مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:

گرایش نوجوانان خراسانی به مصرف موادمخدر از میانگین کشوری بالاتر است

کدخبر: 2275216

مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید توجه داشت که گرایش نوجوانان استان به مصرف مواد مخدر از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا صرامی امروز در مراسم افتتاحیه مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی، اظهار کرد: روند فزاینده عرضه مواد مخدر مشکلات زیادی را در راستای مبارزه با آن به همراه آورده است. در حال حاضر با رشد فزاینده عرضه و تقاضای مواد مخدر در جامعه جهانی روبه‌رو هستیم. امروز تولید این مواد در کشور افغانستان رشدی ۴ هزار ۸۰۰ برابری نسبت به ۱۰ سال گذشته داشته و تولید این مواد را به ۱۰ هزار ۵۰۰ تن رسانده است. از سویی دیگر رشد فزاینده روانگردان‌ها شرایط کشور را در راستای مبارزه با آن دشوارتر می‌کند. درواقع امروز، تعداد ۸۰۹ روانگردان جدید در جامعه جهانی تولید می‌شود.

وی افزود: نکته‌ مهم دیگر تغییر متقاضیان مصرف مواد مخدر است. درواقع گرایش نوجوانان، جوانان، زنان، افراد تحصیلکرده و شاغلان برای مصرف مواد مخدر بیشتر شده است. درواقع گرایش زنان به سمت مصرف مواد، موجب زنانه شدن اعتیاد می‌شود. از سویی دیگر گرایش افراد تحصیل‌کرده به مصرف مواد مخدر از یک سو به دلیل بیکاری بوده و از سویی دیگر به دلیل فشار زیاد ناشی از برخی از کارها است.

صرامی ادامه داد: مشکل دیگری که در کشور با آن روبه‌رو هستیم رشد گرایش به مصرف داروهای غیر پزشکی تجویزی است. برای نمونه استفاده از متادون‌ها، برخی دیازپام‌ها، داروهای خواب‌آور و مسکن‌ها به صورت غیرپزشکی افزایش یافته است که امر مبارزه با اعتیاد را دشوارتر می‌کند.

در ایران از هر سه نفر، یک نفر خدمات درمانی اعتیاد دریافت می‌کند

مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: براساس داده‌های موجود در جامعه جهانی از هر شش نفر، یک نفر خدمات درمانی اعتیاد دریافت می‌کند، این درحالیست که در ایران از هر سه تن، یک نفر خدمات درمانی اعتیاد می‌گیرد. ما قطعا نیازمند جریان‌سازی علمی در زمینه مبارزه با اعتیاد هستیم و تنها با تراوش‌های ذهنی نمی‌تواتیم با آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه «پژوهش‌های انجام شده در حوزه اعتیاد باید بتواند دانش بومی مبتنی بر هر منطقه را تبیین کند» تصریح کرد: درواقع این دانش بومی بایستی نشان دهد که در کدام یک از بخش‌های شهر، خدمات درمانی برای پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه شود. درواقع باید بتوانیم ادبیات تئوریکی را در این زمینه ارائه دهیم تا بتواند در صحنه عمل نیز کاربردی باشد.

مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: نکته مهم دیگر در این زمینه استانداردسازی برنامه‌های پیشگیرانه اعتیاد است. درواقع برنامه‌های ما نیازمند به روزرسانی و استانداردسازی است؛ چراکه بسیاری از برنامه‌های ما به سطوح استاندارد در کشور نرسیده است. نکته دیگر بحث آینده‌نگری است. قطعا آینده اعتیاد با پیچیدگی‌های جدیدتری همراه خواهد شد. شواهد نشان می دهد در سال ۲۰۲۵ با انفجار فزاینده‌ تقاضا و تولید مواد روبه رو خواهیم شد. براساس تحقیقی که در مرکز پژوهش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌ایم تا سال ۱۴۰۴ با رشد فزاینده تقاضای مواد مخدر روبه رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه «فریب‌های فرهنگی و ارائه باورهای غلط در زمینه مصرف مواد مخدر روند مصرف را پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد کرد» توضیح داد: تمام شواهد جهانی نشان می‌دهد که اگر در اجتماعات محلی مبارزه با مواد رخ دهد بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.

صرامی با بیان اینکه «براساس نرخ شیوع‌شناسی کشوری خراسان‌رضوی به لحاظ وضغیت اعتیاد از میانگین کشوری پایینتر است» اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که آینده نرخ شیوع مصرف مواد در خراسان رضوی به همین شکل باقی بماند. بایستی براساس ماده ۵۷ سیاست‌های برنامه ششم، کاهش ۳۵ درصدی اعتیاد را تا سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، براین اساس نیاز است تا نقشه راه استانی برای دسترسی به این هدف تدوین شود. باید توجه داشت که گرایش نوجوانان استان به مصرف مواد مخدر از میانگین کشوری بالاتر است. بنابراین چنین مراکز باید برای نوجوانان فرصت‌های لازم و خوبی را در راستای توانمندسازی نوجوانان قائل شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: