کوچک‌ترین خانه تاریخی مشهد فرو ریخت، چون...

کدخبر: 2275402

رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان خبر داد: گودبرداری غیراصولی یک پروژه کنار بنای تاریخی «سیدان»، باعث ریزش این بنای تاریخی شد.

رضا سلیمان نوری، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی خرداد امسال در پروژه‌ای بنای قرار گرفته در کنار خانه‌ی تاریخی «سیدان» را که به دلیل مساحت کم آن، کوچک‌ترین بنای تاریخی مشهد لقب گرفته بود، گودبرداری و سپس استحکام‌بخشی کرد. براساس برخی اظهار نظرها گفته می‌شود، این اقدام باعث ریزش خانه «سیدان» شده است.

او با بیان این‌که خانه تاریخی «سیدان» از زمان گودبرداری تخلیه شده بود، تاکید می‌کند:‌ یک اظهار نظر در این زمینه می‌گوید که اثرات گودبرداری باعث این تخریب شده است، از سوی دیگر گفته می‌شود امکان دارد با پر شدن چاه جذبی خانه، بر اثر بارندگی اخیر مشهد، بنا در داخل ریزش کرده، اکنون به طور کامل ریخته باشد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد مدعی است که گودبرداری و استحکام‌بخشی بنا بهار امسال به پیان رسیده و دلیل این ریزش، به طور قطع پر شدن چاه جذبی براثر بارندگی‌های اخیر و ریزش داخلی آن بوده است.

این فعال میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در ادامه با بیان این که زمانی بحث خریدِ این خانه‌ی قاجاری از سوی شهرداری مطرح شده بود، اما گویا ورثه اجازه‌ی انجام این کار را نداده بودند، می‌گوید: سه سال قبل مالک پروژه‌ قصد داشت با خرید این خانه آن را نیز به پروژه‌ی خود بچسباند، امابا تلاش دوستداران میراث فرهنگی مشهد، از این کار جلوگیری شد.

به گفته‌ی وی، با اعلام نظرهای اولیه و توجه بیشتر روی پر شدن چاه جذبی این بنای تاریخی، قرار است، کارشناسان آتش نشانی خانه را به طور کامل بررسی و سپس اعلام دقیق علت ریزش را مطرح کنند.

این در حالی است که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی توضیح وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن را در این زمینه منتشر کرده است.

ثابتی اعلام کرد: پیگیری آسیب به خانه تاریخی سیدان از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود، مکاتبات لازم نیز با مراجع قانونی انجام شده است .

وی بیان کرد: بر اساس شرح وظایف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در راستای حفظ آثار تاریخی برای مرمت و استحکام بخشی این بنا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال ۹۶ اختصاص یافته بود که با وجود تخصیص اعتبار، مالک تمایلی برای مرمت بنا نداشت. هم‌چنین در راستای اهمیت بنای موصوف، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، نسبت به تامین و تخصیص ۱.۵ میلیارد ریال، بنابرپیشنهاد مالک، نسبت به تملک اقدامات لازم را در سال جاری معمول نمود که منجر به نتیجه نشد .

او با اشاره به آسیب وارد شده به بنا اظهار کرد: بر اساس گزارش این پایگاه، یگان حفاظت برای ساخت و ساز پیرامون بنای تاریخی به مجری پروژه ، اخطارهای متعددی ابلاغ و نیز به منظورهماهنگی قانونی و کسب مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث استان، در دو نوبت از ادامه فعالیت عمرانی این پروژه جلوگیری به عمل آمد .

وی با بیان این‌که براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، برای گودبرداری صورت گرفته در مجاورت اثر، اصول فنی ایجاد سازه های نگهبان رعایت نشده و این اتفاق باعث ریزش بخشی از بنا شده است، گفت: نظر به فوریت موضوع و ضرورت پیشگیری از تخریب اثر تاریخی، مراتب را به مراجع قانونی ذیصلاح اعلام و درخواست توقف فوری جهت بررسی و شناسایی عامل یا مرتکبین حادثه فوق درخواست شده است .

کوچک‌ترین خانه تاریخی مشهد با کمتر از ۱۰۰ متر مربع وسعت، در بافت قدیمی مشهد، محدوده میدان شهدا گوهرشاد، خیابان وحدت۲۱، کوچه غلام حیدر پاکسید، بلوک دوم قرار گرفته، این بنا این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: