۶۲ درصد یمنی‌ها از فقدان امنیت غذایی رنج می‌برند

آمار وحشتناک از قحطی، وبا و مرگ در یمن

کدخبر: 2275827

آمار وحشتناک قحطی، وبا، گرسنگی و مرگ در یمن نشان دهنده مرگ وجدان عمومی در جامعه جهانی است که آزمون انسانیت را در معرکه یمن باخته است.

بحران انسانی یمن امروز یکی از فاجعه بار ترین بحران های موجود در تمام جهان است. گرسنگی، وبا، محاصره اقتصادی و مرگ جان بیش از 22.2میلیون یمنی را در معرض خطر قرار داده و این افراد به کمک های انسانی فوری نیازمند هستند. جامعه جهانی آزمون انسانیت را در معرکه یمن باخته است و به نظر نمی رسد غیر از مقاومت مردمی یمنی ها در برابر اشغالگران خارجی که عامل اصلی کشتار و قحطی در این کشور است، هیچ راهکار مفید دیگری فرا روی یمنی ها باشد.

در حال حاضر جمعیت یمن بالغ بر 29 میلیون نفر است که رقم قابل توجهی از این افراد نیازمند کمک های فوری انسانی هستند. تعداد افراد نیازمند به کمک فوری در کشور فقیرنشین یمن حتی قبل از تجاوز اشغالگران سعودی به یمن بالغ بر 15.9 میلیون نفر بود، اما این رقم بعد از حمله عربستان و متحدانش به یمن در سال 2017 به 18.8 میلیون نفر و در سال 2018 به رقم بی سابقه 22.2 میلیون نفر رسیده است.

بر اساس آمار موجود 18 میلیون نفر از جمعیت یمن یعنی بالغ بر 62 درصد از ساکنان این کشور از فقدان امنیت غذایی رنج می برند. 17 میلیون نفر از مردم یمن حتی نمی دانند از کجا باید وعده ی آینده غذایی خود را تامین کنند. 2.9 میلیون نفر در نتیجه سوء تغذیه حاد نیازمند مداوا و معالجه هستند و 7.5 میلیون نفر به کمک های غذایی نیاز دارند.

11.3 میلیون کودک یمنی برای زنده ماندن نیازمند کمک هستند و 1.8 میلیون کودک نیز از سوء تغذیه رنج می برند. این در حالی است که 40 هزار نفر از این کودکان در نتیجه سوء تغذیه در معرض خطر مرگ قرار دارند.

اوضاع زنان نیز بهتر از کودکان نیست و 1.1 میلیون زن باردار و شیرده یمنی از سوء تغذیه حاد رنج می برند.

بیشتر از 16 میلیون نفر از ملت یمن محتاج خدمات مربوط به آب بهداشتی و شبکه بهداشتی فاضلاب هستند و بیش از نیمی از کودکان یمن حتی آب خوردن سالم ندارند.

حدود 107 بخش از مجموع 333 بخش جغرافیای موجود در یمن از گرسنگی رنج می برند که این آمار 13 درصد نسبت به سال 2017 رشد کرده است. بیشترین مناطق نیازمند در یمن استان های حجه، صعده و الحدیده هستند که در نتیجه حجم بالای درگیری ها و حملات نیروهای متجاوز سعودی با قحطی مضاعف مواجه شده اند.

در صورتی که اوضاع یمن به همین منوال ادامه پیدا کند و کمک های فوری از سوی محافل بین المللی برای این کشور ارسال نشود، 10 میلیون یعنی دیگر نیز تا پایان سال جاری میلادی با خطر گرسنگی مواجه خواهند بود.

از سوی دیگر مرکز حقوقی یمن در امور حقوق بشر از کشته و زخمی شدن بیش از 39 هزار غیر نظامی که بیشترشان زنان و کودکان بودند، در حملات جنگنده ها و محاصره بی وقفه خبر داد.

این مرکز همزمان با گذشت 1300 روز از حملات، گزارشی منتشر کرد و به تلفات جانی و مالی که تاسیسات حیاتی و بخش های اقتصادی را هدف قرار داده، اشاره کرد.

از آغاز حملات عربستان به یمن بیش از 30 هزار غیر نظامی از جمله زنان و کودکان شهید و زخمی شده اند.

در این گزارش هم چنین به فوت دست کم 160 هزار کودک و زخمی و بیماران مزمن به دلیل محاصره و نبود دارو و خدمات پزشکی اشاره شد.

این گزارش همچنین افزود: مهم ترین تاسیسات حیاتی و اقتصادی به ویژه راه ها، پل ها و شبکه های آب رسانی و ارتباطات دیگر قادر به خدمت رسانی نیست و بمباران های پی در پی خسارات زیادی به آنها زده است.

متجاوزان با عبور از قوانین بین المللی که هدف قرار دادن برخی تاسیسات از جمله آثار باستانی و شهرهای تاریخی را جرم دانسته ،افزون بر هدف گیری شهرهای تاریخی ،بیش از 200اثر باستانی را تخریب کرده است.

سازمان ها و هیات های ویژه حمایت از میراث فرهنگی با برگزاری جنبش اعتراضی در صنعا، ادامه تجاوز و هدف قرار دادن آثار باستانی را محکوم کرده و این نوع حملات را تلاش برای محو هویت یمنی ها دانستند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: