در جلسه شورای پول و اعتبار تاکید شد

ضرورت همکاری بیشتر مقامات عراق برای تامین ارز زائران اربعین

کدخبر: 2275317

یک عضو شورای پول و اعتبار از تأکید اعضای این شورا در مورد ضرورت همکاری بیشتر مقامات عراقی برای تامین ارز زائران اربعین خبر داد.

محمدرضا تابش در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به جلسه سه‌شنبه شب شورای پول و اعتبار اظهار کرد: در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد؛ اعضا از اقدامات بانک مرکزی که در سایه اعطای اختیارات از طرف شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به دستگاه‌های اطلاعاتی قضایی و امنیتی روند کاهشی و نسبتاً پایداری در بازار ارز به وجود آورده تشکر و قدردانی کرده و تداوم این امر را خواستار شدند.

وی افزود: با مجموعه تدابیر اتخاذ شده قیمت دلار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته بود اما به دلیل تقاضای زائرین اربعین که حدود ۲ میلیون نفر هستند این روند مختل شد و قیمت ارز افزایش پیدا کرد. یکی از مباحثی که در این جلسه مطرح شد ضرورت تامین ارز زائران اربعین به دینار در عراق بود که با توجه به مذاکرات انجام شده همراهی موثرتر مقامات این کشور مورد انتظار است.

نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین ادامه داد: در این جلسه همچنین نسبت به موضوعات پیمان‌سپاری ارزی و صادرات ریالی و تنگناهایی که صادرکنندگان ارزی با آن مواجه هستند نقدها و پیشنهاداتی از طرف رئیس اتاق تعاون و همچنین رئیس اتاق بازرگانی مطرح و مقرر شد اتاق بازرگانی، فعالین بخش خصوصی و صادرکنندگان و اتاق تعاون برای صادرکنندگان مرزی مجموعه پیشنهادات‌شان را ارائه به بانک مرکزی ارائه دهند و این پیشنهادات در تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه‌ها به جد مورد توجه قرار گیرد.

این عضو شورای پول و اعتبار همچنین ادامه داد: در جلسه امروز گزارشی از مباحث مربوط به اجلاس اخیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ارائه و عنوان شد که علی‌رغم فشار آمریکا عمدتاً این روند نسبت به ایران مثبت و در جهت تلاش و همراهی کشورهای اروپایی و چین و روسیه و برخی کشورهای آسیایی برای دور زدن تحریم‌ها بود. گزارش مثبتی بود که بر خلاف تصور ما که تلاش‌های آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی موثر واقع شده اما نشان می‌دهد تعاملات در جهت همراهی با اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم ها و کمک به ایران بوده است.

تابش همچنین خاطر نشان کرد: اعضای شورای پول و اعتبار در این جلسه با افزایش سقف وام مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه ها به ۲۵۰ میلیون تومان و نخبگان به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند که این رقم پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان بوده است؛ این وام با نرخ مصوب شورای پول اعتبار که ۱۸ درصد است و بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود.

وی در پایان از مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد دستورالعمل نحوه تاسیس، فعالیت و نظارت شعب و دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران خبر داد و گفت که موضوع چگونگی گشایش سپرده ارزی توسط مردم در بانکها نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفته که ادامه آن جلسات آتی موکول شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: