در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۳ اشکال مهم مجمع به لایحه افزایش مناطق‌آزاد / مناطق جدید برای دولت هزینه‌های زیادی می‌تراشد

کدخبر: 2275797

مصباحی مقدم ، «کاهش درآمدهای مالیاتی دولت»،« افزایش هزینه‌ها‌ی تحمیلی به دولت» و «ایجاد تبعیض منطقه‌ای» را ۳ اشکال مهم لایحه افزایش مناطق آزاد دانست.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این لایحه در مجلس قبل دو مرتبه رد شد اما در مجلس فعلی با افزایش تعداد قابل توجهی منطقه ویژه اقتصادی رو به رو شد تا جایی که 90منطقه ویژه توسط نمایندگان به مناطق فعلی افزوده شد.

وی با بیان اینکه اشکالات وارده بر این لایحه در سه بخش «کاهش درآمدهای مالیاتی دولت»،« افزایش هزینه ها ی تحمیلی به دولت» و «ایجاد تبعیض منطقه ای» مطرح شده است، گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات معاف هستند و به هر میزانی که تعداد آن ها افزایش پیدا کند، موجب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید و ایجاد تبعیض منطقه ای!

مصباحی مقدم معتقد است که لایحه افزایش مناطق آزاد موجب ایجاد تبعیض منطقه ای نیز خواهد شد چراکه با تصویب هر منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی در هر استانی از کشور، امتیازاتی به این استان ها داده خواهد شد که مناطق دیگر از آن برخوردار نمی شوند و این تبعیض دیگران را محق می کند تا از چنین مزیتی برخوردار شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سرزمین اصلی را تبعیضی آشکار دانست و عنوان کرد: پیش از این اگر خودرویی در منطقه آزاد اروند یا انزلی پلاک می شد، صرفا مجاز به رفت و آمد در محدوده همان منطقه بود اما متاسفانه هم اکنون با مجوز شورای تامین این استان ها خودروهای با پلاک مناطق آزاد در سطح استان تردد می کنند.

مصباحی مقدم بیان کرد: طی جلسه ای با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این ایرادات بیان شد که البته این موارد مد نظر کمیسیون اقتصادی هم بود که بعد از اصلاح توسط کمیسیون، لایحه افزایش مناطق آزاد مجدد به شورای نگهبان ارجاع می شود.

97 درصد از مناطق آزاد محلی برای واردات هستند

بنا بر گفته نماینده سابق مجلس، مناطق آزاد فعلی بیش از 97 درصد به مناطقی وارداتی تبدیل شده اند که بر این اساس این مناطق از اهداف اصلی خود منحرف شده اند چراکه یکی از اهداف ایجاد آن ها، سرمایه گذاری با هدف صادرات بود. علاوه بر آن محدوده این مناطق نیز نه تنها محصور نیست بلکه در مبادی ورودی این مناطق هم گمرک مستقر نشده و کماکان امکان قاچاق وجود دارد

موافقت با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با اهداف انتخاباتی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی با منابع مالی مردم صورت خواهد گرفت و این مناطق تنها در صورت تایید زیرساخت ها از سوی شورای برنامه ریزی استان ها تشکیل خواهد شد چراکه هم اکنون 26 منطقه ویژه اقتصادی که قبلا به تصویب مجلس رسیده هنوز راه اندازی نشده است.

وی در پایان با انتقاد از رویکرد بخشی نگری مجلس در خصوص تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: تعداد زیادی از مناطق ویژه اقتصادی که در گذشته مصوب شده است، کماکان خاک می خورند و استفاده ای از آن ها نمی شوند، این موضوع از آن حکایت دارد که موافقت برخی نمایندگان به ایجاد این مناطق صرفا برای تامین منافع انتخاباتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: