۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور درگیر فرسایش آبی است

کدخبر: 2275204

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: وضعیت فرسایش آبی در کشور نامناسب است به طوری که در حال حاضر ۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار فرسایش آبی است.

به گزارش ایسنا، هوشنگ جزی در جریان سفر یک روزه خود به اراک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال برنامه ویژه‌ای را سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دنبال می‌کند، گفت: براساس دستور دفتر مقام معظم رهبری، اعتباری به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای اجرای طرح‌هایی در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر کشور دچار مسائل خشکسالی، تغییر اقلیم، سیل و ... شده است که در کنار این پدیده‌ها نظام نامناسب بارشی، بحران کم آبی را افزوده است، گفت: اقداماتی که در مجموعه آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام گرفته در کنترل بحران سیل، کمک به تقویت و بهبود منابع زیرزمینی و... اثربخش بوده است و به دلیل مطالبات مردم و اثربخشی اقدامات آبخیزداری در کنترل بحران‌های طبیعی اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اختصاص یابد.

دبیر ستاد هماهنگی و اجرای عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی گفت: با انجام عملیات‌های آبخیزداری حداقل ۵۲۰ مترمکعب در مناطق پر شیب و کوهستانی و هزار متر مکعب در آبخوان‌ها آب استحصال و بهبود توسعه عملیات بیولوژیک در مراتع حاصل می‌شود که این امر سالانه منجر به تولید حداقل ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار شده است.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری فقط در یک نقطه خاص اجرا نمی‌شود، بلکه در کل حوضه آبخیز پراکندگی دارد، گفت: سازمان جنگل‌ها برای اینکه بتواند عدالت آبخیزداری را در کشور رعایت کند، مدل مدیریت جامع حوضه آبخیز را پیاده می‌کند و این مدل حاکی از آن است که تمام مسائل حوضه آبخیز در کنارهم دیده شود تا مجموعه این اقدامات وضعیت معیشتی مردم مستقر در حوضه را بهبود ببخشد.

جزی تاکید کرد: یکی از مسائل و مشکلات کشور این است که هنوز مرز مستثنیات و اراضی ملی به صورت کامل مشخص نشده به همین منظور سازمان جنگل‌ها در تمامی حوضه‌های آبخیز نقشه ‌ های کاداستر را تمام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای افزایش پوشش گیاهی در کشور و غنی‌سازی جنگل‌ها، حدود ۲۶ هزار هکتار توسعه عملیات جنگلداری مورد نظر است و علاوه بر آن ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار در کشور عملیات مورد نظر در زمینه مدیریت مراتع صورت می‌گیرد، گفت: مبارزه با آفات و حریق در کنار عملیات حوضه آبخیزداری مدنظر قرار دارد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ‌ ها با اشاره به وضعیت نامناسب فرسایش آبی در کشور گفت: در حال حاضر ۱۲۶ میلیون هکتار از از اراضی کشور دچار فرسایش آبی شده‌اند و علاوه بر آن کشور دارای ۲۶ میلیون هکتار بیابان است که برای جلوگیری از این امر ۲۶ مورد مطالعات تفصیلی در سازمان جنگل‌ها در حال انجام است.

وی گفت: اعتبار فعلی سازمان پاسخگوی اجرای تمام عملیات آبخیزداری نیست و فقط می‌توان از ۸ میلیون هکتار موجود اراضی منابع طبیعی، ۷۰۰ هزار هکتار را تحت پوشش عملیات ‌ های آبخیزداری قرار داد.

جزئی در پایان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی ۶۴۷ برنامه در زمینه آبخیزداری که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است، گفت: اجرای عملیات‌های آبخیزداری نقش بسیار موثری در کنترل و کاهش ورود خاک و رسوبات در سدها دارد. سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک به سدهای کشور وارد می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: