معاون اسبق وزیر امور خارجه

مشکلات اقتصادی موجود بااستفاده از ظرفیت ۱۵کشور همسایه حل شدنی است

کدخبر: 2274953

معاون اسبق وزیر خارجه گفت: ایران ۱۵ کشور همسایه دارد که می‌تواند با استفاده از این ظرفیت، مشکلات اقتصادی موجود را پشت سر بگذارد و با توسعه روابط با همسایگان تحریم‌ها را دور بزند.

محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در خصوص لزوم توجه بیشتر به دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه و استفاده از فرصت های اقتصادی ایجاد شده در منطقه و دیگر نقاط جهان، جهت تامین منافع اقتصادی کشور با توجه به رویکرد کلان نظام برای رونق هر چه بیشتر فضای اقتصادی در کشور اعلام کرد: از جمله دیپلماسی های موجود در روابط بین الملل دیپلماسی اقتصادی است که در کنار دیپلماسی رسمی و رایج می تواند تنظیم کننده روابط اقتصادی کشورها بوده و در تحکیم روابط میان کشورها تاثیر گذار باشد.

باقری گفت: تنظیم روابط اقتصادی میان کشورها می تواند به طرق مختلفی انجام شود از جمله برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی، سفرها و بازدیدهایی که مقامات کشورها از دیگر کشورها صورت می دهند، توسعه صنعت توریسم، تبادل کالا و افزایش حجم تبادلات و معاملات بانکی و مالی، توسعه ارتباطات زمینی، دریایی، هوایی و بخصوص توسعه صنعت ریلی و در خصوص افزایش روابط با کشورهای همسایه از صنعت ریلی بیش از کلیه مواردی که مطرح شد باید بهره برد.

از ظرفیت ۱۵ کشور همسایه استفاده کنیم

سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است که می‌تواند با استفاده از این ظرفیت بالا، مشکلات اقتصادی موجود را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با توسعه روابط خود با همسایگان، تحریم ها را دور بزنیم که البته وحدت رویه در داخل و همکاری بیشتر میان بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر لازمه این کار است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اجرای دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و همه دستگاه ها، افراد و همچنین فعالان بخش خصوصی باید با همکاری یکدیگر شرایطی را فراهم آورند که بتوانیم تاثیر فشارها و تحریم های خارجی را تا حد ممکن کاهش دهیم. در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی هم شرایط مشابهی را داشتیم و با وجود امکانات بسیار کمتری که نسبت به امروز از آن برخوردار بودیم توانستیم آن مراحل را پشت سر بگذاریم.

باقری گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه نسبت به اجرای دیپلماسی اقتصادی اهمیت قائل شده تا جایی که در ساختار جدید خود معاونتی به این نام تشکیل داده تا با تمرکز بیشتر نسبت به تحقق اهداف مد نظر تلاش کنند.

سفرا نقش بسزایی در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی دارند

معاون اسبق وزیر امورخارجه با بیان اینکه سفرای ما موظف شدند تا در کشورهای محل ماموریت خود دیپلماسی اقتصادی را پیگیری و اجرا کنند، اظهار داشت: سفرای ما در تحقق دیپلماسی اقتصادی که در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است نقش بسزایی دارند و می توانند در مذاکرات خود با مقامات دولتی و خصوصی کشورهای مختلف با قوت هر چه بیشتر سیاست های اقتصادی در خارج از کشور را پیگیری کنند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه گفت: ما ظرفیت های بالایی را در داخل کشور داریم، منابع غنی نفت، گاز و دیگر منابع معدنی؛ اینها همه ویژگی هایی است که ما را نسبت به برخی کشورهای دیگر برتری می دهد و امروز فرصتی فراهم شده که با استفاده صحیح و هوشمندانه از ظرفیت های یاد شده، بخصوص در ارتباط با همسایگان در جهت منافع اقتصادی کشور قدم برداریم.

وی افزود: زمینه های متعدد همکاری در کشورهای همسایه وجود دارد، از جمله عراق که به تازگی از بند حضور تروریست ها آزاد شده و از ثبات و امنیت لازم برخوردار است و یا سوریه که امروز وارد مرحله بازسازی شده و نیز کشورهای مختلفی که ما در اطراف خود داریم و هر یک به نوبه خود می توانند فرصت های اقتصادی مناسبی را در اختیار کشورمان قرار دهند.

حضور فعال تری در بازسازی سوریه داشته باشیم

باقری تصریح کرد: ارمنستان به عنوان یکی از همسایه های ما با چند کشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز از جمله گرجستان، قزاقستان، روسیه و یکی دو کشور دیگر، به منظور سهولت در تبادل کالا میان یکدیگر اتحادیه دارند و تعرفه ترجیحی وضع کرده اند که این می تواند به ما این فرصت را دهد که در صورت صادرات به ارمنستان، آن کشور همان کالاها را مجدد به کشورهای نامبرده صادر کند چراکه تعرفه و مالیات گمرکی بر آن وضع نمی شود.

معاون اسبق وزیر خارجه با اشاره به شرایط موجود در سوریه که دوران بازسازی اقتصادی آن آغاز شده، خاطرنشان کرد: چرا ما نباید حضور فعال تری در دوران جدید سوریه داشته باشیم با توجه به اینکه طی سال های اخیر هزینه های بسیاری را برای کمک به آنها در مبارزه با تروریسم از طریق کمک های مستشاری انجام داده ایم.

باقری افزود: به زودی و به منظور ارائه توانمندی های شرکت های مختلف خارجی برای حضور در مرحله بازسازی سوریه، نمایشگاهی بین المللی تشکیل خواهد شد، اما برخی از کشورها تلاش دارند با تبلیغات منفی در خصوص عدم امنیت کافی در آن کشور مانع از حضور رقبای دیگر از جمله ایران در سوریه شوند اما سوال اینجاست که با توجه به رابطه بسیار نزدیک و راهبردی میان تهران و دمشق چرا نباید ایران حضوری پررنگ تر از آنچه که امروز در سوریه دارد، داشته باشد.

زمان مناسبی برای صادرات به قطر است

وی افزود: پیشنهاد من این است که اگر موفق نشدیم در آن نمایشگاه غرفه زیادی داشته باشیم، فعالان اقتصادی ایران به طور غیررسمی از آن نمایشگاه، شرایط و فرصت های اقتصادی موجود در سوریه بازدید کنند تا پس از برقراری ارتباطات لازم در جهت صادرات کالا و خدمات خود به آن کشور اقدام کنند. نباید اجازه دهیم داستان بوسنی و هرزه گوین تکرار شود.

سفیر اسبق ایران در سوریه در پایان با اشاره به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۰ از سوی قطر به عنوان یکی از کشورهایی که به ایران نزدیک است، خاطرنشان کرد: امروز وقت مذاکره با دوستان قطری به عنوان کشوری همسایه که اخیرا بنا به مسائلی به ایران هم نزدیک شده، فرا رسیده است و باید به دنبال صادرات سنگ، کاشی، لوازم و مصالح ساختمانی به آن کشور باشیم؛ قطعا ظرفیت و توان ایران کمتر از دیگرانی نیست که مدتها است وارد عمل شده اند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: