اصلاح ضوابط صنایع آلاینده از سوی سازمان محیط زیست

کدخبر: 2275229

مجموعه مقررات و ضوابط استقرار واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی توسط رئیس سازمان محیط زیست به ادارات کل استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حميد جلالوندی مدير كل ارزيابی زيست محيطی درباره اصلاح ضوابط استقرار صنایع اظهار داشت: مجموعه مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی با توجه به ضرورت بازنگری آن از جمله ایجاد فرصت مناسب برای بررسی چالش ها و مشکلات اجرایی ضوابط در استان های مختلف کشور، اصلاح و شفاف سازی تعاریف محدوده ، حریم ، رده ها و...، بررسی شد. همچنین تعدیل فواصل بازدارنده مطابق با محدودیت های توپوگرافی و اقلیمی استان های کشور، امکان مشخص نمودن واحدهایی که امکان استقرار در شهرک های صنعتی دارند و مواردی که این امکان را ندارند نیز در این مجموعه ارائه شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی، تلفیق و کاهش عناوین گروه های صنعتی طبقه بندی شده در ضوابط قبلی با توجه به ماهیت فرآیند تولید، رعایت طبقه بندی هفت رده ضوابط قبلی به دلیل سهولت و آشنایی قبلی ادرات کل محیط زیست، بازبینی فعالیت های طبقه بندی شده در رده های ضوابط و اصلاح مراتب در دستور کار این دفتر قرار گرفت. پس از گذشت حدود شش ماه بررسی کارشناسی و مشارکت ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها و دستگاه های ذیربط، مجموعه مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی تدوین و توسط رئیس سازمان به ادارات کل استان ها جهت اجرا ابلاغ شد.

وی افزود: پس از ابلاغ ضوابط جدید به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها، پیشنهادات، انتقادات و ابهامات احتمالی در مسیر اجرایی کردن ضوابط، از این ادارات دریافت شد. پس از تشکیل جلسه با نمایندگان تعدادی از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، مازندران، خوزستان و بوشهر ، همه نظرات و پیشنهادات مطرح شده بررسی شد . در مرحله بعد، ضوابط اصلاحی جدید در دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی تدوین شده و با امضاء ریاست محترم سازمان به ادارات کل محیط زیست استان ها و وزارتخانه های ذیربط ابلاغ شد.

جلالوندی به مجموعه ای از نقاط قوت ضوابط تهیه شده اشاره کرد که عبارتند از :

- شفاف سازی و احصاء تعاریف از جمله تعاریف محدوده و حریم شهر روستا، نواحی، پهنه ها و شهرک های صنعتی، سکونتگاه ها و مراکز جمعیتی و... - کاهش و تلفیق عناوین طبقه بندی گروه های صنعتی شامل : تلفیق گروه صنایع نفت و گاز با گروه صنایع شیمیایی،تلفیق گروه های صنعتی فلزی، ماشین سازی و برق و الکترونیک، حذف گروه صنایع نوین بدلیل داشتن مصوبه صنایع پیشرفته و دانش بنیان - تعدیل فواصل بازدارنده و تطابق با رده های مصوب استان های شمالی، تعدیل فواصل از مراکز جمعیتی و مناطق تحت مدیریت و ...تطبیق با فواصل استان های شمالی کشور - حذف ماده 8 ضوابط استقرار قدیم و بازنگری آن شامل تخفیف فاصله برای رده های صنعتی واحدهای موجود دارای پروانه بهره برداری و مجوز زیست محیطی که حسب ضرورت قصد تغییر خط تولید و یا توسعه فرآیند را دارند لیکن امکان رعایت فواصل از کاربری ها را ندارند - امکان اعلام نظر در مورد استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی رده های 1 تا 3 این ضابطه در مستثنیات مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها ،تسهیل و حمایت از صنایع روستایی در روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند در زون کارگاهی، با مجاز شدن استقرار رده های 1 و 2 به غیر از صنایع گروه شیمیایی و واحدهای پرورشی گروه صنایع کشاورزی - رعایت ضابطه استقرار برای صنایع در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ضرورت تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی و استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست استان - لحاظ اعتبار زمانی برای مجوزهای زیست محیطی به مدت دو سال شمسی که در صورت عدم اقدام، متقاضی موظف به اخذ نظر مجدد ادارات کل حفاظت محیط زیست است -تهیه و ابلاغ فهرست واحدهای غیر مجاز جهت استقرار در شهرک های صنعتی -تهیه آیین رسیدگی به اعتراض متقاضیان جواز تاسیس و بهره برداری در کمیسیون ماده 11 قانون هوای پاک

مدير كل ارزيابی زيست محيطی در پایان تاکید کرد: برای شناسایی بیشتر کارشناسان قرار است ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، دوره آموزشی برگزار کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: