استفاده پزشکان قدیم ایران زمین از داروی بیهوشی /تفکیک ناپذیر بودن انسان و ارتباطی مستقیم بین اعضای مختلف بدن/ دانشگاه جندی شاپور قدیمی ترین دانشگاه دنیا

کدخبر: 2275393

ولایتی گفت: رازی به وسیله بیهوشی بیماران را مراحی کرده و خودش الکل را درست و نخ بخیه را از روده بز درست کرده بود و این مسئله نشان می دهد که پزشکی در تمدن اصیل و قدیمی ایران اسلام بوده است.

به گزارش خبرنگار ولایتی رئیس کنگره صبح امروز اولین کنگره سیستم ها، فناوری و مدیریت پزشکی مراقبت های ویژه که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در سال های گذشته بیمارستان مسیح دانشوری یک کار تعریفی بین متخصصان هوش بری و ریه انجام داده است که این اقدام کمک بزرگی کرده است. وی افزود: افزایش سن و صنعتی شدن جهان پیشرفت پزشکی و مقایسه کشورهای پیشرفته با ما و بالارفتن توقع سبب شده تا پزشک بیشترین تلاش ها را در جهت درمان بیماران انجام دهد. ولایتی ادامه داد: مراقبت های فوری بک ضرورت است و باعث ایجاد رشته شده است. که امروزه به دلیل کثرت بیماری ها طب تخصصی شده است ولی انسان تفکیک ناپذیر است.

وی اضافه کرد: مراقبت اقتضا می کند متخصص بیهوشی از هر بخشی اطلاعات کافی داشته باشد و به نظر من ای سی یو یک مقدمه ای است تا بفهمیم که همه اعضای انسان به هم مرتبط است. ولایتی افزود: در جنگ خندق چادری در درون مسند مثل واحد مراقبت های فوری برپا کرده و شخصی به نام رفیده یک پرستار کارآمد بود و زخمی ها را در جنگ معاینه می کرد و این کار به امر پبامبر ص انجام شده بود. وی اظهار کرد: پایه کار مراقبت های ویژه بیهوشی است و این موضوع تاریخش به تاریخ اسطوره ای ما و اسلام بر می گردد . وی افزود: در حکیم فردوسی مرغ داروی بیهوشی به سودابه داده تا کار عمل انجام داد . وی ادامه داد: عطار شاعر نامدار ایرانی یک پزشک بود و بیماران در مطب نشسته و نبض انهارا گرفته و ازمایش ادرار را انجام و دارو را به وسیله شاگردانش به مریض داده می شده است. وی گفت: رازی به وسیله بیهوشی بیماران را مراحی کرده و خودش الکل را درست و نخ بخیه را از روده بز درست کرده بود و این مسئله نشان می دهد که پزشکی در تمدن اصیل و قدیمی ایران اسلام بوده است. ولایتی ادامه داد: دانشگاه جندی شاپور قدیمی ترین دانشگاه است و سه زبان سانسکریت، پهلوی و انگلیسی است و ۱۴ هزار متون پزشکی در تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد .

پذیرفته شدن ۷ مقاله در اولبن کنگره مراقبت های ویژه در ادامه مراسم سپهری دبیر علمی همایش گفت: این کنگره از بهمن ماه سال گذشته شروع شده است و ۱۵ جلسه علمی و ۲۰ جلسه اجرایی برای این کنگره انجام شده است. وی افزود: تعداد ۷۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد ۷ مقاله جهت سخنرانی پذیدفته و ۵۳ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود. وی گفت: در این همایش ۳۲ سخنران داخلی و خارجی تجربیات خودرا در اختیار پزشکان جوان قرار می دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: