هزینه ۶۰۰۰۰۰۰ دلاری لابی سعودی‌ها در آمریکا

کدخبر: 2275434

عربستان سالیانه شش میلیون دلار به لابی‌گرهای با نفوذ، وکلا و کارشناسان روابط عمومی پرداخت می‌کند تا بر مقام‌های آمریکایی اثر گذاشته و وضعیت این کشور خاورمیانه‌ای ارتقا پیدا کند و این رویه حتی پس از قطع رابطه سه شرکت آمریکایی در اعتراض به مفقود شدن جمال خاشقجی ادامه یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس سوابق موجود در وزارت دادگستری آمریکا که جزئیاتی از توافق‌ها با سفارت این کشور و سایر شاخه‌های این دولت را نشان می‌دهد، یک وکیل آمریکایی سرشناس به نام تد اولسون و یک شرکت لابی‌گر به ریاست رئیس جمهوری‌خواه سابق کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هنوز در میان لیست کسانی هستند که طرف عربستان قرار دارند.

با این حال احتمال دارد با افزایش فشارها بر عربستان برای توضیح آنچه بر سر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی در کنسولگری استانبول آمده است، طرف‌های دیگری هم از ریاض دور شوند. با این حال یک لابی‌گر آمریکایی تاکید دارد که حفظ تعهد به یک مشتری خصوصا در زمان‌های دشوار بسیار حائز اهمیت است.

"هاربر گروپ"، "بی‌جی‌آر گروپ" و "د گلاور پارک گروپ" تماما در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که دیگر نماینده عربستان نیستند و به توافق یکساله با پادشاهی عربستان مجموعا به ارزش ۳.۷ میلیون دلار پایان می‌دهند. توافق گلاور پارک باید ۳۱ دسامبر، قرارداد بی‌جی‌آر هم در فوریه آتی و قرارداد هاربر گروپ هم باید آوریل به پایان می‌رسید.

خروج این شرکت‌های لابی‌گر نشان‌دهنده آن است که وجهه عربستان در ایالات متحده و در سراسر جهان با مشکلاتی روبرو می‌شود. نگرانی قابل ملاحظه‌ای در میان چندین نماینده عربستان سعودی در واشنگتن وجود دارد. به طور معمول لابی‌گرها و کارشناسان تحت حمایت مالی، به جز چند مورد استثنا، همواره درباره نوع رابطه‌اشان سکوت ‌کرده‌اند.

عوامل دولت‌های خارجی باید در وزارت دادگستری ثبت‌نام کنند، بنابراین سابقه‌ای از نوع فعالیت‌ آنان وجود دارد. سعودی‌ها همزمان با مناقشه سیاسی در خاورمیانه که پادشاهی آل سعود و سه کشور عربی دیگر علیه قطر به راه انداختند، به شدت در حال هزینه کردن است. این مناقشه دیپلماتیک به پرونده خاشقجی هم کشیده شده است. شبکه الجزیره تحت حمایت قطر شدیدا روی این موضوع متمرکز شده است.

براساس سوابق فاش شده، در میان طرف‌هایی که قراردهایی بزرگ با عربستان منعقد کردند یک شرکت جهانی تحت عنوان ام‌اس‌ال گروپ قرار دارد که ماهانه ۲۷۹ هزار و ۵۰۰ دلار دریافت می‌کند. این شرکت با قانونگذاران آمریکایی، مقام‌های دولتی، اندیشکده‌ها، رسانه‌ها و سایرین با هدف "مسائل سیاستگذاری که احتمالا به نفع عربستان باشد" تعامل دارند. نماینده این شرکت با ابراز نگرانی از تحولات کنونی درباره ناپدید شدن خاشقجی تاکید کرده است اوضاع را به دقت زیر نظر می‌گیرند.

شرکت "برونستین هیات فاربر شرک" هیچ طرحی برای لغو قرارداد ۱۲۵ هزار دلاری ماهانه با سفارت عربستان ندارد. مقام‌های سعودی همچنین اواخر اوت قراردادی با شرکت تد اولسون برای مقابله با لایحه‌ای دو حزبی به امضا رساندند که به آمریکا اجازه می‌داد علیه اعضای اوپک بابت نقض‌های ضد انحصار از آنها شکایت کنند. عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان با پرداخت مبلغ ثابت ۲۵۰ هزار دلار بابت تجزیه و تحلیل حقوقی این لایحه و سایر موارد موافقت کرد. عربستان احتمالا برای حفظ اولسون، وکیل آمریکایی سرشناس ماهیانه ۱۰۰ هزار دلار هم پرداخت کرده باشد. با این حال چنین اقدامی با قطعیت مشخص نیست.

مک‌کئون گروپ به ریاست هووارد مک‌کئون، رئیس جمهوری‌خواه سابق کمیته سرویس‌های مسلح آمریکا هم ماهیانه ۵۰ هزار دلار بابت "یک استراتژی روابط دولتی جامع و طرح اجرا" پول دریافت می‌کند. فعالیت تمام شرکت‌های لابی‌گر فقط سیاسی نیست. به عنوان مثال شرکت چرچیل ریپلی ماهیانه ۲۲ هزار دلار عمدتا برای ارتقای جایگاه پادشاهی عربستان دریافت می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: