تحلیل الجزیره |آینده عربستان در سایه حکمرانی بن‌سلمان

کدخبر: 2275048

یک نویسنده و تحلیلگر عرب در یادداشتی در الجزیره با انتقاد از شیوه حکمرانی شاه و ولیعهد سعودی نوشت که آنها عربستان را به سوی نابودی سوق می دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمد المختار نویسنده عرب در مقاله ای در سایت الجزیره به بررسی وضعیت کنونی عربستان در سایه حکمرانی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد فرزندش در سایه بحران مربوط به جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی پرداخت و نوشت: در سایه اهانت های مکرر دونالد ترامپ رئیس جمهور به عربستان و پنهان کردن یا ناپدید شدن جمال خاشقجی، مردم این سوال را می پرسند که عربستان به کدام سمت و سو حرکت می کند؟ در سایه حکمرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم عملی و واقعی عربستان و صاحب تغییرات غیرمسرت بخش در سیاست خارجی و داخلی عربستان در برهه اخیر، حکومت آل سعود پیر و فرتوت به نظر می رسد و به پایان خود نزدیک شده است.

این نویسنده با اشاره به اهانت و تحقیرهای مکرر عربستان از سوی ترامپ نوشت: ترامپ بارها خطاب به سران سعودی گفته است که در مقابل حمایت ما از شما باید پول بدهید.

وی تصریح کرد: مردم هنوز از اهانت های سیاسی ترامپ به شاه سعودی و فرزندش بیدار نشده بودند که شوک بزرگ دیگر در شهر استانبول ترکیه روی داد و همه نگاهها را به خود معطوف کرد.

محمد بن سلمان فراموش کرده است که دیگر امروز حتی اگر صاحب سخن فوت شود، نمی توان سخن او را نیست و نابود کرد. در هر شبکه ای صدای جمال خاشقجی را خواهد شنید و در هر روزنامه ای قلم او را خواهد دید و در هر جایی اندیشه خاشقجی را خواهد یافت.

این نویسنده عرب نوشت: خاشقجی هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول گمان می کرد که ربایش افراد و اقدامات مافیایی در سفارتخانه های کشورها به عنوان مقر دیپلماتیک جایی نداشته باشد؛ حال میزان دیکتاتوری حکومت های آنها هر اندازه که می خواهد باشد.

عربستان حضور خاشقجی در کنسولگری خود را انکار کرد و بعد از چند روز اخبار ضد و نقیضی درباره حذف فیزیکی او به طرز فجیعی درز کرد که این فرضیه بیشتر از دیگر فرضیه ها مدنظر قرار دارد. اگر این امر ثابت شود، امری بی سابقه در تاریخ کنسولگری ها از آغاز تاکنون خواهد بود.

علاوه بر ترور آزادی بیان و صدای مخالف، عربستان سیاست و معیارهای دیپلماتیک را ترور کرد، زیرا سفارتخانه های خود را به زندان تبدیل کرده است که از شیوه های نظیر زندان های گوانتانامو و ابوغریب در آنها برای برخورد با مردم استفاده می شود.

مسئله خاشقجی از یک سو نگرانی و ترس محمد بن سلمان از هر صدای مخالفی را نشان داد و از سوی دیگر ذهنیت های بسیار ضعیف اداره کنندگان کشوری در جایگاه عربستان را به تصویر کشید.

شاید بن سلمان می خواست با از بین بردن خاشقجی پیام های زیادی به مخالفان خود بفرستد و نگاه ها را اندکی از اهانت های ترامپ به خودش منحرف کند و همچنین حکومت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را با چالش روبرو و ضربه سیاسی به آن وارد کند و اینگونه نشان دهد که ترکیه کشوری ضعیف از جنبه امنیتی و اطلاعاتی است که می توان به راحتی در آنجا مخالفان را از بین برد.

اما بن سلمان نازپرورده فراموش کرد یا بی توجهی کرد که جهان در قرن 21 با دهه های هشتاد یا نود گذشته بسیار تفاوت کرده است و آنچه در گذشته قابل درک بود امروز دیگر نیست و زمان کشورهای مافیایی به طور قطع گذشته است و چطور جهان با کشوری که مخالفانش را در داخل کنسولگری خود از بین می برد، برخورد خواهد کرد.

شاهزاده ای که ادعا می کند که عربستان را از تفکر تاریک پاکسازی می کند و با افراط گرایی و تفکرات تندروانه از 30 سال گذشته می جنگد و از زبان خود وعده از بین بردن این تفکرات را می کند، حالا - اگر خبر حذف فیزیکی خاشقجی درست باشد- خودش از روشی استفاده می کند که تفاوت زیادی با روش گروه تروریستی داعش در از بین بردن مردم ندارد. چطور خودش با تفکری می خواهد بجنگد که خودش تولید کننده آن است؟ چطور پزشک، بیماری را درمان می کند که خودش به آن بیماری مبتلا است؟ محمد بن سلمان ماجراجو به نظر می رسد که به سخنان دیگرانی که می خواهند او و کشورش را به ورطه نابودی بکشانند، گوش می دهد. تاریخ عریض و طویلی در این خصوص درباره پایان کشورها و حکمرانی ها وجود دارد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: