سی ان ان بررسی کرد؛

آیا تنش تازه‌ای در روابط آمریکا و چین در راه است؟

کدخبر: 2274602

بسیاری در آمریکا از سخنان هفته گذشته معاون دونالد ترامپ چنین برداشت کردند که جنگ سرد تازه‌ای بین دو کشور آمریکا و چین به راه افتاده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، بسیاری در آمریکا از سخنان هفته گذشته معاون رئیس جمهور این کشور چنین برداشت کردند که جنگ سرد تازه ای بین دو کشور آمریکا و چین به راه افتاده است. سخنان مایک پنس پس از آن بیان شد که درگیری لفظی بر سر تعرفه ها دو کشور را در آستانه جنگ تجاری قرار داد.

فرید زکریا، تهیه کننده و مجری برنامه جی پی اس در گفتگو با کارشناسان، موضوع جنگ سرد بین آمریکا و چین را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

آن-ماری اسلاتر، مدیر نهاد افکارسنجی نیو آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ سرد تازه ای بین آمریکا و چین آغاز شده است, گفت: «خیر، خیلی مفیدتر خواهد بود اگر این وضع را رقابتی پیچیده بنامیم و نه جنگ سرد, زیرا جنگ سرد بین دو ابرقدرتی اتفاق افتاد که شکاف عمیقی بینشان وجود داشت. آمریکا و شوروی سابق (اتحاد جماهیر شوروی) هیچگونه رابطه فرهنگی و اقتصادی نداشتند و تنها رابطه نظامی برقرار بود. این در حالی است که ما با چین روابطی همه جانبه داریم, از شمار اوراق قرضه ای که آنان از آمریکا در اختیار دارند گرفته تا مشاغل و دانشگاه های ما با هم در ارتباط هستند. لذا رقابتی پیچیده در جریان است اما دارد بالا می گیرد و چین دارد در فضایی غیرمنصفانه از آمریکا بهره کشی می کند. پس باید سختگیرانه تر با آنان رفتار کنیم و برای نمونه در زمینه سرقت مالکیت معنوی خیلی دقیق تر موضع بگیریم و در مواردی که لازم است به همکاری با پکن ادامه بدهیم.»

مکس بوت، پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی درباره وضع کنونی روابط واشنگتن-پکن گفت: «به نظر می رسد دولت ترامپ همچنانکه در زمینه بسیاری از موارد کنونی دچار سردرگمی شده, در روابط با چین هم سردرگم است. دونالد ترامپ از این ناراضی است که چین در تجارت با آمریکا مازاد تجاری دارد و کالاهایی را ارائه می دهد که آمریکایی ها دوست دارند بخرند اما همین مازاد تجاری در دوران ریاست جمهوری ترامپ رو به افزایش دارد در حالی که باید کاهش پیدا می کرد. افراد دیگری در دولت ترامپ هستند که بر مسائل دیگر همچون انتقال فناوری و سرقت مالکیت معنوی تمرکز دارند که فکر می کنم مسائلی مشروع و قانونی باشند. اما اگر چین به خواسته های آمریکا جامه عمل بپوشاند آنگاه این کشور به مکانی مطلوب تر برای سرمایه گذاری تبدیل خواهد شد و آمریکایی ها برای انتقال تولید به این کشور اقدام خواهند کرد و این چیزی است که دونالد ترامپ به هیچ وجه نمی پذیرد زیرا با انتقال کارخانه های آمریکایی به خارج از مرزهای کشور به کلی مخالف است. به همین علت چین گیج و سردرگم شده و نمی داند آمریکایی ها چه می خواهند.»

آیوو دالدر، رئیس شورای شیکاگو در امور جهانی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا باید از پیشرفت چین جلوگیری کند, گفت: «خیر، کاری که ما باید انجام بدهیم چیزی است که مدت ها در پی محقق کردن آن بوده ایم و آن اینکه چین را وارد نظامی مبتنی بر قانون کنیم و هنگامی که قانون شکنی کرد باید مجازاتش کنیم و من فکر می کنم کار درستی که دونالد ترامپ دارد انجام می دهد این است که به پکن یادآور می شود دارید قانون را نقض می کنید. چینی ها یک دهه است دارند در دریای چین جنوبی جزیره می سازند و استحکامات نظامی در آن جزیره ها مستقر می سازند. بر اساس حکم حقوق بین الملل این اقدام چینی ها غیرقانونی است, با وجود این آنها دارند به کار خودشان ادامه می دهند. لذا ما باید مانع شویم. نکته دیگر این است که ما به کشورهای هم پیمان نیاز داریم. این امتیاز را ما داریم اما چین ندارد. کشورهای هم پیمان، ما را قدرتمند می سازند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: