی در آلمان معتقدند روز به روز بر شکنندگی ائتلاف بزرگ دولت مرکزی افزوده می شود.

دولت ائتلافی آلمان طی ماه های گذشته با مواجهه با دو بحران بزرگ تا لبه از هم پاشیدگی پیش رفت. بحران سیاست در قبال مهاجران و اختلافات چشمگیر بین صدر اعظم و وزیر کشور از یک سو و بحران ناشی از موضع گیری رئیس اطلاعات داخلی آلمان در ارتباط با تشنج آفرینی راستگرایان در شهر کمنیتس از جمله چالش های خسارت بار برای دولت ائتلافی و شخص صدر اعظم محسوب می شود.

در نظام سیاسی آلمان که به صورت فدرالی اراده می شود هر ایالت برای خود پارلمانی دارد که برای بدست آوردن کرسی های آن احزاب مختلف با هم رقابت می کنند.

نظر این پارلمان های ایالتی در بسیاری از تصمیمات مجلس فدرال تاثیر گذار است. ضمن آنکه نتیجه انتخابات در ایالت ها گرایش عمومی مردم را به احزاب مختلف نشان میدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: