ترامپ نمی‌تواند بن‌سلمان را از جنایت قتل تبرئه کند/ درخواست غرب برای تغییر ولیعهد سعودی

کدخبر: 2275833

تلاش‌ها در عربستان برای «ماست‌مالی کردن» پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد آغاز، و کمیته تحقیق برای شناسایی عاملان ترور و محاکمه آنها تشکیل شده است؛ یعنی متهم در جایگاه قاضی. به نظر می‌رسد شانس نتیجه دادن تلاش‌های ترامپ برای تبرئه کردن بن‌سلمان اندک است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» نوشتت: سه جریان اصلی مقابل طرح های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای «سرپوش گذاشتن» به جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد داخلی کنسولگری کشورش در استانبول و نیز تلاش برای تبرئه کردن «محمد بن سلمان» حاکم فعلی در عربستان سعودی از هرگونه سرزنشی، ایستاده اند و ما بر این باوریم که حرف آخر را این جریان ها می زنند.

نخست: تحرک فشرده عناصر برجسته در نهاد قانون گذاری آمریکا «کنگره» برای سرنگون کردن شاهزاده بن سلمان و مسئول دانستن او در این جنایت. «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه و نامزد سابق ریاست جمهوری و «لیندسی گراهام» از بارزترین این سناتورها هستند. افزون برا ین، 22 سناتور دیگر نیز خواستار آن شده اند تا آن ماده از قانون اساسی آمریکا را که به موجب آن، علیه کشورهایی که حقوق بشر را نقض می کنند، تحریم اعمال می شود را از فعال کنند.

دوم: مقام های ترکیه که می خواهند فعالیت های رسانه ای در ارتباط با قضیه خاشقجی از طریق افشای جزئیاتی، که کشته شدن و تکه تکه کردن جسد او را فاش، و دقیق ترین جزئیات را همچون سریال های درام ترکیه بیان می کنند، همچنان ادامه داشته باشند.

سوم: رسانه های آمریکایی، که جبهه ای متحد برای مخالفت با رویکرد دولت ترامپ، و نیز اصرار بر معرفی عاملان جنایت و محاکمه آنها از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، تشکیل داده اند.

موضوع قابل توجه این است که سناتور گراهام در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»- که حامی دونالد ترامپ و مورد علاقه وی است- علیه شاهزاده بن سلمان شدیدا حمله و او را مردی ویرانگر توصیف کرد که دستور ترور خاشجقی را صادر کرده است. سناتور گراهام تأکید کرد که حکومت سعودی با «ارزش های» آمریکا با تحقیر تعامل می کند و بایستی این مرد« بن سلمان» (از قدرت) کنار برود؛ چرا که او شخصیتی موذی است و نمی تواند یک رهبر جهانی در عرصه بین المللی باشد.

اما همکار او سناتور مارکو روبیو، که نزدیک بود ترامپ را در انتخابات حزب جمهوری خواه برای نامزدی جهت ریاست جمهوری شکست دهد با این دو، یعنی ترامپ و بن سلمان، بسیار تهاجمی تر برخورد کرده است. او گفت: «تا جایی که به گزینه ها مربوط می شود افراد بسیاری درباره فروش تسلیحات گفت وگو می کنند، اما رابطه ما با عربستان فراتر از فروش سلاح است؛ و من تنها باید بگویم خیلی تاسف آور است؛ زیرا عربستان سعودی بخش مهمی از راهبرد خاورمیانه ماست. آن ها اهرمی کلیدی و حصاری در برابر نفوذ ایران در منطقه هستند، اما چنین چیزی نمی تواند بر تعهدات ما به حقوق بشر برتری پیدا کند.»

این دو سناتور نماینده دولت عمیق آمریکایی، یا جناح معارض دونالد ترامپ هستند که می خواهد به بحران( خاشقجی) از طریق باج گیری از حکومت سعودی و بهره برداری از وضعیت ضعفی، که در حال حاضر در آن به سر می برد، برای دریافت پول بیشتر خواه از طریق سرمایه گذاری یا قراردادهای تسلیحاتی، فیصله بدهد. این دو سناتور همچنین با حمایت های فزاینده همکاران شان در مجلس نمایندگان و سنا همراه شده اند.

گزارش های وحشتناکی درباره نحوه اعدام قربانی، خاشقجی منتشر می شود که از سوی نهاد امنیتی ترکیه به صورت تدریجی به بیرون درز می شود، مانند این گفته، که انگشتان او هنگان بازجویی و قبل از قطع کردن سرش داخل کنسولگری قطعه قطعه شد. این گزارش ها با هدف بسیج کردن افکار عمومی علیه حکومت سعودی و مشخصا شاهزاده محمد بن سلمان و نیز تحریک برای سرنگونی این حکومت و زنده ماندن قضیه خاشقجی در محافل سنتی و دیجیتالی رسانه ای منتشر می شود. همچنین این گزارش های امنیتی ترکیه با این هدف منتشر می شود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در پی آن نیست که با معامله مالی، به این پرونده «سرپوش بگذارد» و آن را از مسئول اصلی جنایت دور کند و خواستار یافتن «سپر بلا» شود.

لازم به ذکر است که روزنامه «واشنگتن پست» که خاشقجی نیز از نویسندگان آن بود، این پرونده را دنبال، و از خانواده او استقبال می کند، همان طرفی بود که رسوایی واترگیت را فاش و «رئچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق را سرنگون کرد. معتقد نیست که این روزنامه، در نیمه راه توقف خواهد کرد به ویژه این که با دولت ترکیه هماهنگ می شود و افشاگری ها درباره این جنایت را با دقت منتشر می کند.

تلاش ها برای «ماست مالی کردن» این قضیه، خواه از طریق تشکیل کمیته سعودی برای تحقق درباره این جنایت و معرفی کردن عاملان و سپس محاکمه آنها به بهانه این که این جنایت را بدون اطلاع حکومت مرتکب شده اند، آغاز شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد شانس نتیجه دادن تلاش ها برای خرید حمایت ترامپ و تطمیع او از طریق پول و قراردادها، بسیار اندک است. پس چگونه می تواند متهم اصلی به اجرای این جنایت تحقیق درباره آن را خواستار شود؟ خطرناک تر این که، تحقیقات او به طور جدی دنبال شود!

این جنایت، هرگز از مرکز توجهات بین المللی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که طبق منشور سازمان ملل مشروعیت تشکیل تیم تحقیق و دادگاه ویژه برای بررسی این جنایت ترور را دارد، پنهان نمی ماند.

پروسه جست وجو درباره ولیعهد جدید در برخی محافل سعودی در حال حاضر آغاز شده است و این امر از سوی برخی دولت های غربی از جمله در انگلیس، فرانسه و آلمان تشویق می شود تا با این کار، به اهداف بیشتری دست یافت و همچنان به ایجاد راه حل هایی برای خروج از بحران های پیچیده منطقه از جمله جنگ یمن منجر شد. چه بسا این پروسه تغییر ولیعهد به پایان جنگ یمن منتهی شود همان گونه که جنایت ترور رئیس جمهور فقید «انور سادات» بستری برای بازگشت مصر به اتحادیه عرب و پایان یافتن تحریم های عربی علیه آن شد.

روزنامه انگلیسی «تایمز» اقدام به معرفی اسامی نامزدها در «بورس خلافت» کرده و از شاهزاده «خالد بن سلمان» سفیر سعودی در آمریکا به عنوان جایگزین برادرش سخن گفته است. محافل آمریکایی نیز پیشنهاد بازگشت شاهزاده «محمد بن نایف» را پیشنهاد می دهند و طرف هایی نیز از نامزدی شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» جوان ترین فرزنده پادشاه موسس سعودی، که در حال حاضر در لندن به سر می برد، سخن می گویند.

روزهای آینده با شگفتی ها، غافلگیری ها و افشاگری هایی همراه خواهد شد و مساله ترور خاشقجی به سختی پایان خواهد یافت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: